Läser att många är upprörda att hantverkare inte tar av sig skorna när dom är hemma hoss folk.
Men är det inte så att det är krav på att skyddsskor skall användas på en arbetsplats, även om man bara gör ett mindre jobb?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Enligt arbetsmiljöverket är det en bedömningsfråga från fall till fall och det är arbetsgivaren som skall göra den bedömningen.

Citat från arbetsmiljöverkets hemsida:
Arbetsgivaren ska göra en analys för att ta reda på riskerna i arbetet och bedöma vilken personlig skyddsutrustning som eventuellt krävs. Det innebär att det är en bedömningsfråga från fall till fall när det gäller skyddskläder och skyddsskor.

Om det t.ex. kommer en elektriker hem till mig för att dra nya trådar eller montera ett el-uttag skulle jag alltså bli mycket irriterad om vederbörande INTE tar av sig skorna.

Jag vet även om el-firmor som uppmanar elektrikerna att ta av sig skorna hemma hos privatkunder. Jag vet även att många av dessa struntar i den uppmaningen.

Men omvänt gäller också:
Kommer det hem en murare som skall bila bort betong, bära betongsäckar och sedan smälla upp en massa tegelsten så skulle jag naturligtvis anse att skyddsskor vore på sin plats.
 
S
när det jobbas hemma hos privatpersoner.. så skall mina antingen täcka golvet eller ta av sig skorna.
och innan dom går för dagen skall dom ha röjt och dammsúgit
 
Dammsugit? Gäller det även om hantverkaren går för löpande timpeng?
 
S
alltid. städning alltid med i pris.
tar fem minuter att röja och dammsuga

nybygge skiljer sig
 
Om du har pris förstår jag. Men löpande räkning. Betalar du 100 spänn för att Snickarn ska dammsuga eller gör du det själv?
 
Vi köpte ett pack blåa skoskydd pa Jula. Ligger vid dörren. De som vill inte ta av skorna får ta på skyddet.
 
eviljava skrev:
Enligt arbetsmiljöverket är det en bedömningsfråga från fall till fall och det är arbetsgivaren som skall göra den bedömningen.

Citat från arbetsmiljöverkets hemsida:
Arbetsgivaren ska göra en analys för att ta reda på riskerna i arbetet och bedöma vilken personlig skyddsutrustning som eventuellt krävs. Det innebär att det är en bedömningsfråga från fall till fall när det gäller skyddskläder och skyddsskor.

Om det t.ex. kommer en elektriker hem till mig för att dra nya trådar eller montera ett el-uttag skulle jag alltså bli mycket irriterad om vederbörande INTE tar av sig skorna.

Jag vet även om el-firmor som uppmanar elektrikerna att ta av sig skorna hemma hos privatkunder. Jag vet även att många av dessa struntar i den uppmaningen.

Men omvänt gäller också:
Kommer det hem en murare som skall bila bort betong, bära betongsäckar och sedan smälla upp en massa tegelsten så skulle jag naturligtvis anse att skyddsskor vore på sin plats.
Nu är det ju så att en elektriker ska ha skyddskor på sig, oljebeständig gummisula med spikskydd samt tåhätta. Det är upp till elektrikern om han tar av sig skorna eller inte, inte kunden. Skyddskor är det enda av skyddsutrustningen (förutom hjälm där det behövs) som arbetsgivaren för elektriker måste stå för. Händer något och skyddskor inte använts så kan det bli försäkringstrubbel. De företagare som uppmanar sina anställda att ta av skorna hos kunder under arbete gör helt enkelt fel. Att elektriker ska ha skyddskor av modell jag nämnde ovan har många anledningar vilket säkert faller sig narturligt att förstå om man vet vad dom sysslar med under arbetstid.

Citatet du visar har inget med att göra om skyddskläder ska tas av eller inte hos kund, det handlar om inom vilka yrken det krävs olika typer av skyddsutrustning i allmänhet.
 
kamilenski skrev:
Vi köpte ett pack blåa skoskydd pa Jula. Ligger vid dörren. De som vill inte ta av skorna får ta på skyddet.
Mycket smart, finns sådant hos kund så används det i de flesta fallen.
 
SBH skrev:
när det jobbas hemma hos privatpersoner.. så skall mina antingen täcka golvet eller ta av sig skorna.
och innan dom går för dagen skall dom ha röjt och dammsúgit
Men det beror väl ändå helt på vad jobbet rör sig om! Om jag exempelvis anlitar någon för att bila bort betongplatta och "göra ny" källare är jag måttligt intresserad av att betala för dammsugning varje kväll...
 
En lösning kan ju vara att hantverkaren har med sig ett extra par skor som enbart används inomhus, och byter vid dörren.
 
Glufsglufs skrev:
Det är upp till elektrikern om han tar av sig skorna eller inte, inte kunden. QUOTE]

Ehhh?? ...och vem är det som anlitat elektrikern?
Är han/hon inte villig att ta av sig skorna är det bara att vända vid dörren. Så förbaskat svårt är det inte att få tag på en ny elektriker.

