Nu har vi bestämt oss för bergvärme.
Har tagit in offerter från ett antal leverantörer och vi behöver lite hjälp att välja. All input är välkommen.
Följande förslag har kommit in:

Nibe 1235-8kw, 170 meter borrhål
Thermia Diplomat 8kw, 160 meter borrhål
IVT Greenline 11kw + 300 liter vvb, 190 meter borrhål
CTC Ecoheat 8,5kw, 170 meter borrhål
Bosch 8kw eller Nibe 1225-8, 170 meter borrhål

CTC är billigast och därför väldigt lockande. Kan någon säga något om CTC är bättre eller sämre än andra fabrikat?
IVT-lösningen är dyrast men då får vi också separat vvb, större pump och djupare hål. Behövs det verkligen?

Leverantörerna har räknat på 3,5 kubik olja årligen och huset ligger i Stockholm.
Framledningstemperaturen ligger över 50 grader de kallaste dagarna, men inte över 55. Bör detta påverka vårt val?

Nibe 1235, Thermia och de som lät oss välja mellan Nibe 1225 och Bosch kostar runt 155'.
IVT kostar nästan 170'
CTC kostar ca 140'
Alla priser installerat och klart inkl. demontering och bortforsling av gamla pannan och tanken samt ny radiator i pannrummet.

Hur skulle ni resonerat kring valet?
 
Det skulle räcka med en IVT 9kw, om man då jämför till de andra märkerna så får de ta sina 10kw.
3,5 m3 olja Hör om ett pris på en 9kw och en 170 meter borra
Den större beredaren behövs om ni har ett hörnbubbelbad annars kan ni välja modellen mindre 200 Liters
Har ni inte bubbelbadkar räcker det med en compact modell alltså med en intern vvb, dock måste man ha 200cm i takhöjd.
De andra har ju offerterat en compactmaskin så skulle tippa på att IVT´n skulle bli 7000kr billigare utan separat vvb
 
du måste tyver skicka allaa offerter en runda till.
För att jämföra så måste alla räkna på likvärdig utrustning.

du ska alltså först själv bestämma om du ska ha ceparet vvb eller ej (jag tycker att separet vvb har många fördelar!)
sen ska alla räkna på lika "stor" värmapump, här måste alla mäta på en pumpa som levererar samma KW vid 0/50, du ska alltså inte titta på modellnamnet, utan vad pumpen verkligen ger vid 0 grader på köldbäraren & 50 grader på radiatorerna.
& sen aka allla räkna på att köldbäraren inte får bli kallare än 0 grader (här har du idag mycket olika siffror)
 
Luckyman skrev:
Det skulle räcka med en IVT 9kw, om man då jämför till de andra märkerna så får de ta sina 10kw.
3,5 m3 olja Hör om ett pris på en 9kw och en 170 meter borra
Den större beredaren behövs om ni har ett hörnbubbelbad annars kan ni välja modellen mindre 200 Liters
Har ni inte bubbelbadkar räcker det med en compact modell alltså med en intern vvb, dock måste man ha 200cm i takhöjd.
De andra har ju offerterat en compactmaskin så skulle tippa på att IVT´n skulle bli 7000kr billigare utan separat vvb
Tack för svar.
Ska jag tolka det som att du tycker att IVT är ett bättre märke än övriga?

Ja, vi tror inte att vi behöver en separat vvb heller. Vi får avdrag på 9000 om vi väljer bort den.
 
CarMan skrev:
du måste tyver skicka allaa offerter en runda till.
För att jämföra så måste alla räkna på likvärdig utrustning.

du ska alltså först själv bestämma om du ska ha ceparet vvb eller ej (jag tycker att separet vvb har många fördelar!)
sen ska alla räkna på lika "stor" värmapump, här måste alla mäta på en pumpa som levererar samma KW vid 0/50, du ska alltså inte titta på modellnamnet, utan vad pumpen verkligen ger vid 0 grader på köldbäraren & 50 grader på radiatorerna.
& sen aka allla räkna på att köldbäraren inte får bli kallare än 0 grader (här har du idag mycket olika siffror)
Tack för ditt svar.

Jag anser att vi inte behöver separat vvb i dagsläget. Har inget stort badkar och vill dimensionera anläggningen för två vuxna och två barn. Finns det någon annan anledning utom mängden varmvatten till att ha en separat vvb?

Vi har helt enkelt tagit hem installatörer till oss och de har fått titta på vår anläggning och sedan åka hem och räkna och komma med det förslag som de tycker är bäst. Det jag är intresserad av att jämföra är altså varje leverantörs totala lösning inte bara jämförbara produkter sinsemellan.
Alla utom IVT-mannen har ju kommit fram till väldigt lika lösningar.

