Hej! Jag håller på och renoverar lite i huset, och konstaterar att mitt gamla styrsystem till golvvärmen i utbygget, börjar ha gjort sitt. Det fungerar än, men är 20 år gammalt, och plasten börjar spricka sönder så fort man tar i grejorna. Tyvärr är det ett system som jag inte sett så mycket av i sverige. Köpte det av en firma, som tydligen köpte det i norge av märket "Variant" . Antagligen lablat Möhlenhoff.
Jag tänkte försöka slippa byta fördelare, eftersom sånt går att underhålla. Det är nåt gammalt Giacomini i mässing. Jag har köpt nya ventiler, och det funkar som det ska.
Eftersom jag är en kuckelimuck, så vill jag inte gå till en firma och köpa nytt över disk........ Jag brukar lyckas tråckla ihop sånt här för rätt små pengar. Tycker det är en utmaning att sippa betala mer än nödvändigt :)

Så nu kom jag över ett begagnat Uponor Smatrix Wave system utan styrdon. Och innan jag köper styrdon, så har jag en fundering. Mina gamla fördelare är öppna när man skruvar av styrdonen. Dom ligger alltså på med spänning på styrdonet för att hålla ventilerna stängda. När jag läser på nätet, så verkar ju nästan alla styrdon vara NC. Bl.a alla Uponor..... Hur ska jag tolka det? Att styrdon som är NC används i fördelare som är normalt stängda? För då kan jag väl inte använda Uponors styrdon, som alla är NC, på mina fördelare? Eller hur tolkar jag NO och NC i det här fallet?
 
Tack, det där var ju intressant! :) Det där ska jag kolla mer på.
Men frågan är fortfarande hur jag ska tolka NC och NO.
Som jag ser det, så är min fördelare NO. Den är öppen när ställdonet är borta.
Men ställdonet, om det kallas NO, hur tolkar jag det? Mitt gamla ställdon är ju onekligen NO. Men jag kan inte det här med fördelarbranchen.....

Min tanke är, kan det vara så att det är standard att fördelare alltid är öppna??
Och att Ställdon kan vara "bakvända" gentemot mitt. Alltså att ett NC ställldon är "ute" spänningslöst, så att när jag skruvar dit det, så trycker det ner och stänger fördelaren. Och att när det spänningssätts, så åker det in, och öppnar ventilen.

Eller ska ett NC ställdon sitta på en fördelare som är stängd, när ställdonet inte sitter där?
 
Du får titta på din nya central vilken typ av don den ska ha.
Ett ställdon som vid spänningslös är stängd= Normal Closed

Edit: Olika tillverkare har antingen nc/no, det finns ingen standard tyvärr.
 
Nä, det där var inte svar på frågan. Om jag säger så här då. Ett NC ställdon, har det pinnen ute när det är spänningslöst?
 
NO/NC på ställdonet ska passa centralenheten, det har inget med fördelaren att göra.
Dvs om centralen lägger på spänning, eller gör strömlöst, när den ska kalla på värme.
 
Minarelli Minarelli skrev:
Om jag säger så här då. Ett NC ställdon, har det pinnen ute när det är spänningslöst?
Japp, inne i ställdonet är "botten" då "ute" dvs trycker på din pigg(på gvfördelaren) så att gvslingan är stängd.

På ett NO don (som vid strömlöst är öppen) är "botten" "inne" och lämnar då piggen(på gvfördelaren ute) så att slingan är öppen. Detta är egentligen att föredra då det vid strömavbrott lämnar slingor öppna vilket minskar frysrisk i slingor.


Edit: Du menar med "pinne" den som sitter på ställdonet? och visar om den är öppen eller stängd?Det finns inte på alla don. Men om "pinnen" inte syns ( är nere) är donet stängt, ser du den är den öppen.
 
OK! Då förstår jag! Tackar!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.