Hej.
Min granne vill bygga ett 2 planshus i en område där, enligt kommunen , går att bygga bara 1 1/2 planhus. Om jag inte godkänner detta, då bygger han 1 1/2 så stort så han täcker hela min kvällssol.
Vad kan jag göra?
Han påstar att de är lika höjda, men två gånger breda, alltså med två hus kroppar.
Det finns också en Samhällsbyggbnad/ Plan-Bygg broschyr, och enligt bestämmelserna "Huset får byggas i högst en våning med inredd vind".
Då säger Kommunens Samhällbyggnads ansvarig att detta är en trycksfel.
De har valt sista ledig tomte, och vill anpassa önskade huset till tomte.
Vi är klara med grunden, och det går inte att flytta huset.
 
ingen vill lämna sin åsikt?
 
Tack!!!
 
Det kan ta någon dag innan man får svar :D

Om din granne bygger enligt detaljplanen så kan du ändå överklaga beslutet. Du har dock tyvärr mycket svårt att få rätt. Om grannen ska bygga något som strider mot detaljplanen så ska du som granne få yttra dig. Om du säger nej och kommunen ändå säger ja har du rätt att överklaga. Om detta blir fallet så har du större möjlighet att få rätt vid en överprövning.

Vad gäller tryckfelet!!!!! Det spelar ingen roll om det är ett tryckfel eller inte. Jag kan aldrig tänka mig att länsstyrelsen vid en överklagan tar hänsyn till ett sådant påstående. Det som står gäller.
Fråga igen om du undrar över något mer.
 
Generellt sett är jag starkt emot överklaganden. Om man köper en tomt får man acceptera att grannar kan bygga hus. Sen är det en annan sak om din granne skall få göra avsteg från plan eller ej.

Jag tycker du skall acceptera läget och låta grannen bygga sitt hus. Försök ha en bra relation, det vinner ni på i längden.

Du har inte rätt att bestämma över hans tomt och när du köpte din så borde du insett att det skulle kunna kommit ett hus där.
 
Calle Anka skrev:
Generellt sett är jag starkt emot överklaganden. Om man köper en tomt får man acceptera att grannar kan bygga hus. Sen är det en annan sak om din granne skall få göra avsteg från plan eller ej.

Jag tycker du skall acceptera läget och låta grannen bygga sitt hus. Försök ha en bra relation, det vinner ni på i längden.

Du har inte rätt att bestämma över hans tomt och när du köpte din så borde du insett att det skulle kunna kommit ett hus där.
Kan inte annat än hålla med CA. Detta trots att han gått över till den onda sidan, Moderatorerna. :)
Hmm...såg nu på din profil att du inte var Moderator längre. ???
Då är du varmt välkommen tillbaka till Rebellerna. ;D

Kesny: Du borde tänka på hur du vill att din relation med din granne ska bli i framtiden. En överklagan är inte bara formell utan högst personlig.

Om min granne överklagade mitt bygge och vann, skulle jag nog ägna mycket möda, svett och pengar för att han skulle förlora minst lika mycket på det som jag.

Om han överklagade och förlorade skulle jag "bara" vara allmänt avogt inställd till honom. En överklagan är ofta en loose/loose för bägge parter.

Testa att gå över och snacka med honom i stället.

mvh
David
 
David skrev:
Kan inte annat än hålla med CA. Detta trots att han gått över till den onda sidan, Moderatorerna.  :)
Hmm...såg nu på din profil att du inte var Moderator längre.  ???
Då är du varmt välkommen tillbaka till Rebellerna.   ;D

mvh
David
Nja...off the ämne men jag "modererar" bara några delforum så där syns det att jag är moderator. Men "onda sidan"....är det väl inte ändå ;)
Jag är rebell i andra delforum fortfarande. Fick en förfrågan från Forumgudarnas Forumgud att hjälpa till att hålla i lag och ordning och tackade ja. :)
 
Min granne vill bygga ett 2 planshus i en område där, enligt kommunen , går att bygga bara 1 1/2 planhus
Hmm, du förklarar inte varför detta är ett stort problem för dig. Om du redogör för oss, men framförallt för grannen, varför det är ett stort problem, så kanske det går att diskutera sig fram till en lösning som i varje fall minimerar ert problem.

Om han helst vill bygga utanför detaljplan så är han förstås intresserad av att få ert godkännande och är då troligtvis villig att försöka ackommodera era önskemål. En överklagan tror jag inte slutar lyckligt så speciellt ofta.

