En familjemedlem funderar eventuellt på att sälja sitt hus. Läget är attraktivt, och om jag tittar på de försäljningar som gjorts runt om kring i området har man fått ganska bra betalt. Huset som är byggt i slutet på 1970 talet är dock inte i bästa skick, fullt beboeligt men inte i dagens standard. Det jag funderar på är om det är värt pengarna att få upp standarden eller om det är bättre att lämna det som det är.

Exempel på vad man skulle kunna tänkas göra är att renovera badrummet som är i originalutförande med träpanel på väggen, köksinredningen som också är i original och uppvärmningen som är direktverkande el, man skulle ju kunna sätta in en luft-luft värmepump. En annan fundering är om man kanske skulle satt in ventilering i krypgrunden

Frågan är alltså om det är värt pengarna att renovera före försäljning. När vi själva köpte hus föredrog vi att det inte var renoverat utan att vi själva fick sätta prägel på huset men då blev ju priset också därefter, men det vore intressant att höra hur andra tänker.
 
Går nog att ha hur många åsikter som helst om detta.

Min personliga tro, är att det inte lönar sig att renovera inför försäljning, såvida man inte av ngn. anledning kan göra det till mycket lägre kostnad än vad folk i allmänhet får betala (typ. man har egen byggfirma med personal som är undersysselsatt).

Undantaget är (som jag ser det) om man har ett hus som i princip är i mycket gott skick, nyrenoverat. men det fattas någon enstaka detalj. Dvs om en mycket begränsad renovering kan göra skillnaden mellan normal standard och tip top standard. Det kan ge några spekulanter som letar efter objekt där aboslut inget behöver göras (och sådana spekulanter är ofta beredda att betala avsevärt mer).
 
Jag håller med hempularen. Eventuellt kan energibesparande åtgärder löna sig eller relativt billiga åtgärder som man kan fixa själv, typ nya dörrblad eller att köpa bättre begagnade vitvaror på blocket om de befintliga är risiga.
 
Jag tror att med enkla medel kan man göra mer för att få upp marginalen vid försäljning, typ, byta golv/taklister, måla det som ser skabbigast ut etc...dvs. mindre kostsamma renoveringar...
Att göra fördjupade renoveringar är ju ett vågspel, jag tror du kan få sämre marginal då.
Sen är det ju helt beroende på hur nedgånget huset är...
 
Vi renoverade vårt badrum, dyrt men det var av modell -69 så jag tror att de gjorde en hel del. Sedan tror jag på att vissa tråkjobb är gjorda som fönster målning m m det är ju alltid en sak som kontrolleras vid besiktning som kan dra ner värdet.

Neutralt i rummen inga "gamla" tapeter. Så måla kan löna sig ...

Sedan så är det vad orkar man det kanske går jämt upp ...och då kankse det är bättre att strunta i allt och sälja i befintligt skick.

Tyvärr svaret får man inte förrän efter försäljning!
 
Jag håller med. Gör inga dyra renoveringar!
Ser badrummet risigt ut går det ju att måla väggarna för en rimlig penning. Och se över även andra ytskikt. Kan kanske vara värt att lägga ett IKEA laminatgolv om golvet i något rum ser riktigt skabbigt ut!
 
Håller väl med till största del att det är bättre att lämna det mesta orginal. Jag själv skulle uppskatta om till exempel jag såg att där var bra ventialtion kring grunden för då skulle det kännas som ett hus som någon hade brytt sig om det väsentliga så att säga.

Fast jag är visserligen lite tudelat till allt också, det huset jag och tjejen kollar på nu är där ungefär hälften fixat och hälften kvar och det tycker jag är gott. Eftersom många flyttar in hus ganska sent idag så vill man inte alltid ha värsta renoveringen framför sig utan det kan vara gott att lite saker är fixat. Å andra sidan vill jag att det skall vara snyggt gjort, så är köket bara okej renoverat så tappar jag lusten på huset direkt.

