Y
Har nu borrat hål och ska dra flexslang till alla rum osv för att sedan dra kablar för få bild på tv apparaturerna...

Men... Enda jag har snappat upp är att man ska ha en 75 Ω kabel... Så sitter jag och planerar inköp och möts utav ett helt gäng av olika utav denna märkning..
Fråga 1: Har det någon betydelse vilken man väljer? (till en vanlig villa)

Fråga 2: Är det likadan kabel man har både för parabol och till den marksända spret-antennen.

KTV 0,8/3,7 CV
75 Ω antennkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Konstruerad efter EN 50117. Kabeln förläggs inomhus. 6mm ytterdiameter

KTV 1,0/4,8 CV
75 Ω koaxialkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Konstruerad efter EN 50117. Kabeln förläggs inomhus. 7mm ytterdiameter.

KTV 1,0/4,8 CQ LSZH
75 Ω halogenfri koaxialkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Kabeln förläggs inomhus. Uppfyller brandkrav som motsvarar brandspridningsklass F2. 7mm ytterdiameter.

KTV 1,0/4,8 CE
75 Ω koaxialkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Konstruerad efter EN 50117. Kabeln förläggs utomhus. 7mm ytterdiameter.

KTV 1,6/7,2 CQ LSZH
75 Ω halogenfri koaxialkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Kabeln förläggs inomhus. Uppfyller brandkrav som motsvarar brandspridningsklass F2. 10mm ytterdiameter.

KTV 1,6/7,2 CE
75 Ω koaxialkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Konstruerad efter EN 50117. Kabeln förläggs utomhus. 10mm ytterdiameter.

KTV 2,0/8,3 CE
75 Ω koaxialkabel för basnät inom kabel-TV nät typ D1 och D2. Dielektrium av cellulär PE.
Konstruerad efter SS 443 03 30. Kabeln förläggs utomhus. 11,6mm ytterdiameter.


Tack på förhand.



KTV 1,6/7,2 CQ LSZH
75 Ω halogenfri koaxialkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Kabeln förläggs inomhus. Uppfyller brandkrav som motsvarar brandspridningsklass F2. 10mm ytterdiameter.
den kändes manligast då det är snäppet grövre än vad ''satellitproffsen'' tycker amn ska köpa utav dom. - fast kanske onödigt?
 
Den främsta skillnaden mellan kabeltyperna du nämner (åtminstonde de första) är hur mycket signalen dämpas per meter kabel.

Har du långa sträckor eller dålig signalnivå så bör man använda en kabel med låg dämpning.

Lite populärt så kan man säga att dämpningen är lägre för kablar med tjock inneledare (dvs. måttet 0,8 resp 1,0 på de första kablarna i din lista). Dvs din kabel nr. 2 är bättre än kabel 1.

Om du har måttliga avstånd inne i huset så spelar det troligen ingen roll vilken av dem du väljer. Undvik de riktigt tjocka, för där kan du få problem att hitta anslutningsdon, F- kontakter finns bara för kablar upp till 7mm i någorlunda normala butiker.
 
Y
Okej, då återstår det tre olika... Vad skiljer mellan dessa? Halogenfri kabel, ger det bättre signal eller är det bara brandskydd?


KTV 1,0/4,8 CV

75 Ω koaxialkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Konstruerad efter EN 50117. Kabeln förläggs inomhus. 7mm ytterdiameter.

KTV 1,0/4,8 CQ LSZH
75 Ω halogenfri koaxialkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Kabeln förläggs inomhus. Uppfyller brandkrav som motsvarar brandspridningsklass F2. 7mm ytterdiameter.

KTV 1,0/4,8 CE
75 Ω koaxialkabel för fastighetsnät inom kabel-TV nät typ D3. Dielektrium av cellulär PE.
Konstruerad efter EN 50117. Kabeln förläggs utomhus. 7mm ytterdiameter.


 
Den sista står det utomhus på. Ser inget om att den får användas både inne och ute.
De två översta verkar bara skilja i brandklassen va?