Effekt vid 0/50:
Nibe 1235-8 : 7,0kW
Thermia diplomat 8 : 7,7 kW
CTC Ecoheat 8,5 : 7,7 kW
Nibe 1225-8 : 7,1 kW
IVT Greenline 11 : 10,1 kW

Finns det något märke du föredrar? Isåfall varför?
 
Vi har borrat 2st hål på 150m/st ca:50m mer än vad huset behöver för att en dag kanske man vill värma en pool eller ett växthus el dyl. och under dessa två år som bergvärmen har värmt hos oss så har värmen från hålet inte varit undet 3grader in och 0,5grader ut. så ingen risk för frysning. Har en IVT 14kW.
 
Tycker också att 11 kW låter lite overkill. Vi brände ca. 3.5 kbm olja tidigare (70-tals kåk på 216 kvm) och bytte till en IVT Greenline HT+ 9 kW med intern beredare (165 l) och knäpptank. Elpatronen i den har aldrig behövt gå in. Borran är 180 meter. Vi är 4 i hushållet och kapaciteten räcker gott och väl. Vid något enstaka tillfälle har varmvattnet tagit slut och det är klart, när det väl gör det så är det irriterande, men för oss motiverar inte det en separat VVB.

Ang. CTC lösningen så tog vi också in offerter från dem. I samlingen ovan så är det egentligen den enda "äkta" värmepannan då den kan producera både värme och varmvatten samtidigt (den värmer vattnet i en 25 m lång slinga som går genom pannan). Enl. försäljaren så var den dock konstruerad så att en elpatron gick in för att toppvärma vilket lät helt kasst så den gick bort. Exakt hur det här fungerar kan säkert någon av värmepumpsexperterna svara på.

Annars skiljer väl egentligen inte så mycket mellan t.ex. Nibe, IVT och Thermia. En har scroll en annan har kolvkompressor, en reglerar på returtemp och en annan på gradminuter, men det brukar mest bli religion över det hela när man går in på det :).
 
esox71 skrev:
Tycker också att 11 kW låter lite overkill. Vi brände ca. 3.5 kbm olja tidigare (70-tals kåk på 216 kvm) och bytte till en IVT Greenline HT+ 9 kW med intern beredare (165 l) och knäpptank. Elpatronen i den har aldrig behövt gå in. Borran är 180 meter. Vi är 4 i hushållet och kapaciteten räcker gott och väl. Vid något enstaka tillfälle har varmvattnet tagit slut och det är klart, när det väl gör det så är det irriterande, men för oss motiverar inte det en separat VVB.

Ang. CTC lösningen så tog vi också in offerter från dem. I samlingen ovan så är det egentligen den enda "äkta" värmepannan då den kan producera både värme och varmvatten samtidigt (den värmer vattnet i en 25 m lång slinga som går genom pannan). Enl. försäljaren så var den dock konstruerad så att en elpatron gick in för att toppvärma vilket lät helt kasst så den gick bort. Exakt hur det här fungerar kan säkert någon av värmepumpsexperterna svara på.

Annars skiljer väl egentligen inte så mycket mellan t.ex. Nibe, IVT och Thermia. En har scroll en annan har kolvkompressor, en reglerar på returtemp och en annan på gradminuter, men det brukar mest bli religion över det hela när man går in på det :).

Då har vi rätt så lika förutsättningar verkar det som.
Hur ofta tar varmvattnet slut? Har ni badkar? Hur stort? Duschar ni länge?

Om jag förstod "min" CTC-säljare rätt så går elpatronen in vid långvarit varmvatten uttag då slingan kyler ner snabbare än pumpen hinner värma. Kan någon bekräfta eller dementera?

Visst är väl en scrollkompressor att föredra framför en kolvdito? Eller är det religion där med?
 
kamy skrev:
Då har vi rätt så lika förutsättningar verkar det som.
Hur ofta tar varmvattnet slut? Har ni badkar? Hur stort? Duschar ni länge?

Om jag förstod "min" CTC-säljare rätt så går elpatronen in vid långvarit varmvatten uttag då slingan kyler ner snabbare än pumpen hinner värma. Kan någon bekräfta eller dementera?

Visst är väl en scrollkompressor att föredra framför en kolvdito? Eller är det religion där med?
Vi har normalstort 70-tals badkar. Vi har dessutom "fullflödesmunstycken" i duscharna, dvs. inte någon snålspolande variant. Så om frugan står i duschen 30 min med så varmt vatten som hon pallar så kan det vara ljummet när en annan ska in efteråt. Händer dock inte så ofta som sagt och numera är jag inte korkad nog att gå in direkt efter en dylik dusch :).

Vår CTC-säljare sa något i samma stil vill jag minnas. Jag uppfattade dock det som att elpatronen skulle få gå rätt ofta. Vill även minnas något om CTC-pannans "maxtemp" på 55 grader mot IVT:s 65 grader men är inte säker.

