Jag och min sambo har gjort slut för några månader sedan. Men jag står kvar som medsökande i bolånet på 1,2 mkr och i privatlånet på 220,000 kr. Jag har lämnat lägenheten till honom. Men jag vill bli av med både lån. Kan jag på något sätt tvinga honom att sälja lägenheten om han vägrar sälja? Eftersom jag är på väg att få en förstahandskontrakt från sigtunahem och de kommer nog inte godkänna det när de ser att jag har ett bolån samt privatlån på min kreditupplysning.
Tack
 
Jag antar att lägenheten köptes för gemensant bruk och inget samboavtal skrevs? I så fall kan du ha rätt till halva husets nuvarande värde.
 
  • Gilla
azg
  • Laddar…
Nej inget samboavtal. Jag vet att jag har rätt att få halva husets värde, men jag vill inte ha nånting bara att bli av med de både lånen.
 
Ni måste ju börja med att prata med banken ni har lånen i ..ska han bo kvar så får han ju ta över hela lånet ..

Och jag tror inte att det bör vara något problem att få en hyresrätt för att man har ett bolån på ca 600 tusen och blanco på 110 tusen kronor?
 
  • Gilla
azg
  • Laddar…
Ja, du kan i slutändan begära bodelning hos tingsrätten. Om du då bedöms ha rätt till 710.000 kr (halva lånebeloppet) kan det resultera i en tvångsförsäljning för att du ska få ut din andel.

Naturligtvis är det oftast både snabbare och enklare att komma överens själva, men går inte det finns domstolen där för att skydda dina rättigheter (och hans).

Kandu visa på att du har en pågående separation tror jag för övrigt inte att bostadsbolaget ställer hinder i vägen, men det är bara en gissning.
 
  • Gilla
azg
  • Laddar…
Frågan flyttad hit till Juridik.

/moderator
 
  • Gilla
azg
  • Laddar…
Du har begränsad tid på dig att begära bodelning (tror det är 12 månader, kolla med ngn, som vet!). Om du inte gör det innan dess så kan det vara svårt att bli av med lånen.

Det som kan bli problem här är om banken inte accepterar ditt ex. som ensam låntagare. Då kan en försäljning bli enda möjligheten.
 
  • Gilla
azg
  • Laddar…
Tack så mycket för hjälpen
H hempularen skrev:
Du har begränsad tid på dig att begära bodelning (tror det är 12 månader, kolla med ngn, som vet!). Om du inte gör det innan dess så kan det vara svårt att bli av med lånen.

Det som kan bli problem här är om banken inte accepterar ditt ex. som ensam låntagare. Då kan en försäljning bli enda möjligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.