Jag skulle tro att du kommer klara dig bra med den översta.
Själv drog jag om en del för några år sedan och använde då denna: http://www.kjell.com/?item=39424
den har 1,13/4,8/6,8 och fungerar klockrent för både parabol och antenn, såväl som min egen distribution av RF-signaler från datorer.

Dock inte proffs i frågan, men jag vet att det finns folk här i forumet som slår mig på fingrarna om mina tips är helt fel...
 
Enda skillnaden mellan halogenfritt och icke halogenfritt (PVC) är att den senare avger en hel del läskiga gaser vid brand och kontakt med vatten.

I offentliga/företagslokaler är det ofta föreskrivet halogenfritt material vilket kan ge vissa överraskningar, halogenfria VP rör kostar typ x10 mot vanliga.
 
Vore jag du skulle jag absolut använda 1.0/4.8. Halogenfri eller inte spelar nog inte någon roll. Den som inte är halogenfri är förmodligen billigare.
Större dimension får inte plats i uttagen.
Har du kabeltv kanske du behöver en förstärkare om du bygger ut med fler uttag än du hade tidigare.Om du då har förstärkaren i källaren vid inkommande kabel och en fördelare på vinden kan det nog vara klokt med en 1.6 kabel därimellan. Det kan gå med en 1.0 också men det beror helt och hållet på den totala längden på kabeln från förstärkaren till uttag.

Den svarta kabeln är helt och hållet utomhuskabel. Den brukar ha nått fuktskyddande kladd mellan mantel och ytterledare.
 
Y
nu var jag inne i min lokala butik, de hade en "telass KTV 1,1 4,9 CV M ws" sen nämndes inte fler siffror... Dubbelskärmad...
-De skulle dock ha 10kr metern, fast kunde ordna lägre pris ifall jag skulle ha flera hundra..

Alla är ju dubbelskärmade, alla utom satelitproffsens kabel, frågan är om de har skrivit fel...

Och vilken man ska välja? lokala butikens hade ju en tiondel grövre diametrar än de flesta..

behöver stänga väggarna snart sad.gif

Butiken pratade även på att jag behövde inte två kablar (satellit+mark) utan kunde samköra, men klyva någon annan stans, jag fatta nada och kommer köra två ändå såsett...
 
Yrrol skrev:
Butiken pratade även på att jag behövde inte två kablar (satellit+mark) utan kunde samköra, men klyva någon annan stans, jag fatta nada och kommer köra två ändå såsett...
Du behöver inte 2 kablar för att köra satellit+mark, utan för att köra en satellitbox med dubbla tuners, dvs titta på en kanal och spela in en annan (2 satellitkanaler samtidigt).

/Hasse
 
Y
jag hade tänkt 8-tuner och kabel till varje rum från den till satelitboxarna...

sen kabel från markantennen, till någon splitter och förstärkare, sen till samtliga rum och deras digitalboxar...

men hur menar ni att den praktiska dragningen skulle vara annars? jag blir ju tvungen att ha två boxar per rum.. det är ju två olika kontakter i vägguttaget, ska jag bygla kabeln mellan dessa två kontakter?

- nu har jag iofs aldrig kollat på ett sådant vägguttag, kanske bara finns möjlighet att skruva fast en kabel?
 
Jag rekommenderar en multiswitch. Se följande tråd:

http://www.byggahus.se/forum/teknik/100815-guide-foer-att-bygga-ett-enkelt-sat-tv-naetverk.html

När man började med satellit-TV var man så smart att man lade signalen mellan LNB och mottagare på frekvenser ovanför de som används för markbunden TV. Det innebär att signalerna inte "krockar", dvs en satellitkanal + alla mark-kanaler kan köras samtidigt i en kabel. De separeras enkelt av ett filter i uttaget till två separata kontakter. Det är när man ska ha två satellitkanaler samtidigt som det blir krångligt, och det löses enklast genom att ha två kablar.

/Hasse
 
Yrrol skrev:
jag hade tänkt 8-tuner
Vad är "8-tuner"?