Själv köpte jag resonemanget om scrollkompressorns förträfflighet, längre livslängd, högre effektivitet och bla, bla, men det finns säkert argument som talar för en kolvkompressor. Jag kan dock inga...
 
esox71 skrev:
Vi har normalstort 70-tals badkar. Vi har dessutom "fullflödesmunstycken" i duscharna, dvs. inte någon snålspolande variant. Så om frugan står i duschen 30 min med så varmt vatten som hon pallar så kan det vara ljummet när en annan ska in efteråt. Händer dock inte så ofta som sagt och numera är jag inte korkad nog att gå in direkt efter en dylik dusch :).

Vår CTC-säljare sa något i samma stil vill jag minnas. Jag uppfattade dock det som att elpatronen skulle få gå rätt ofta. Vill även minnas något om CTC-pannans "maxtemp" på 55 grader mot IVT:s 65 grader men är inte säker.

Själv köpte jag resonemanget om scrollkompressorns förträfflighet, längre livslängd, högre effektivitet och bla, bla, men det finns säkert argument som talar för en kolvkompressor. Jag kan dock inga...
Det låter som att den inbyggada varmvattenberedaren ska räcka till för oss.

I min värld känns just hög maxtemp ganska så viktigt när man konverterar ett gammalt högtempsystem. Det talar emot ctc, lite synd då jag tycker att ctc verkar vara en rätt fiffig konstruktion annars.
Då min framledningstemp är uppe och nosar på 55 grader kalla dagar tror jag att jag ska välja en pump som kan producera varmare vatten än så för att klara riktigt kalla dagar utan extra tillskott. Rätt eller fel?

Thermiamännen talar sig varma för det de kallar tws. Alltså att varmvattnet värms med en slinga istället för en mantling. Det ska enligt dem ge en mycket snabbare uppvärmning av vattnet. Någon som har praktiska erfarenheter?
 
Ja det går fortare att värme upp vattnet igenom slinga än beredare men detta har man enbart nytta till vid störttappningar där man tömmer hela den buffrade vv-mängden, men har man återigen bubbelbadkar så räcker inte det heller utan då måste man ha en extern vvb.
CTC, Termia gör max 55 grader vb fram Nibe 70 om man tar modell 1235 och IVT 65 grader
Kollar man på råd och rön tex så ser man att Termian gorde mest vv, Niben minst IVT hade 4 liter mindre vv än Termian men den var på 10kw IVT´n 9kw.
Så om de andra har en 8 så kan man gämföra den med IVT´s 7kw o.s.v
Ta in pris på en IVT HT+ E9 samt VVb 90/200 det vore ett mkt bra val för ditt hus och behov och skulle du bygga ut eller om huset behöver mer värme så finns det i reserv
 
med extärn beradare får man oftast bättre drift på värmepumpen (mindre slitage & bättre cop)
med extärn beradare kan man montea in en strypning & på så sett uppnå högre vv temp
med extärn beredare har man alltid varmvatten.

en extärn bveredare tar mer plats & instalationen blir några kronor dyrare.
 
det är viktigare att välja rätt instalatör (en som väljer rätt storlek på grejorna & som kan hjälpa till om problem uppstår) än att välja fabrikat på värmepump, för dom är tillräckligt lika, för att det inte ska spela nån roll vlken du väljer.

närnk efter noga på om du lämnat rätt förbruknings uppgifter. det är extremt vanligt att folk kolar vad dom brukar förbruka (man tar inte hänsyn till om vintrarna varit milda, eller om man har haft kallt inne, det är förekomer också att folk glömer at räkna in ved)
efter värmepumps instalation så är det vanligt att folk har varmare inne & då gör man ju av med mer energi än vad man talatom för vvs-firman att man förbrukar, deta gör att ma kan få fel storlek på värmepumpen & borrhålet.
 
Tack för mycket bra svar!
Nu ska jag höra med IVT-säljaren vad han tror om en modell mindre värmepump och vvb. Kanske kan det ge ett pris i nivå med konkurenterna.

Det där med att det är viktigare med installatör än fabrikat tror jag verkligen på! Jag ska definitivt fundera igenom vilken leverantör som har gett bäst intryck.

Återigen tack för bra, tänkvärda svar.
 
Och en sak till: pruta! Då menar jag inte på priset direkt för det brukar vara svårt men se till att roffa åt dig vad du kan. När du väl ska komma till skott, kläm till med argument som "hmmm ja det låter väl bra men om jag fick med en innegivare på köpet så är det nästan avgjort". Knappast någon kostnad för dem men en tusing till dig. Jag fick innegivare, extra shunt, nedgrävning av kollektorslang, etc. på köpet efter lite tjat ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.