D09
Går i tankarna om jag ska skaffa en vedkap.

Idag ska motorsågen fram varje gång innan det kan klyvas.

Spanat in julas variant för 1800kr.

Tar 14cm i diameter,

kan man räkna den dubbla bredden om man snurrar på vedträdet ?

Vad ska man tänka på?
 
Jag hade en sån först, kniven lossnade och vek sig bakåt på både min, kompisens och flera andra jag hört om. Lägg till 5 papperslappar och köp en riktig Faxe istället, jag hade en Faxe 500 och den strejkade aldrig, lite mer kraft också.
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
D09
Saknar bara några papperslappar just nu ;)

Kanske bättre o vänta till våren och köpa, kanske dyker upp en bättre beg på blocket :) har inte så mycket kvar att dela upp men det kommer ju mer ;)

Annars så har man iofs garanti och bara o byta :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Fasiken va trött jag är.. ;) Du skrev ju vedkap för fasiken!! Jag skrev om vedklyv. :) Beggad vedkap is the shit, se bara till att den är vettig att använda samt att du ser till att den är ordentligt slipad. Dom brukar vara svårsålda inbillar jag mig, så du borde kunna pruta lite skapligt! Jag gillar inte vedkap alls, hade en men jag använde motorsågen då jag känner mig tryggare med den.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag hade behålt motorsågen, allternativt bytt upp mig ett par snäpp.
Mycket mer mobilare, det är ju i min värld en klar fördel om man tex kan kapa veden på plats än att behöva släpa hem den och stå i trädgården och kapa.
Vedkap är ju för övrigt något som inte helt går hem hos många grannar, men det beror ju på hur man bor med, vedkap i villaträdgård hade iaf inte jag övervägt, förvisso inte motorsåg heller..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jag har kapat det mesta på plats för att kunna bära fram det men i framtiden kommer jag nog att beställa hem lastbilar med stockar och kapa hemma, tycker det verkar smidigare med kapen ( utan faktiskt aldrig använt någon ) .

Iofs så kanske man ska satsa på att hyra en anläggning en helg om man ändå fått hem ett lass :/

Tur att jag passar ungarna för annars hade jag nog haft vedkapen i bagaget redan ;)

Hur ofta behöver man slipa skivorna?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Grannarna tycker varken om ljudet från motorsåg eller vedkap. :D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Korvgubbe
Vad har du för kedjesåg?

I stugan blir det mycket ved som ska kapas, huggas och staplas varje år. Har testat med både vedkap och kedjesåg och jag föredrar den sista, inte minst för att det är enkelt att kapa som det passar grenen och inte sågen.

Kostade på mig en elektrisk och det är så enkelt och smidigt att jag inte kan lovorda den nog. Men där vill jag plocka undan verktygen efter att jag är klar, har du möjlighet att låta den stå framme permanent inne i vedboden så är det säkert en annan sak.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det går onekligen fort med kap, men lite omständigt att behöva lyfta stockarna, det är lätt att få lika mått på alla bitar med om man har ett mothåll. Det är å andra sidan rätt jobbigt att stå böjd och kapa med motorsågen med.

Jag fick slipa min 1 gång på 10kbm ved ungefär, slipningen gjorde jag med vinkelslip, sliter klingan lite fortare men det går MYCKET fortare än att fila och greja.
 
  • Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Det går onekligen fort med kap, men lite omständigt att behöva lyfta stockarna, det är lätt att få lika mått på alla bitar med om man har ett mothåll. Det är å andra sidan rätt jobbigt att stå böjd och kapa med motorsågen med.
Gillar grejen med att bara koppla på strömmen och börja jobba.. Bra att det går fort också :) ser ut att vara lite säkrare än motorsågen också :)
 
D09
Korvgubbe skrev:
Vad har du för kedjesåg?

I stugan blir det mycket ved som ska kapas, huggas och staplas varje år. Har testat med både vedkap och kedjesåg och jag föredrar den sista, inte minst för att det är enkelt att kapa som det passar grenen och inte sågen.

Kostade på mig en elektrisk och det är så enkelt och smidigt att jag inte kan lovorda den nog. Men där vill jag plocka undan verktygen efter att jag är klar, har du möjlighet att låta den stå framme permanent inne i vedboden så är det säkert en annan sak.
En stihl ms170.

Den är liten och smidig, men saknar iaf en vettig sågbock eller liknande.

Hade jag haft en såg så hade den kunnat stå framme med vedklyven så man kan fylla luckor på dygnet när man får lite tid över mellan olika moment :)

En elsåg har jag faktiskt inte tänkt på :)

Det ska jag överväga också :)
 
Det är absolut inte säkrare än motorsågen.. ;) En pappa i min dotters skolklass klippte tre fingrar när han höll på, han hörde bara kling kling kling, han tyckte det var konstigt för han hade inte stoppat i nån pinne, sen såg han vad som hade hänt. :(
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Det är absolut inte säkrare än motorsågen.. ;) En pappa i min dotters skolklass klippte tre fingrar när han höll på, han hörde bara kling kling kling, han tyckte det var konstigt för han hade inte stoppat i nån pinne, sen såg han vad som hade hänt. :(
😁😁😁😁
 
Korvgubbe
Ja saknar man en vettig sågbock så blir det naturligtvis inte bra, men en sån slänger man ju snabbt ihop.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag tycker inte att du skall snåla. Då är det bättre att köpa en begagnad av bra märke. De håller oerhört länge.

Var inte du inne på vedprocessor, eller jag kanske blandar ihop det? Det vill jag ha. :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.