Tänkte berätta lite om hur vi skapar vår toalett på övervåningen i vårt 1½ plans hus byggt -72. Huset hade original endast ett badrum på ca 6 kvadrat, detta på nedervåningen. Tidigare ägare har delat av detta i två riktigt små rum, ett fullt badrum med dusch och toalett och en liten med enbart toalett. Helt värdelöst för oss med två småbarn att endast ha två små badrum och inget av dem på det våningsplanet vi sover.

För att ändra på detta så behövde vi först och främst ha åtminstonde en toalett under tiden vi renoverar de två på nedervåningen (de två skall bli ett igen). Vi fick därför bygga ett nytt rum på övervåningen för en toalett.

Vi är husägare sedan knappt 2 år tillbaka, jag hade i princip ingen erfarenhet av byggnation eller renoveringar sen tidigare men anser mig vara hyfsat händig. Budgeten är relativt begränsad. Vi har gjort allt med undantag av rörmockeriet helt själva. Inga inhyrda hantverkare till något! Med stor hjälp och inspiration av detta forum omformar vi nu långsamt vårt hus till modern standard.
 
Vi börjar med att skapa själva rummet, detta skedde förra vintern i samband med renovering av sovrummen och hallen på övervåningen.

Vy från hall.
badrum-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett från ena sovrummet. Badrummet livar med skorstensschaktet. Tidigare var denna som en puckel i sovrummet.
badrum-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väggarna börjar bli färdga från utsidan. Det nya rummet fick agera klädkammare medans vi byggde om sovrummen.
. badrum-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
badrum-2-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna är reglade med 30cc 2"x3" virke på trappsidan och ca 50cc 2"x4" virke på sidan mot sovrummet. Att den väggen blev tjockare beror på att vi så småningom tänkte oss dra avlopp och vatten till handfatet inne i väggen.
På utsidan har vi satt OSB och sedan gips.
 
Redigerat:
Här kommer ytterligare en bild från när jag förra sommaren (bred)spacklade, slipade och målade hallen utanför badrummet. Detta var ingen enkel uppgift eftersom vi har en väldigr öppen planlösning på nedre våningen och en öppen trappa.

Lösningen blev plast och tejp, mycket av båda sakerna!
badrum-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fungerade mycket bra! Enda nackdelen var att stå där inne och slipa under en het junidag. Båda sovrummen på övervåningen var helt klara så jag ville inte damma ner där heller, därför tejpades dörrspringorna också. Jag svettades som en eskimå på ett maratonlopp och syret tog snabbt slut inne i mitt inplastade, heta, dammiga helvete! Men det var skönt när det var klart!

Fortsätter följetongen imorgon om intresse finns. Härnäst kommer vatten och avloppsdragning!
 
Klart att det finns intresse, du är ju på "Byggahus.se" här finns det alltid någon intresserad. :)
 
Tycker att alla sådana här "så gjorde vi"-trådar med bilder är kanon, är säker på att det ger mycket för många.
 
Mer mer mer :)
 
Okej, något försenat, men här kommer fortsättningen.

Eftersom det inte fanns varken avlopp eller vatten uppdraget på övervåningen över huvud taget så var vi tvungna att göra det också. Toalettens ena vägg är väggen ut mot kattvinden, här gick det naturligtvis smidigt att dra rören. Att fälla ner dom i mellanbjälklaget lät sig inte göras utan en omfattande ombyggnad på nedre plan också, det fick helt enkelt bli ovanpå bjälklaget. Eftersom avloppet då ej kan komma ur golvet var vi tvingade att ha en vägghängd toalett, detta tycker vi dock är både snyggt och praktiskt så enda problemet var att en sådan toalett är lite dyrare.

Väggen ut mot kattvinden var endast reglad 60cc med 2"x3" reglar. Enkelgips på ena sidan och asfaboard på andra sidan. Denna behövde naturligtvis förstärkas rejält, Jag ämmnade skruva toaletten i trä, ej använda konsoll.

