Jag har tidigare skrivit om mina vindskivor som måste bytas, och höjas för att kompensera för cellplastisolering på taket. För detta ändamål har jag gått från tidigvarande bredd 145mm till 195mm på de bägge brädorna. I dag fick jag så en överraskning när jag upptäckte att den nedre vindskivan är monterad under råsponten och inte utanför som jag först trodde. :(
Detta innebär att den nya brädan kommer att bygga 50mm nedåt, utan nytta, och den övre brädan måste höjas ungefär motsvarande höjd.

Jag behöver dessutom lägga en 60mm bred bräda i 90 graders vinkel på toppen som stöd för vindskiveplåten.

Min tanke är därför att bredda den övre vindskivan genom att montera en 22x45mm läkt på högkant ovanpå min 22x195-bräda och sedan montera en 22x60-bräda, i 90 graders vinkel in mot taket, ovanpå läkten.

Låter det snurrigt? Har någon erfarenhet av liknande situation och vill dela med sig av goda råd , inte minst vad gäller monteringen av förlängningsbrädorna för att det skall bli snyggt och hållbart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.