Jag vill bygga en gäststuga i vår sommarstuga. Först var planen att beställa en Attefallshus byggsats från Baseco för jag kände att det var enklast utifrån bygglov osv men nu har jag fått besked att det beslutats om utökad bygglovsfrihet och att jag får bygga max 40m2.
Stugan jag funderade på hade en golvyta på 30 m2 och 10 m2 loft.

Jag har många tankar fram och tillbaka…hur skulle ju göra? Gjuta grund och sätta upp en attefall själv eller kanske gjuta grund själv och låta någon annan sätta upp en vädersäkrad men oinredd stuga?

Någon som törs uppskatta vad det skulle kosta att leja bort att få en enkel, oinredd lösvirkesstuga uppsatt på en redan befintlig grund? Inte el och vatten osv.
 
Brukar bli billigast om du lejer en snickare per timme som är erkänt duktig och snabb och skaffar fram materialet själv.
Om du behöver hjälp med ritningar och materialberäkning kan jag hjälpa tlll.
Tore
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag vill bygga en gäststuga i vår sommarstuga. Först var planen att beställa en Attefallshus byggsats från Baseco för jag kände att det var enklast utifrån bygglov osv men nu har jag fått besked att det beslutats om utökad bygglovsfrihet och att jag får bygga max 40m2.
Stugan jag funderade på hade en golvyta på 30 m2 och 10 m2 loft.

Jag har många tankar fram och tillbaka…hur skulle ju göra? Gjuta grund och sätta upp en attefall själv eller kanske gjuta grund själv och låta någon annan sätta upp en vädersäkrad men oinredd stuga?

Någon som törs uppskatta vad det skulle kosta att leja bort att få en enkel, oinredd lösvirkesstuga uppsatt på en redan befintlig grund? Inte el och vatten osv.
*
Gjuta grund, skrev du.
Betyder det platta på mark med ledningar i? Så har jag, vattenburen golvvärme med kulvert från bostadshuset och ledningar för tappvatten delvis i bottenplattan. Det innebär att man måste ha plusgrader året om så att ledningarna inte fryser. Dessutom rostskydd i värmeledningen.
Ett trähus på plintar ger möjlighet att tappa av alla ledningar. Det har blivit viktigare nu när elen är dyr och kan utebli.
*
 
J Jochi skrev:
*
Gjuta grund, skrev du.
Betyder det platta på mark med ledningar i? Så har jag, vattenburen golvvärme med kulvert från bostadshuset och ledningar för tappvatten delvis i bottenplattan. Det innebär att man måste ha plusgrader året om så att ledningarna inte fryser. Dessutom rostskydd i värmeledningen.
Ett trähus på plintar ger möjlighet att tappa av alla ledningar. Det har blivit viktigare nu när elen är dyr och kan utebli.
*
Det ska bli ett gästhus utan avlopp osv utan ska bara användas sommartid med kanske någon enstaka övernattning vintertid.
 
En fundering är om du inte bör planera för att kunna vinterisolera huset. När väl grunden är gjuten är det dyrt/svårt att fixa men det blir ingen enorm skillnad i pris når man ändå håller på.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Men bygglovsfritt 40 kvm? Det har väl inte trätt ikraft ännu? Finns det ens ett beslut om detta?
 
H hempularen skrev:
Men bygglovsfritt 40 kvm? Det har väl inte trätt ikraft ännu? Finns det ens ett beslut om detta?
Om TS bor utanför detaljplanelagt område kan en komplementbyggnad på 40 kvm vara bygglovsbefriad. Byggnadsnämnden kan ha tagit ett principbeslut i frågan.
 
LudvigC LudvigC skrev:
Är det lång eller kortskarvarna som det spruckit i? Eftersom du säger att du raspat så låter det som att det är kortskarvarna. Du skriver sedan att du spacklat tunt, och det är också ett misstag.

Har gjort samma på ett ställe, nästa gång jag körde la jag tjockare lager och bredspacklade ut dessa tills de blev osynliga.

Vill man som amatör försäkra sig om ett bra resultat, så kan jag rekommendera gipsskiva plan, som är fastad på alla kanter. Något dyrare, men inga skarvar som spricker! 😀
TS har ju inte byggt ännu i denna tråden 🤣
 
A AndersS skrev:
TS har ju inte byggt ännu i denna tråden 🤣
Gled visst in i fel tråd på något sätt 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.