Enl. topic vad bör man tänka på?

Jag funderade på i fall man behöver någon luftspalt mot ytterväggen eller man kan lägga isoleringen rätt imot...
 
Själv isolerar jag med glasfiber och då tror jag inte det är det några problem att isolera ända mot yttervägg. Ska du däremot använda nån biofiber kanske du får se upp. Har du bara dräneringen i ordning så bör det vara Ok.
 
på byggfirman avrådde de för att andvända gullfiber för att de inte tålde den höga tempen, och när man tänker efter så isolerar inte taktillverkaren med gullfiber utan bara mineralull/stenull, så jag tänkte att jag gör lika dant...

Dvs jag kör med minerallull, och jag tror inte heller att de är några problem med isoleringen heller.. men nån som har svart på vitt vore skönt...
 
Glasull skall vara värmetåligt upp till 200 grader, vad jag vet.
 
Jag var i morse till borö-pannan och dom isolerar med glasull så det ska funka.
Det ska ju inte bli varmare än ca 100 grader och glasullen ska väl tåla upp till 600 grader innan den brinner??
 
Det finns tankar isolerade med gullfiber så det bör funka, men jag brukar använda mineralull.

Det är viktigt att man inte lämnar några luftspalter eftersom dom fungerar som en skorsten och ger drag kring tanken. Av samma anledning skall man göra utsidans beklädnad helt tät.

Fuktvandringen sker alltid från varmt till kallt så det är ingen risk att lägga ullen dikt yttervägg (enligt dagens byggteori...)
 
okaj, tack då lättade samvetet lite.. :D
 
Matss skrev:
Det finns tankar isolerade med gullfiber så det bör funka, men jag brukar använda mineralull.

Det är viktigt att man inte lämnar några luftspalter eftersom dom fungerar som en skorsten och ger drag kring tanken. Av samma anledning skall man göra utsidans beklädnad helt tät.

Fuktvandringen sker alltid från varmt till kallt så det är ingen risk att lägga ullen dikt yttervägg (enligt dagens byggteori...)
det finns visst risk med det, om det sitter plast i väggen och man ökar isoleringstjockleken innanför plasten till mer än ca 1/3 av väggens totala isoleringstjocklek så flyttar man kondenseringsstället utanför plasten med risk för fuktskador. fast isolerar man tanken med bara 5 cm gullfiber så är det nog ok. gör man en luftspalt mellan väggen och tankisoleringen så kanske åxå lite mer värmeläckage stannar kvar i rummet (under taket?)
 
pellefant skrev:
det finns visst risk med det, om det sitter plast i väggen och man ökar isoleringstjockleken innanför plasten till mer än ca 1/3 av väggens totala isoleringstjocklek så flyttar man kondenseringsstället utanför plasten med risk för fuktskador. fast isolerar man tanken med bara 5 cm gullfiber så är det nog ok. gör man en luftspalt mellan väggen och tankisoleringen så kanske åxå lite mer värmeläckage stannar kvar i rummet (under taket?)
Det du menar är att man flyttar daggpunkten innåt huset, genom att sänka väggens temperatur. Det kan hända om man isolerar en vanlig vägg mycket på insidan. MEN nu kommer vi trots ökad isolering att höja temperaturen på väggen och därmed flytta daggpunkten längre ut mot väggens utsida...
 
men om tanken är rumstempererad då? kanske man inte använder den på sommaren tex... eller av någon annan anledning inte använder den, kan ju vara besvärligt att då riva bort isoleringen
 
Sommartid borde ju väggen vara tillräckligt varm för att inte ge kondensutfällning?

Tror det finns större risker med vedeldning...
 
ponera att man då inte använder tanken på vintern- vad kan då hända i väggen?
jag har då gjort en luftspalt med 1" brädor bakom huvudtanken. kommer att göra samma bakom tekniktanken....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.