/Hasse
 
Y
Det var ett misstag, menade LNB, trodde det var dom som kallades tuner.
LNB med 8 uttag så man drar en koaxial från parabol direkt till varje rum, var tanken, men får väl läsa på lite mer om detta.... tycker man borde tappa "prestanda" med att köra förmycket på samma kabel men...
 
Yrrol skrev:
LNB med 8 uttag så man drar en koaxial från parabol direkt till varje rum, var tanken
Nackdelen med den lösningen är att du inte får med marksignalen i samma kabel. Alla rum där du vill ha möjlighet att ta emot markbundna kanaler kommer behöva ytterligare en kabel. Om du skaffar 1 st parabol + 1 st quattro LNB + 1 st "vanlig" TV-antenn + 1 multiswitch så får du både satellit och markbundet i alla rum med en kabel per rum.

/Hasse
 
Y
Det gick inte att ändra inlägg annars hade jag rensat och snyggat till lite... men får bli ett ytterligare inlägg:



.

Sållar ut två kandidater, vilken utav dessa två bör man välja?


ELFA :
Koaxialkabel KTV 1,1/4,9 CV
[länk]
artikelnummer: 55-911-44

Antal ledare: 1
Diameter dielektrikum: 4.9 mm
Diameter innerledare: 1.13 mm
Dämpning: 12,9 dB/100 m @ 500 MHz
Färg: White
Impedans: 75 Ω
Kapacitans: 54 pF/m
Ledare: Copper, bright
Ledarisolering: Polyethene (PE)
Ledaruppbyggnad: 1×1,1 mm
Skärm: Copper, tinned
Våghastighet: 0.84
Ytterdiameter: 6,8 mm
Ytterisolering: PVC
Originalförpackning: 100

Fabrikat: Bedea
Typbenämning: TELASS 100
Ursprungsland: Germany
Möjlig ersättare: 55-911-50 Info
Direkt ekvivalent produkt
Dimensioner (inkl. förp.): 1000X7X7 mm
Vikt (inkl. förp.): 50 g
Katalogsida/utgåva: 738/57
Tullnummer EU: 8544200000
UNSPSC (v5.03): 26121606
RoHS-status: Uppfyller ROHS direktivet

pris: 7,14kr/100m....



Eller Kjell & comp
Antennkabel 1,13/4,8/6,8 - Vit
Installationskabel / Klass A, [länk]


En vit kvalitetsantennkabel (klass A) för inomhus/utomhus installation av TV antenn och satellit. Kabeln är anpassad för att klara kraven för digital-TV. Lämplig för långa kabeldragningar.

Fukt- och UV-beständig koaxialkabel. Dubbelskärmad (med CU + aluminiumskärm).

Tänk på att vid en dämpning på -3 dB, halveras signalnivån. Vid långa kabeldragningar kan man bli tvungen att kompensera med en antennförstärkare.

Säljes i metervara. Kabeln är metermärkt.

Dämping vid 20°C
Dämpning per 100m, max
100 MHz - 5,2 dB
200 MHz - 7,2 dB
300 MHz - 8,8 dB
500 MHz - 12,3 dB
800 MHz - 15,6 dB
1000 MHz - 18,3 dB
1350 MHz - 21,8 dB
1750 MHz - 24,9 dB
2050 MHz - 28,6 dB

Specifikationer
Förpackning: Bobin 100m /säljes per meter
Impedans: 75 Ohm
Innerledare Ø: 1,13mm
Klassificering: Klass A
Mantel Ø: 6,8mm
Mantel: PVC
Skärm: Aluminiumfolie
Skärmdämpning: 100dB
Skärmning: Dubbelskärmad
Ytterledare Ø: 4,8mm

10kr/meter
Det skiljer ju lite i diamterar och dB...
 
Kablarna är nog likvärdiga men du har missuppfattat priserna.
ELFA's pris är med volymrabatt och utan moms.
Kjell&Co priset är med moms för enstaka meter.
Köper du 100m blir det med moms 892:- hos ELFA och 750:- hos Kjell & Co.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.