Jag har byggt ett isolerat garage med isolerad port och funderar över hur underhållsvärmen ska ske. Ska jag gå loss på en billig luftvärmepump, en rejäl luftvärmepump (har en offert på 15 papp på en för året ny Mitsubishi Electrix MSZ-SF25VEH inkl installation) eller välja konnektor- (eller olje-) element?

Jag ska förvara textilier och papper, som av naturliga skäl möglar fint av fukt.

En pump är såklart bäst på sikt men när räknar jag hem den typ?
 
Hur stort är garaget? Välisolerat? Åhus eller Vidsel?
 
Så dumt att jag inte skrev allt jag tänkte. Det är knappt 20kvm. 95mm isolering i vägg och 120mm i tak, men den kan jag öka om jag skulle vilja. Det är ett Mellbygarage.
 
INGEN som har något att bidra med här?
 
Jag har en Panasonicpump i mitt garage.
56kvm
150 isolering i väggarna
Jag hänger för pumpen med tyg så den bara värmer några kubikmeters luft då jag inte är där, detta håller frostfritt i garaget åter om.
Ska du mecka eller hålla bilen varm.
Hur ska du använda garaget?
Ska du bo kavar, köp en VP av känt märke som du kan ställa ner till +10.
 
Har ett garage på 55 m2, 145 mm iso i vägg och 300 mm i tak. Värmer det med två element till ca 7-8 grader under vintern. Elementen är 2x700w och drog förra vintern ca 3500-4000 kw/h.
Tycker det är lite mycket, så jag funderar på en lvp istället.
 
Jag är extremt nöjd men min Panasonic, håller frostfritt med förtäckningen, och när jag ska mecka så håller det +25 om jag vill.
Nollgradigt ute så kan det ta tid att värma upp då det är väldigt fuktigt ute och får frosta av mycket under uppvärmningen från frostfritt till jobbtemperatur.
Men tar jag bort täckningen och går och äter middag är det inga problem med värmen.
 
peternicklas
Jag kör med en LV pump i ett 60 kvm stort fullisolerat garage. Saknar dock underhållsvärme vilket det blir på nästa pump. 7 år är pumpen nu och den drar runt 100 kWh/år, den går bara när det är risk för minusgrader.
 
om du väljer en LVpump var noga med att den har funktionen "underhållsvärme" tror inte det finns på mitsubishis pumpar.

har själv en mitsubishi och är väldigt nöjd med den inomhus men den kan som lägst gå på 16 grader och du vill kunna ställa in en lägre temp i garaget...
 
ullberg
Workingclasshero skrev:
Jag har en Panasonicpump i mitt garage.
Jag hänger för pumpen med tyg så den bara värmer några kubikmeters luft då jag inte är där, detta håller frostfritt i garaget åter om.
Gör du det där för att din pump inte har underhållsvärmeläge? eller finns det andra fördelar med att göra så?

/U
 
ullberg skrev:
Gör du det där för att din pump inte har underhållsvärmeläge? eller finns det andra fördelar med att göra så?

/U
Den har inte underhållsvärme, så den myser så sakteliga på sina +16 bakom skynkena.
Hoppas jag förlänger livslängden med detta istället för att sätta på den några timmar varje dag, eller att den går och värmer hela garaget. Nu läcker det värme bredvid och håller plusgrader i största delen av garaget.
 
peternicklas skrev:
Jag kör med en LV pump i ett 60 kvm stort fullisolerat garage. Saknar dock underhållsvärme vilket det blir på nästa pump. 7 år är pumpen nu och den drar runt 100 kWh/år, den går bara när det är risk för minusgrader.
Fattas det en nolla eller menar du verkligen 100 kwh/år?
 
peternicklas
carlbanan skrev:
Fattas det en nolla eller menar du verkligen 100 kwh/år?
100 kWh/år stämmer rätt bra. Jag håller bara frostfritt och bilen tar med sig värme in när denna ställs i garaget.
Har mätare på den och det blir inte mer än 100.
 
peternicklas skrev:
100 kWh/år stämmer rätt bra. Jag håller bara frostfritt och bilen tar med sig värme in när denna ställs i garaget.
Har mätare på den och det blir inte mer än 100.
låter väldigt lite... den värme bilen tar med sig in borde ju rimligtvis försvinna när man öppnar porten med...

på sommarn när jag har vp på drar den ju några hundra kw per månad även om det är +15 grader ute,,.,
 
http://www.svenskkylservice.se/luftvarmepumpar-luftluft/mitsubishi-msz-sf25veh.html

Det är den aktuella pumpen och den ska ju mäkta med att köra underhållsvärme på tio grader. Alternativet är ju ett (eller flera) konvektorelement som gör motsvarande och håller fukten borta för förvaring. Bilen kommer alltså inte vara en värmekälla alls, då den kommer att hamna bredvid i carporten. När räknar jag hem detta egentligen. Jag har ingen som helst uppfattning på hur mycket energi det handlar om under en normalvinter i mellansverige för att hålla tio grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.