Ska bygga vedbod, modell 24 kvm.
Vill hemskt gärna ha tegel på taket men lutningsvinkeln kommer bara bli åtta grader och någon påstår att det är alldeles för liten vinkel för tegelpannor. Hur dumt på en skalla mellan 1 och 10 (10 är idiotiskt) är det att göra det ändå?
Bor i södra Sverige, zon 2/3
 
10 röstar jag.

Du har aldeles för liten lutning, det bör vara minst 14 grader tror jag.
Detta för att avrinningen av snö, regnvatten skall bli bra.
Samt att jag tror att vinden har lättare att få tag i "pannorna" vid flackare vinklar.
 
Jag är väl snällare jag och sänker ett par steg men det är som sagt för liten lutning för tegel så det kan inte bli rätt. Lämplig lutning ligger mellan 10 och 27 grader bereonde på på pannmodell och underlag men generellt skulle jag inte gå under 14 heller och vill helst ha 22 för pannor
 
Mikael_L
Är det ökad risk för att vinden tar pannorna då eller ?

Förutom ev problem med vind tycker jag väl att graden av dumhet avgörs av byggnadens utförande och användningsområde.
Bostadshus - heldumt
Oisolerad bod med bra möjligheter att torka ur - inte lika dumt.

edit:
LaFarge roofing säger 14° för betongpannorna och några av tegelpannorna i sitt sortiment, 22° gäller för Vittinge och Dantegel tegelpannor.
 
Boden ska inte isoleras. Det blir luftigt värre. Dessutom helt öppet i båda riktningar, året runt. Vindproblemet tror jag inte på, men kanske kan det blåsa in vatten under pannorna lite lättare? Just nu är jag inställd på 14 grader vilket kan gå.
 
Totte_S
Om det enbart skall vara ved i boden kan du faktiskt spika enbart bärläkt (grövre än vanligt då alltså, kanske 45*70 eller 45*95) på takstolarna, och lägga teglet så att du alltså ser undersidan av pannorna från insidan av boden. Skruva fast varje panna så behöver du inte fundera så mycket på blåsten. Trevligt och snyggt tycker jag, dessutom väldigt välventilerat ;-)
 
W
Har en bod med 9 graders lutning på taket. På den har jag lagt vittingtegel (tvåkupiga) som jag hade liggande. Byggde den för två år sedan och den är oxo en vedbod. Funkar kanon med den lutningen.
Ok kanske lite mer snö sammlas upp men vadå, kläm dit lite större bjälkar etc om du e orolig (jag e det inte). Min står i lä så jag kan inte svara på om vinden tar dem men det kan jag aldrig tro.
Har förövrig 12 grader eller om det var 11 på mina takkupor och de har "bara" varit på huset i 103 år utan problem så nog funkar det.

Enda problemet jag har med boden e att den står under ett träd och därför rammlar massa skit på taket och farten i vattnet e för dålig för att ta med sig löven så det blir väll att borsta av den någon gång på hösten (har inte orkat det hittils)

Jag röstar på 1 på dumhetsskalan :)
 
Ha ha.
Ju fler kockar...
Jag gör nå't mittemellan.
 
Det går inte att öka lutningen lite då?

Å andra sidan tror jag inte det spelar någon som helst roll. På ett boningshus ska man nog försöka undvika det, men på en vedbod spelar det ingen roll. Spika fast pannorna om du är orolig för att dom ska blåsa bort. Jag tror risken är minimal speciellt på betongpannor. Dels är de mycket tunga och dels är passformen så bra att de sitter fint bara av den orsaken. Jag säger nog 1 på idiotskalan oxo.
 
  • Gilla
Lattematte
  • Laddar…
Jag har sett hus här i mitt område, som har betongpannor, där lutningen är mer än 30 grader, så har vinden tagit vissa pannor, jag tänker då närmast på den senaste stormen som var för några månader sedan....
 
Eftersom det är en vedbod skulle jag inte tveka. Om det passar snyggast med tegelpannor ska du använda det.
 
Kan inte öka lutningen eftersom ena änden då blir så hög att den kommer att skugga en stor del av kortsidan på ladan intill, den tid på året då den behöver som mest sol för att inte ta skada av kyla och fukt.
 
Plåttak borde funka för det är inte lika mycket skarvar på såna. Finns ju plåttak som ser ut som tegel också.
 
Mikael_L
Don efter person. (eller byggnad i det här fallet :) )
Använd tegel du, se till att det hyggliga möjligheter för fukt att torka om undertaket ändå skulle råka bli lite blött nån gång när det stormar och regnar.
Fäst lite fler pannor om du är orolig för att pannor blåser bort.

Jag tar noll ansvar för rådet :) men skulle nog våga själv iaf.
 
Slänger in en fråga här också, eftersom jag har ett liknande spörsmål.

Vårt garage skall enligt ritning ha en lutning på 10 grader(pulpettak), och jag har funderat på att ha betongpannor där (likadana som huset).

Vad är det egentligen som gör att man inte bör ha mindre än 14 graders lutning?

Naturligtvis har jag tänkt ha ordentlig papp under pannorna, eventuellt rejälare grejor än YAP 2200, och fundrar på att spika alla pannor.
 
  • Gilla
Said87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.