Ska bygga Attefallsgarage och vill maximera golvyta och minimera garagets total höjd för en given innertakshöjd.

Det blir luft/luft-värmepump och jag siktar på att hålla ca 15-17 grader på vintern (är ju inte så kallt här i GBG-området)

Det blir 4,5m x 5,5m, 2,1m innertakshöjd på lägsta stället, pulpettak med 3 graders lutning.
Första 70cm från plattans topp ligger under mark på tre sidor och där kommer det vara 200mm pordrän på utsidan av murade LECA-block.

Nu är frågan hur mycket isolering jag minst borde ha i väggar och tak?
Hade från början tänkt 200mm cellplast i plattan, 145mm mineralull i vägg och 220mm i tak.
Grundläggningsfirman tyckte jag skulle nöja mig med 100mm i plattan och för att maximera innermåtten skulle jag vilja gå ner till 95mm i vägg och 120mm i tak.

Vad tycker ni?

/Dea
 
Varför vill du ha ett så lågt garage? Jag tycker typ du skall ha 300 i golv, 95 i vägg och 500 i tak.
 
Det ligger "framför huset" på ett sätt som gör att det blir betydligt bättre desto lägre det är.

Hittade precis ett gammalt inlägg där nån hade räknat på att om man hade 95 i vägg var vinsten med att ha mer än 120 i tak väldigt liten, det var då bättre att ha 120 i vägg och 120 i tak?

/Dea
 
Det löste sig själv, storleken kräver 220mm dimensionering på takbjälkarna så då går det in 195mm isolering om jag har 25mm luftspalt.

Då är det bara väggarna kvar....

/Dea
 
Blir bara 95mm i väggarna, behöver maximera innerutrymmet... kompenserar med att använda Paroc eXtra pro med Lambda 33.

/Dea
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.