För lite mindre än ett år sedan fick vi ett badrum gjort av en fackman / plattsättare. Då vi skulle ha duschhörna (utan kar) verkar han inte ha gjort fallet ned till golvbrunen så brant som det skall vara enligt byggnormen. Det kan ha vart ett missförstånd att han trodde att vi skulle ha duschhörna med kar antar jag men fallet skall ju finnas där i alla fall. Jag såg detta först när kaklet låg på plats på golvet. Reklamerade då på en gång till honom. När han började prata om att bryta upp golvet blev jag rätt matt. Vi hade då vart utan badrum i flera månader i ett hus med bara ett badrum och det var november. Att bryta upp ett nylaggt golv innebär ju att fuktspärren säkert skadas. Jag ville inte det då så vi kom överrens om att sätta en "tröskel" av kakel som stopplist för vattnet där duschhörnans dörrar tätar. Problemet när man duschade var att fallet var för litet och nedfallande vatten trängde därför ut vattnet på golvet under duschhörnan. Med kakellisten funkar det nu dock men det är ett ställe på kanske 30x30 cm där vattnet alltid blir kvar med ca 1 mm djup.

Jag har då och då funderat på om man skall göra en ny reklamation på detta för det är rätt irriterande att han inte kunde få till ett riktigt fall. Är det rent tekniskt någon fara för vattenskada att det står kvar lite vatten på en 30 X 30 cm yta? Kakelfogen är ju inte tät så vattnet tränger väl ned i kakelfixet och ned till fuktspärren... Underlaget är golvspånskiva på träbjälklag.

Om han skulle bli tvungen att tillrättalägga detta, hur kan han då bryta upp kaklet i duschhörnan utan att förstöra fuktspärren? Det känns ju inte klockrent att överlappa fuktspärrsskiktet för han kommer ju behöva spackla nytt fall också. Suck... Man blir så less. Som tur är ligger det 50x50 mm mosaik på golvet så det är inte så stora plattor om han nu skulle bryta upp dem.

Jag hade planer på att skicka honom en video till julafton med instrukltioner på hur man spacklar fall men tjejen stoppade mig :D
 
Vad som gäller juridiskt vet jag inte, men jag tycker nog att ni redan har reglerat detta med fallet i samband med att arbetet gjordes. Jag gissar att varken ni eller plattis vill börja rota i detta igen, iaf inte för 1mm vatten på en liten yta. Det är ju otroligt lite vatten.

Vi har en skumgummiskrapa inköpt på Bauhaus som vi rakar av golvet med när det plaskats (lite vatten som blir stående på 30x30 plattor) - det måste vara en bra lösning för er också?

Man ser säkert annorlunda på detta när det gäller ens eget badrum men härifrån ser gummiskrapan ut som en rätt attraktiv lösning.... :cool:
 
MathiasS skrev:
Vad som gäller juridiskt vet jag inte, men jag tycker nog att ni redan har reglerat detta med fallet i samband med att arbetet gjordes. Jag gissar att varken ni eller plattis vill börja rota i detta igen, iaf inte för 1mm vatten på en liten yta. Det är ju otroligt lite vatten.

Vi har en skumgummiskrapa inköpt på Bauhaus som vi rakar av golvet med när det plaskats (lite vatten som blir stående på 30x30 plattor) - det måste vara en bra lösning för er också?

Man ser säkert annorlunda på detta när det gäller ens eget badrum men härifrån ser gummiskrapan ut som en rätt attraktiv lösning.... :cool:

Ja gummiskrapa har vi redan... Men det är just det att man betalat för ett jobb av någon som skall vara auktoriserad och så blir det skit. Jag vill gärna låta det vara men då och då så kan det störa mig att man hela tiden måste ta till gummiskrapan. Eftersom vi har golvvärme så är det nog ingen fara då det torkar upp snabbt. Jag hade en mardröm inatt att spånskivan och gipset var helt uppmjukade av vatten och att kaklet började svikta... Jag tror att jag hållt på lite för mycket med huset på sista tiden. ::)
 
Plattsättaren har ju redan erbjudit sig att avhjälpa felet, dvs. att bryta upp kaklet och göra om, men ni tackade nej till detta och valde en annan lösning att avhjälpa felet istället. I och med att det är gjort är ärendet avslutat, det finns alltså inte längre något fel att reklamera. Så enligt min mening är det kört för er del.
 
Instämmer med AnkiPanki. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Din hantverkare erbjöd sig att avhjälpa felet och ni avböjde till förmån för annan lösning. Att sen komma tillbaka i efterhand vore direkt förmätet. Ni har ju dessutom golvvärmen så jag hade inte oroat mig direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.