Hemmabyggd konsoll i trä, limmad och skruvad:
badrum-2-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrum-8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21mm P30-klassad K-plyfa, skruvas och limmas mot den med kortlingar, kraftigt förstärkta väggen.
badrum-3-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt i förstärkningsarbetet av väggen, här kan man även se hur jag kapat det gamla elröret för att sätta in dosa (vänd mot vinden) och grena ut i toalettens övriga väggar.
badrum-4-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mer kortlingar och nästan färdigisolerat, eldosan är på plats också.
badrum-5-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr var jag dålig på att fota, men här är en bild på väggen till höger där kommod och handfat skall sitta, precis innan jag satte igen den, allt för att veta var rör går så man inte skruvar eller borrar i dessa.
badrum-6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
badrum-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och så här blev rördragningen ute på kattvinden, Uponors rör-i-rör system.
badrum-9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte bilder på hela vägen, men det är några meter. Valde att låta den gå ute mot den låga delen för att inte förstöra för mycket förvaringsutrymme.
badrum-2-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fick rören gå vidare ner i en vägg inne i en garderob:
badrum-2-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slutligen genom ytterligare en vägg in i tvättstugan där vi fällde in ett LK fördelarskåp i väggen. Här gjorde vi dessutom om så att köket också matas från fördelarskåpet, förberedde med avstängning separat för den gamla delen av tappvattnet så att badrummet på nedre våning kan stängas av separat för att underlätta framtida renovering av det.
badrum-10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationen i tvättstugan är som ni ser inte färdig, det får bli när tvättstugan åker på renovering (den står inte högst upp på listan). Tyvärr har jag inget kort utan stänkskyddet.
 
Fortsättning följer förhoppningsvis imorgon, nu bingen!
 
Jag har alldeles för lite bilder så fortsättningen blir lite mer komprimerad.

Härnäst eldragning, isolering av väggar och sedan kläs dom med OSB.

Förbereder för golvvärme och ledspots. Använder Eljos VP2 dosor, lite dyrare, men så otroligt mycket bättre att jobba med (ja, jag har gjort all el helt själv, nej jag är ingen elektriker).
badrum-2-6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrum-11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OSB
badrum-5-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt för gips
badrum-4-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrum-3-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskpal
  • Laddar…
Färdiggipsat och innertak satt (Siljans springspont, 2xkvistlackad, grundad och 2xfärdigstruken).
badrum-12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ledspottarna uppe!


badrum-4-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt hål i golvspånet från när dom satte in modulskorstenen. Igensatt och springan tätad med trögblandat flytspackel. Har även tätat minimala springor med latex.
badrum-2-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termostatslangen till golvvärmen nedfräst i spånet.
badrum-3-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ju fint ut! Några saker jag kom att tänka på - luftning till avloppet, behövs inte det? Finns det inte något i föreskrifterna om att RiR skall förläggas med ett visst avstånd mellan varmvatten och kallvatten? Detta får man ju frångå där det är trångt och vid genomgångar vid bjälklag et cetera men i ditt fall finns ju gott om plats. Hur gör du med vattentanken till toaletten - den sitter ju normalt i konsolen tillsammans med manöverpanelen? Vilket tätskiktssystem skall du använda?
 
Golvet primat och redo för armeringsnät och golvvärme:
badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tada:
badrum-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


badrum-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmen meggas (mer än 2,2 Giga-ohm vid 1000V).
badrum-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och resistansen dubbelkollas (är en 200W slinga så resistansen borde teoretiskt vara 264,5 ohm), good enough!
badrum-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Locke skrev:
Det ser ju fint ut! Några saker jag kom att tänka på - luftning till avloppet, behövs inte det? Finns det inte något i föreskrifterna om att RiR skall förläggas med ett visst avstånd mellan varmvatten och kallvatten? Detta får man ju frångå där det är trångt och vid genomgångar vid bjälklag et cetera men i ditt fall finns ju gott om plats. Hur gör du med vattentanken till toaletten - den sitter ju normalt i konsolen tillsammans med manöverpanelen? Vilket tätskiktssystem skall du använda?
Det är möjligt du har rätt angående avstånd mellan kall och varmvatten rören. Inget som min duktiga rörmockar-svåger sa något om. Som du kanske ser ligger toalettens anslutning mellan tappvattnets VV och KV, det borde väl duga? Endast sista biten som dom ligger ihop.

Luftning till avloppet finns en liten bit "nedströms" den bilden från kattvinden, faktum är att schaktet där vi gick ner med avloppsröret är samma schakt som den gamla luftningen gick i. Dock bytte vi det 40 år gamla avloppsröret till nya.

Toaletten blir en Ifö sign med tanken utanpåliggande. Den ser alltså ut nästan som en vanlig golvfast toalett men vägghängd.

Tätskiktet valde jag Casco aquastop och satte remsor i alla vägg-golv vinklar. Jag vet att föreskrifterna säger dukbaserat tätskikt, men ärligt talat. Det är en toalett med ett handfat. Ingen golvbrunn. Jag valde att inte följa BKR här helt och hållet! Lite sunt förnuft måste man ha ibland. Köket har vi ju inget tätskikt i alls och det känns som en betydligt större risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.