Lyssna på CA och David, jag vill minnas att de båda har personlig erfarenhet av att stå på andra sidan av överklaganden.

David skrev:
Detta trots att han gått över till den onda sidan, Moderatorerna
Så nu han både Moderat och Moderator? ;)
(nej, det vet jag ju förstås inte)

EDIT:

Angående "Samhällsbyggbnad/ Plan-Bygg broschyr", så tror jag det saknar betydelse vad det står i en broschyr om området. Det är detaljplanen som gäller, inte diverse broschyrer.
 
Calle Anka skrev:
Nja...off the ämne men jag "modererar"  bara några delforum så där syns det att jag är moderator. Men "onda sidan"....är det väl inte ändå  ;)
Jag är rebell i andra delforum fortfarande. Fick en förfrågan från Forumgudarnas Forumgud att hjälpa till att hålla i lag och ordning och tackade ja.  :)
Onda och onda.... Ville bara rör om i grytan lite. Har inte varit några flame-wars på länge här på forumet. Då måste man skapa en konflikt. ;D ;D ;D

mvh
David
 
Okej..Så om jag förstå riktigt måste jag vara tyst och tillåta.Undvika konfrontationen hmmmmm....
Jag tror att det låter örattvis. Eftersom, som ni säger, man måste följa efter detaljplan. Men vad händer då om på detaljplanen man kan läsa "En familjbostäder i högst en våning fristående eller kopplade"
Måste jag acceptera detta?
Eller har jag blivit grund lurad.
Enligt jag kan förstå, vill man bygga ett hus som strider mot detaljplanerna (det står högst en våning, som det är inte detsamma som 1 1/2 planhus och inte eller 2 planshus) måste man ha "dispense", alltså, alla grannar måste acceptera och godkänna bygget.
Och jag kan inte göra något mer en och att blir tyst och acceptera.
Vad hade ni gjort om ni vad på samma läget?
Man vill inte på de andra det som man inte vill på (för)sig själv
 
enligt kommunen , går att bygga bara 1 1/2 planhus
Men vad händer då om på detaljplanen man kan läsa "En familjbostäder i högst en våning fristående eller kopplade"
Du menar att kommunen har fel om vad som står i detaljplanen? Det kan förstås hända att de skulle ha gjort fel, men oftast har de rätt bra koll på vad detaljplanen medger och inte medger.

Det första du ska göra tycker jag är att bli helt säker på vad detaljplanen säger, och bli överrens om detta med kommunen så att du vet vad som gäller.
 
Det jag menar är att de verkar både komunnen och ägaren har redan kommit i överens.
Det står att detta är en planshus omrade, så varför ska jag acceptera att de bygger en sådant stort hus som påverkar både kvällsol och värderingen av mitt hus.
 
kesny skrev:
Det jag menar är att de verkar både komunnen och ägaren har redan kommit i överens.
Det står att detta är en planshus omrade, så  varför ska jag acceptera att de bygger en sådant stort hus som påverkar både kvällsol och värderingen av mitt hus.
Var det enligt detaljplanen tillåtet med 1,5 plan eller inte.... ???



Om det nu är tillåtet med 1,5 plan så kanske du bör förhandla med din granne med tanke på nedanstående.
Du har ju tex. möjlighet att komma med förslag på, för dig, gynnsam placering av huset som 'tack' för ett ev. godkännande.
kesny skrev:
Hej.
Min granne vill bygga ett 2 planshus i en område där, enligt kommunen , går att bygga bara 1 1/2 planhus.


Om jag inte godkänner detta, då bygger han 1 1/2 så stort så han täcker hela min kvällssol.
Har du själv byggt 1-plan, 1,5-planshus eller köpt begagnad 1-planare?

MVH//Christina.


 
Det står på detaljplanen en skylt som beskriver t. ex B1
"En familjbostäder i högst en våning fristående eller kopplade" och area där man kan bygga sådana.
Min och grannens tomte ligger i den här arean, så man kan förstå att det går inte att bygga mer en 1 plan, inte 1,5 och naturligtvis inte 2 plan
 
och på sammanfattning av detaljplanerna (det som, enligt kommunens ingejör är det feltryck) står att det går att bygga ett hus som högst en våning med inredd vind.
Det är samma en våning med inredd tak och 1,5 planhus?
Kan man bygga 2 planhus vara för att det är lika höjd som 1,5
Eller bara 1 plan hus.
Var kan jag hitta en rätt definition på skillnader mellan olika bygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.