De huset vi kollar på nu så är till exempel lagts ny dränering, alla vatten och avlopssstammar bytta, fönsterna nya och badrummet är omgjort i en neutral vit och svart stil. Där är en del gjort men mycket fattas som kök, uppgradering av värmesystemet, bygge av altan, ordna taket och lite annat smått och gott. Så att hälften av huset är ordnat passar mig ganska bra. Det här svaret blev med andra ord väldigt tvetydligt.

Mycket handlar väl i slutet om vilka sorts spekulanter som just är ute på marknaden när huset läggs ut.
 
Gör bara billiga/enkla saker som höjer intrycket mycket, dvs egentligen bara yta. Tapeter, färg, klickgolv och liknande.
 
Det beror också på var det är.
Det finns statistik på hur mycket man får tillbaka på varje investerad krona för olika geografiska områden. Där jag bor så är det 0,92. D.v.s. att det inte lönar sig generellt sett.
Det finns områden i Sverige som har uppemot två, d.v.s att om du renoverar för 10.000:-, så ökar värdet med 20.000:-.

Om jag däremot tittar på de villor som sålts i området där jag bor, så skulle jag vilja säga att det definitivt skulle löna sig att renovera innan försäljning.

Edit: Tobins Q lär funka ganska bra att gå efter.
https://www.byggahus.se/ekonomi/tobins-q-kommun-kommun
 
Ripley skrev:
Läget är attraktivt, och om jag tittar på de försäljningar som gjorts runt om kring i området har man fått ganska bra betalt.
Inga renoveringar höjer priset lika bra som läget :). Dom som tittar enbart på ytsikt och säljarens gardiner kan kanske inte betala för läget ändå. Dom som siktar på läget bryr sej knappast om gamla köksbänkar och dylikt.
Tänk på att om badrummet renoveras före försäljning så har säljaren ansvar för det i 10 år.
Om läget är verkligen attraktiv så skulle jag investera enbart i en burk vitt färg och nya blomkrukor i fönstren :).
gaia
 
Omöjlig och återkommande fråga. I vårt område lönar det sej knappast, priset på orenoverade hus är för högt pga läget så mycket mera än så går ändå inte att få ut tror jag.
Personligen föredrar jag orenoverat, nymålat är misstänkt vad vill man dölja? hur ser det ut under?
 
gaia skrev:
Inga renoveringar höjer priset lika bra som läget :). Dom som tittar enbart på ytsikt och säljarens gardiner kan kanske inte betala för läget ändå. Dom som siktar på läget bryr sej knappast om gamla köksbänkar och dylikt.
Tänk på att om badrummet renoveras före försäljning så har säljaren ansvar för det i 10 år.
Om läget är verkligen attraktiv så skulle jag investera enbart i en burk vitt färg och nya blomkrukor i fönstren :).
gaia

Håller med, lite vit väggfärg på de risigaste tapeterna med barn kladd på gör underverk.
Jag skule vilja säga att en seriös och kunig mäklare kan ge riktig bra tips om vad som bör åtgärdas och vad som ger bra "cash back".
 
Ta in några mäklare och fråga dom. Dom kan läget samt påverkan av olika saker.

Själv tror jag mer på mindre betalt och friskrivning. Renoverar man, blir ansvaret större.

Är det värd?
 
Det är bra att få input från andra, och det ni skriver stämmer rätt bra med hur jag själv resonerar. Som flera skriver är det ju ett spel med pengarna, man vet inte förräns efteråt om man får tillbaka dem. De flesta som köper hus vill nog också sjäva välja hur kök, badrum etc ska se ut. Det blir nog lätt en halvmesyr om man ska försöka göra det neutralt så att det ska passa andra men samtidigt göras så billigt som möjligt. Jag tror att jag ska föreslå att vi tar kontakt med en mäklare som kan hjälpa dem vidare.

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.