Hallå,
I sommar kommer vi att sätta dit solceller på vårt hus, och även installera 15 kW batterier. Då får vi timtaxa också. Idag har vi en Thermia Diplomat TWS 12, och den har inte någon form av tidstyrning (var nog inte uppfunnet 2005). Den har inte gått så hårt, då vårt borrhål är 220 meter djupt.
Någon som har installerat någon form av intelligent styrning på en värmepump av denna typ, eller likvärdig?
 
Åsa Lund
Går det att uppgradera mjukvaran i den?
 
Läs i tråden "prata med IVT490". I den finns många tips på vad man kan göra.

I korthet så är de enklaste lösningarna att lura pannan genom att ha relän som ändrar resultatet på olika temp-givarez exempelvis ute-temp, inne-temp, tank-temp eller varmvatten-temp.

Det effektivaste verkar vara att styra med ute-temp och tank-temp.
 
Hej och tack för svaren.
Mjukvaran i pumpen är inte uppgraderingsbar, enligt Thermia (fast kanske någon har hackat ett eget program som man kan lägga in, Någon???)
Eftersom jag kommer att få en "intelligent" styrning, mot timpriser med Batterier och Solceller (samt ev laddad elbil) i styrenheten för anläggningen, så vore det ju smartast att låta pumpen gå när det är så billigt som möjligt och sedan sätta stopp när förbrukningen är som högst, dvs mellan 7 och 10 samt på kvällen.

Någon som knåpat hop ett program redan för detta som man kan lägga in i någon form av Arduino eller liknande?

Tor
 
Kolla om det finns några ingångar för extern styrning på kretskortet. Borde stå med i installationsmanualen.
 
  • Gilla
uabtorw
  • Laddar…
Tänkte inte på detta, men när jag gick genom manualen på nätet (som tydligen ligger här)
https://www.google.com/url?sa=t&rct...attach=30813&usg=AOvVaw0IZ5iCOlfkXfDoWmw16bxj
så hittade jag detta.
Om jag förstår det rätt, så skulle man med hjälp av att
1) "lura pumpen att det behövs värme, mha att styra utegivaren/innegivaren, kunna få den att gå igång när elpriset är som billigast (och indikation kommer från den smarta styreheten)
2) Med samma styrenhet hindra att värmepumpen startar genom att sluta mellan dessa slutna.
Instruktioner och elschema för värmesystems tilläggsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja så kan du göra.

Jag har en Thermia Villa 75 -2005. Där finns möjligheten att via plint stoppa varmvattenproduktion, stoppa värmeproduktion och sänka rumstemperaturen med upp till 10 grader.

Jag har kopplat in ett Fibarorelä som styrs via mobilapp (eller dator/webinterface) och kan därigenom via app sänka rumstemperaturen till förvalt värde när jag reser.

Är man programmeringskunnig kan man skriva några rader i LUA som styr pumpen till att gå när priset är lågt. Men jag satsar istället på att komplettera med Tibber och Ngenic och låta den sköta tidsstyrningen via utetermostaten - om den bara börjar levereras igen.
Pris ca 4000 om man är Tibberkund.

U uabtorw skrev:
Tänkte inte på detta, men när jag gick genom manualen på nätet (som tydligen ligger här)
[länk]
så hittade jag detta.
Om jag förstår det rätt, så skulle man med hjälp av att
1) "lura pumpen att det behövs värme, mha att styra utegivaren/innegivaren, kunna få den att gå igång när elpriset är som billigast (och indikation kommer från den smarta styreheten)
2) Med samma styrenhet hindra att värmepumpen startar genom att sluta mellan dessa slutna.
[bild]
 
  • Svensk text om tilläggsfunktioner för värmesystem, diagram, instruktioner, varumärket Thermia.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U uabtorw skrev:
Tänkte inte på detta, men när jag gick genom manualen på nätet (som tydligen ligger här)
[länk]
så hittade jag detta.
Om jag förstår det rätt, så skulle man med hjälp av att
1) "lura pumpen att det behövs värme, mha att styra utegivaren/innegivaren, kunna få den att gå igång när elpriset är som billigast (och indikation kommer från den smarta styreheten)
2) Med samma styrenhet hindra att värmepumpen startar genom att sluta mellan dessa slutna.
[bild]
Nån som har testat Ohmigo mini relä som styrs av spotpriser på el ihop med EVU ingång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.