Hej på er.

Nu har vi dragit igång processen med att bygga hus. Kontrakt är skrivet med hus lev osv. Nu ska snart bygglovet in och inga konstigheter där.

Dock så har kommunen här (Jönköping) en del speciella krav på detta område där en hel del nya villor ska byggas. T.ex att det ska vara sutteräng/sluttningshus, ska finnas uppställningsplats till 2st bilar, ska ligga 6m ifrån asfaltskant osv

Vår tomt är strax under 900m2 och man får bebygga totalt 20% av tomten (bostadshuset)
Total godkänd byggyta är 175,4m2 huset med altan kommer bli 174,3m2.

Därför kommer jag att bygga ett "attefallsgarage" efter dem uppfört vårt hus (Känns lite moment 22 att man inte får påbörja att bygga innan hus 1 är uppe, när de ändå vet att jag ska bygga det ) hmmm jaja.


Iallfall jag kommer ha hus entreprenörerna till att gjuta plattan, garaget slår jag ihop i lösvire sedan med pulpettak osv.

Frågan är vilken size hade ni gjutit plattan i? Fick måtten av en lev som sa att dem gjuter följande storlek för detta

Längd = 6,09m
Bredd= 3,88m


/Micke
 
S
vad för mått? det borde du ha på din ritning.
 
SBH skrev:
vad för mått? det borde du ha på din ritning.

Har ingen ritning, det är det jag kollar vad folk brukar bygga vide ett sådant här bygge, Eller om någon byggt och kan ref till sina mått.

Jag ska gjuta och bygga detta själv i lösvirke och vill ha tips och idéer till bygget.
 
ceson skrev:
Har du kollat här?
Japp det va av dem jag fick måtten jag skrev. Tänkte om det fanns några fler eller någon som byggt med andra mått typ bredare fast kortare osv. Det mellbye garaget ser iofs jäkligt bra ut.

Dock tycker jag priserna är helt bananas :)
 
S
memike skrev:
Japp det va av dem jag fick måtten jag skrev. Tänkte om det fanns några fler eller någon som byggt med andra mått typ bredare fast kortare osv. Det mellbye garaget ser iofs jäkligt bra ut.

Dock tycker jag priserna är helt bananas :)
är ju bara att kolla vad allt matrial kostar exkl grund. plus att du får matrialet uppkapat och märkt.
 
SBH skrev:
är ju bara att kolla vad allt matrial kostar exkl grund. plus att du får matrialet uppkapat och märkt.
Grunden bjussar husleverantören som bygger huvud byggnaden :)
Så det är virket samt det andra som ska köpas. Ett isolerat garage med port, dubbla fönster samt en dörr tar dem 98 000kr för, fick offert på det. Känns hutlöst saftigt. Har räknat på det och valt till elport och alufönster osv och kommer upp i ca 43 000kr i material då är ju inte min tid för att kapa upp osv inräknat :)
 
Men om du nu gjuter plattan innan du har fått startbesked för attefallshuset, skall man vara petig (och det är kommuner ibland) så är det inte OK. Då har du påbörjat bygget innan du fått startbesked.

Och garage placeras ju ganska ofta nära en gräns mot granne, om det är så i ditt fall, hur har du kunnat få godkännande från grannen för attefallshus, om du inte har en ritning?
 
hempularen skrev:
Men om du nu gjuter plattan innan du har fått startbesked för attefallshuset, skall man vara petig (och det är kommuner ibland) så är det inte OK. Då har du påbörjat bygget innan du fått startbesked.

Och garage placeras ju ganska ofta nära en gräns mot granne, om det är så i ditt fall, hur har du kunnat få godkännande från grannen för attefallshus, om du inte har en ritning?

Japp, men enl kommunen är krävs det ingen bygganmälan på plattan då den inte överstiger 80cm i höjd. Så vad jag gör i marken är ju upp till mig. Annars skulle alla som anlägger en infart med stenläggning behöva anmäla och få startbesked va svaret. Så det är ju inga problem anser jag. Annars får jag väl täcka över den med massor då.

Det är ju det lilla bekymmret. Tycker det är hål i huvudet i lagen redan. Man måste uppföra en byggnad för att få bygga en byggnad till utan bygglov????? Moment 22 eller? Varför krångla till det mer. Låt folk bygga sina attefallare istälet är min synpunkt. När det byggs spelar väl mindre roll.
 
Jag tror att kommunen gör fel om de accepterar att plattan gjuts först, men det är isåfall en petitess. Ja man får gjuta platta över hela tomten om man vill det. Men iom. att du gjuter en platta som är avsedd att byggas ett hus på. Då har du påbörjat husbygget när du gjuter plattan. Ett tilltag som kan kosta 22 000 i byggsanktionsavgift.

Jag håller inte riktigt med om att detta är onödigt krångligt. Grundreglen är ju att man behöver bygglov om man skall bygga något. Nu har man lättat upp reglerna för vissa mindre byggen som friggebodar och attefallshus. Och någonstans behöver man dra gränsen, oavsett var man drar gränsen så kommer någon att tycka att det är onödigt krångligt. Alternativet är en totalt oreglerad byggrätt, men då får du acceptera att grannen bygger en skyskrapa direkt mot din tomtgräns, eller att grannen på andra sidan gatan låter bygga ett stålverk.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Man ska också tänka på att bygget av huset kräver svängrum och upplagsytor. Och att avlopp ska grävas. Särskilt om det är en sluttningstomt det handlar om. Och att garageplattan kan vara ivägen eller gå sönder i samband med anläggningsarbeteb. Särskilt om drn står nära grannens byggområde. Att kommunen bestämmer antalet parkeringsplatser tror jag är ganska vanligt, och har att göra med att man inte vill ha för mycket parkering ute på gatan. Tyvärr brukar det bli så att det är just dom som har dubbelgarage som parkerar ute på gatan. Ett bättre alternativ vore då carport, eller inbyggt garage och som funkar bra på sluttningshus.
Mvh, PerOF
 
Går det överhuvudtaget att bygga ett garage som Attefall? Det tror jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.