Hej

Någon som vet vad "att sickla" innebär? Hur utförs det? Vad är det för verktyg som används?
Och var finns det att köpa?
 
Du använder en sickel, som är en "plåtbit" med skarpa kanter. Inte skarpa som en kniv, utan vinkelräta, som kanten på en slalomskida. Den används för att skrapa trä, för att jämna av en yta eller skrapa bort färg.
Du borde kunna köpa en sickel i en järnaffär. I vart fall kan de ta hem en.
 
Tack andersmc för ditt svar.
Så en sickel är inte som en vanlig färgskrapa? Eller vad är skillanden?
 
tillägg till andersmc inlägg. Sickeln användes ofta "förr" till att skrapa rena trösklarna med, till detta var sickeln oumbärlig. Ingick alltså även i målarens verktygslåda.
 
SICKELN ÄR ETT AV DE ALLRA BÄSTA VERKTYG SOM FINNS, FÖR EN EFFEKTIV SLUTPUTSNING AV TRÄ!!
Men det kräver en viss inlärnigstid och övning.
Skillnaden mot en färgskrapa är ENORM om man kan använda den på rätt sätt!
När du sicklar (och stålet är riktigt vasst) kan det mest liknas vid att finhyvla, utan att riskera att få urslag, även om du jobbar MOT fiberriktingen!
När sickeln funkar perfekt, får man faktiskt lövtunna HYVELSPÅN istället för slipdamm!
Men sicking är i första hand för snickeri med vackra och utvalda träytor för att uppnå den där EXTRA FINA YTAN som verkligen framhäver träets glans och lyster.
VÄLDIGT BORTKASTAT ARBETE PÅ ALTANTRALLEN MED ANDRA ORD!

Jesseman

P.S.
Att som "SATURNUS" och "ANDERSMC", degradera sickeln till en färgskrapa, får nog många möbelsnickare att snurra i sina gravar!
 
Jag vet mycket väl att en sickel inte är en färgskrapa, och har inte heller påstått det. Men nu var det en som undrade vad det var för något, och då svarade jag på det.

Varför ska möbelsnickarna snurra i sina gravar? Jag känner flera som fortfarande är i livet.
 
Ett sickelstål har en råegg som är nerbockad, se sickelns genomskärning som ett "L" så förstås troligen vad som menas.
Denna råegg uppkommer då man filar och bryner eggen på stålet i 90 grader och sen bockar till denna råegg med ett polerat sickelstål, detta stål är ett måste för att man skall kunna få till en egg på sicklingen.

Man skrapar inte med en sickel, man låter den hyvla och detta förutsätter en rakbladsvass kant som enbart kan fås som beskrivs ovan.

/Kent
 
Det finns inget annat instrument att tillgå, om man vill få fason på en gammal tröskel, som kanske t o m någon trampat på, vilket man aldrig får göra på en tröskel.
Det är ungefär som med hammare, de allra flesta går att slå ned spik med............
 
Går det att använda en sickling om ytan som skall sicklas är lackad (bordsskiva)?
 
Ja, den används ofta så.

/Kent
 
Nu har jag inhandlat en sickel/sickling på Clas Ohlsson.
Testade på ett gammalt lackat bord. Lacken försvinner men man måste ta i så det gör ont i händerna... (Ja, ja ja - oerfaren tjej med nyväckt intresse för snickeri får ju klaga lite...?) .
Tog på mig handskar men det kändes icke bra. Tog av mig handskarna och bestämde att jag får nog sickla i omgångar... Vila händerna mellan.
Till helgen ska jag äntligen ge mig på bordsskivan och se om jag lyckas förstöra den :)

Förresten, hur lång tid tar det innan en sickel blir slö? Kan man bryna/slipa den? Med vad?
 
Då gör du nog inte rätt. Du ska inte "ta i" med en sickel och det ska inte göra ont. Förmodligen använder du den som en färgskrapa. Förmodligen är inte sickeln det bästa verktyget att ta bort gammal lack med. Där funkar nog en varmluftspistol bättre.
 
dina_k>Hur man slipar och bryner den skrev jag lite längre upp. Använd ett grovt och sen ett finare bryne innan du bryter råeggen med ett blankt hårt stål, t ex med en svarvmejsel.

Sicklar skall inte användas för att ta bort tjockare lackskikt utan för att t ex jämna ut lackskikt innan man polerar.

/Kent
 
Snickarboden--->
Jo, jag vet att du skrev något men för den ovana låter det som ren "utländska" :)
Jag får nästan slå upp vad som menas....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.