Själv har jag tänkt så här.
Pulpettak
Kalla rummet under för förråd. Då kan höjden vara 2.10.
Det är ju fortfarande inget vidare bra höjd. I bästa fall kan väl total takhöjd efter isolering vara 3.65.
Då har jag räknat golv 100 mm ovan mark och 250 mm till takets material, luftspalt och isolering.
Kanske man kan ha 50 mm plywood som bjälklag för att hålla nere tjockleken.
Bästa scenario 3650-2100-50 = 1500 på högsta punkt. Inte jättedåligt, men inte superbra heller.
Jag hade gärna betalt en bra slant för att få det lite högre. huset kan ju inte bli högre än 4 meter,
återstår att gräva ner sig. Eftersom det blir ett komplementhus så klarar det väl sig från handikappreglerna?
Jag tänker mig bara 170 mm under markyta. På det viset skulle jag få dom 170 + dom 100 som annars ligger över markyta, dvs 270mm extra = en betydande skillnad. En annan fråga... Är detta med 2400 på exempelvis toalett hugget i sten? Går det att få igenom lägre? Alternativt...göra taket 2400 och sedan flytta ner det till 2200
efter besiktning.
Jag kan förstå att man har bestämmelser avseende konstruktion.
Att någon skall ha en uppfattning om huruvida jag vill duscha med takhöjd 2200 eller 2400 är för mig fullständigt obegripligt.
.
 
Men är det inte bara krav på 210 cm i rum som man bara vistas tillfälligt i? Och till dessa räknas badrum.
 
Jag har 220 såväl i badrummet som i hallen och det var inga synpunkter på takhöjd när jag byggde fritidshuset.
 
tackar löser mycket för mig
3D-rendering av en färgglad köksdesign med orange-stolar, gult skåp och rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.