Jag skall göra om köket i lägenheten vi precis flytta in i. Layouten på själva rummet gör att jag har ett U-format område jag kan använda. Har flyttat runt lite i Ikeas program ett tag och fått fram följande (se bilder).

Några kommentarer

  • Många hörnskåp. Layouten gör det ofrånkomligt men lagringsmässigt gillar jag dem inte alls, saker blir bara stående längst in. Någon som testat Ikeas variant med utroterbara plan ? Funkar det ?
  • Kyl/frys får bli där någon av stolarna är nu, alltså på andra sidan en dörröppning. Blir lite onödigt mycket spring men svårt komma ifrån.
  • Spis/ugn blir i det skåp som ser öppet/tomt ut
  • Det skall naturligtvis inte vara ett glapp i skivan, hittade inget sätt lappa det i ikeas program bara.
  • Vet inte vad jag tycker om de öppna hyllorna/vinhyllan som avslutning på högskåpen. Kanske ha dem kvar mot dörrarna (så det känns lite öppnare) men ta bort det som blir runt spisen.
  • Diskho vet jag inte var jag skall ha än. I dagsläget är det placerat till höger om spisen och in till väggen (ingen speciellt bra lösning).
Är det någon som har något förslag på hur man kunde placera saker annorlunda för att få ett ännu smidigare kök ? Som jag ser det gör formen på rummet att jag inte har så mycket val.

Bilder
 
  • kok_1.0_front.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok_1.0_left.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok_1.0_right.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok_1.0_top.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag läste någon skrift där de visade att hörnskåp var onödiga. Det blev lika mycket förvaring om man helt enkelt "offrade" hörnutrymmet och lät det vara tomt, och satte vanliga skåp/lådhurtsar fram till hörnet. I ditt fall kanske det blir lika bra att göra ett parallellkök.
De där hyllorna som avslut på överskåpen - de ska man bara ha om man har väldigt bra självdisciplin. Hos oss samlades där mest skräp - och damm.
 
Tycker det ser lite trångt och plottrigt ut. Håller med andersmc om att avslutshyllorna nog inte fyller någon funktion.
Mitt tips är att börja med att fråga dig vad du behöver mest, förvaring, bänkyta. (Ofta vill man ha mycket av båda och dessutom ett luftigt kök...). Hur ska köket användas, är ni ofta flera som lagar mat eller ska det byggas utifrån en person i köket? Osv. Gå sedan till någon/några köksleverantörer och be om hjälp att rita upp köket för att få lite tips och idéer. Man får alltid ritningar och bilder med sig från ett sådant möte (Även om du är inne på IKEA så kan du ju gå till tex Ballingslöv eller Marbrodal och låtsas vara intresserad...).

Lite egna tankar kring köket:

  • Är U-kök optimalt? Det ser ut att vara väldigt lite utrymme mellan de två "benen". Kanske är det bättre med ett L-kök och utnyttja utrymmet maximalt med "riktiga" överskåp? (Dvs inte sk avslutningsskåp).
  • Jag tolkar det som att du tänker dig en fläktkåpa ovanför spisen. Det är snyggt, men om du vill få mer utrymme så kan det ju vara idé att satsa på en fläkt med fläktskåp (som i alla fall ger lite förvaring).
  • Glappet du skriver om fyller du ju upp med en passbit. Om den sätts där du har ritat in den så maximerar du golvytan mellan "benen" vilket nog är bra. Ett alternativt sätt är dock att flytta ut bänkskåpen på något av "benen" motsvarande avstånd (och sätta en täcksida på sidan av skåpet). På så sätt kan du få en arbetsbänk som är ca 75 cm djup (?) vilket kan vara bra. Men det blir ju som sagt på bekostnad av golvytan. Går du till någon annan än IKEA kan du säkert lösa det med skåp med annan bredd.
  • En lösning på ett U-kök skulle vara att låta ett av "benen" bestå av grunda högskåp (tror att IKEA har sådana, annars får man ta flera väggskåp ovanpå varandra). Då får du mycket förvaringsutrymme och samtidigt lite mer fritt golvutrymme att röra dig på. Det blir ju så klart på bekostnad av bänkyta..
  • Du kan också ha grunda skåp på ena sidan (som ovan), men ändå ha en bänkskiva. Då får du lite mindre förvaring men mer golvyta utan att helt offra arbetsytan. Men det blir nog mer av en avställningsyta än en arbetsyta.
  • Diskhons placering är inte helt enkel. Försök dock att få till 80-120 cm mellan spis och diskho, det är den ytan man använder mest när man lagar mat. Diskho i ett hörn låter inte så bra. Kanske det bästa blir att ha den där du satt skåp nr 5 i bilden, eller på motsatta sidan.
Vet inte om detta svammel hjälpte något ;)

Lycka till med köket!
 
Jag skulle bara sätta överskåp mot hela fondväggen, där det är tomt nu. Det skulle bli 5 st 50-skåp med en liten slatt på 10-15 cm, eller 3 st 80-skåp med en 20+ cm slatt. Undvika överskåp i övrigt.
 
Tycker du ska fundera på parallellkök istället. Hörnskåp är precis som du säger rätt värdelösa. Eller så kanske du ska ha spisen i hörnet istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.