(håller dock med tidigare skribent om att skoskydd kan vara en bra lösning)

Att montera en strömbrytare inomhus på en plastmatta (eller liknande) kräver knappast gummisula.
 
eviljava skrev:
Glufsglufs skrev:
Det är upp till elektrikern om han tar av sig skorna eller inte, inte kunden. QUOTE]

Ehhh?? ...och vem är det som anlitat elektrikern?
Är han/hon inte villig att ta av sig skorna är det bara att vända vid dörren. Så förbaskat svårt är det inte att få tag på en ny elektriker.

(håller dock med tidigare skribent om att skoskydd kan vara en bra lösning)

Att montera en strömbrytare inomhus på en plastmatta (eller liknande) kräver knappast gummisula.
Ok, så du skulle kräva av en polis att lämna sitt vapen i hallen bara för att du inte gillar vapen om denne polis ska hem till dig i något ärende? En kund kan inte sätta sig över vad arbetsmiljöverket tex bestämt för företag/yrkesgrupper och andra regler som styr de arbetande personerna. ett jobb är ett jobb vare sig det är nyproduktion eller inte, man springer inte omkring i strumplästen i onödan.

Men, det kan också vara så att om du kräver en arbetare att inte ha sina skyddskläder och något händer så kanske du får stå till svars för det. Vet inte om det blivit rättsligt provat men jag vet vad som kan hända utan skyddsskor tex, vare sig det handlar om ett skitigt ROT-jobb i ett badrum, bära tunga saker eller krypa omkring och spika kabel. Man har skyddsskor av en anledning.

Sen är det så att vare sig du gillar det eller inte så är kravet att det ska vara oljebeständig gummisula så det spelar liksom ingen roll vad du personligen tycker.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Du jämför alltså en polis med en elektriker?

Mig veterligen anlitar man inte poliser som privatperson. Detta inneär att om en polis ringer på min dörr så råder ingen köpare/säljare-situation. Skulle han t.o.m. hamna i hallen betyder det att han har ett tillstånd för husrannsakan och då har han naturligtvis laglig rätt att traska in i mitt hem med tjänstevapen.

En elektriker har aldrig laglig rätt att traska in i mitt hem med skor på. Därmed torde vi kunna släppa den haltande jämförelsen.

För övrig spelar det väldigt stor roll vad jag tycker, eftersom det aldrig skulle komma på tal att en elektriker skulle krypa omkring i mitt hem med oljebeständiga sulor, såvida det inte finns goda skäl till det. Att byta en strömbrytare hör inte till den kategorin.

...och ja! De elektriker som varit hemma hos mig har tagit av sig skorna.
 
eviljava skrev:
Du jämför alltså en polis med en elektriker?

Nej, jag jämför krav på skyddsutrustnig och skyddsutrustning.

Mig veterligen anlitar man inte poliser som privatperson. Detta inneär att om en polis ringer på min dörr så råder ingen köpare/säljare-situation. Skulle han t.o.m. hamna i hallen betyder det att han har ett tillstånd för husrannsakan och då har han naturligtvis laglig rätt att traska in i mitt hem med tjänstevapen.

Nu kan man faktiskt ta hem poliser på eget bevåg, betalat har du redan gjort genom skatten. En elektriker har också laglig rätt att ha sin skyddsutrustning på sig.

En elektriker har aldrig laglig rätt att traska in i mitt hem med skor på. Därmed torde vi kunna släppa den haltande jämförelsen.

Jo, då elektrikern i sin yrkesutövning ska ha tillbördig skyddsutrustning helt efter vad som myndigheter, organisationer kommit fram till för att skydda mot kroppsskada. Hur det skulle tolkas/göras vid en rättslig prövning vet jag inte men så är det. Kan du visa något annat så ser jag gärna fram emot det.

För övrig spelar det väldigt stor roll vad jag tycker, eftersom det aldrig skulle komma på tal att en elektriker skulle krypa omkring i mitt hem med oljebeständiga sulor, såvida det inte finns goda skäl till det. Att byta en strömbrytare hör inte till den kategorin.

Så även om du skulle behöva en elektriker akut så kräver du skor av? Om inte så är du inte konsekvent. Gällande de som tar av sig så är det som sagt upp till dom men dom har ändå rätt att ha skorna på sig. Personligen tar jag av mig skor vid ett jobb som du beskriver men ska det tex klättras på stegar så har jag skor på för man förstör fötterna å det grövsta av det. Tänk också på att den timmen elektrikern är hemma hos dig är inte mer en än åttondel av hans arbetsdag, den eventuellt hela dagen som spenderas hos dig är bara 20% av hela veckan. Vem vet när olyckan är framme eller fötterna pajjar av annan slitage?

...och ja! De elektriker som varit hemma hos mig har tagit av sig skorna.
Som sagt, deras val men ren välmening mot dig som kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.