Skall till banken idag för att höra om de kan tänkas låna ut lite pengar till vårt husbygge.

Är det något speciellt man skall tänka på?

Läget som sådant är att vi betalt handpenning på tomten, och håller som bäst på med att ta fram husritningar med en arkitekt.

Bygglovsansökan skall vara inlämnat om ca en månad.

Handpenningen och arkitektkostnaden klarar vi att betala med sparade pengar, däremot behöver vi låna pengar till bygglovsansökan.

Eftersom vi inte köper ett hus av någon husleverantör, så är det ju inte helt lätt att göra någon kalkyl. Jag vet ju t ex inte vad en betongstomme kan kosta innan jag har ritningsunderlag att begära in offert på.

Hur pass noga är bankerna med ordentliga kalkyler så här i början av ett husbygge? Det enda jag kan gissa är att det nog landar kring 2,5 milj till slut, och det jag vill veta från banken så här inledningsvis är om de kan tänkas låna ut så mycket pengar, och vad det kan bli för månadskostnad. Dessutom vill jag kunna låna pengarna till bygglovet.

Någon som har lite tips eller råd?
 
Vi sökte ett ungefärligt byggkreditiv från början, och nu när det börjar "bli på riktigt" så har vi reviderat det. Nu har vi mer vetskap om kostnaderna och har därmed höjt kreditivet (även om att det står ca framför många av summorna), så på Handelsbanken var detta helt möjligt. Det bästa är väl att försöka spalta ner så mycket av kostnaderna som möjligt, och kanske ta i lite extra för säkerhets skull. Inte så mycket till råd och tips kanske, men så gjorde vi.
 
Jag var till två banker när jag skulle fixa kreditiv. Det som skiljde var

Bank A:
-Krävde någon slags förhandsvärdering av en mäklare. Skulle kosta 2000kr
-Ville ge bottenlån till 75% av värderingen när lånen sedan skulle läggas.
-Krävde inte att vi skulle lägga lånen i samma bank.

Bank B:
-Krävde ingen förhandsvärdering
-Kunde belåna huset till 90% (bottenlån)
-Tog ut en avgift på 5000kr om vi inte lägger lånen i deras bank.

Vi hade en ganska detaljerad produktionskostnadskalkyl och jag tror att det var rätt så bra. Sen verkar det inte va nån större koll på att vi följer den till punkt och pricka när vi väl bygger..
 
Jag tror som så att ni får ta ut ett mindre lån som ni sedan när kalkyl med mera är klara kan lägga in i byggnadskreditivet.

Det är ju även så att banken inte startar byggnadskreditivet förrän tomten är betald. (dvs ni äger tomten) Detta löses just genom att man tar ett vanligt lån som sedan läggs in i kreditivet.

Mitt råd är att ta kontakt med lite olika banker och diskutera ungefärlig kalkyl och månadskostnad. Få ett lånelöfte.
 
Vi gjorde som ni, köpte en tomt och kontaktade en arkitekt. I det läget visste vi inte ens vad arkitekten kostade.
Vi var helt ärliga och sa att vi har ingen aaaaning om vad huset kommer kosta men max 2,5 miljoner vill vi låna (för mer pengar än så tycker vi inte att man ska lägga på ett hus). Inga problem varken hos Sparbanken Finn eller Handelsbanken. Vi hade i och för sig ganska stor kontantinsats och goda inkomster så de tittade nog mest på det. Vi sa också att vi inte hade någon brådska utan skall försöka lägga lite tid på att förhandla fram bra priser etc. Då insåg bankerna nog att vi trots allt är väl förankrade i verkligheten och snålar med varenda krona trots att vi lånar så mycket.
En sak som vi upptäckte är att det är stor skillnad på vad bankerna tar betalt för. Handelsbanken hade en massa extra kostnader som Sparbanken Finn inte har. T ex så tar de betalt för att betala räkningarna (cirka en hundring) man får under kreditivtiden..! Det fanns andra kostnader också, t ex försäkring (om den ene dör) som ingår hos Sparbanken Finn. Det är säkert en förhandlingsfråga men du kan ju gissa vilken bank vi valde (de hade bäst ränta redan innan vi började förhandla...!)

Lycka till!
:-*
 
Kan du inte ansöka om en inblanco-kredit? Det borde vara betydligt smidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.