Hej,

Vi håller på att sätta upp en liten mur på 25m x 40 cm och har än så länge lagt första raden med fix då detta var rekommenderat av stenförsäljaren. Vår grundmur är ganska ojämn så vi har försökt jämna ut det så gott det går med hjälp av fixet men det finns parti där man ser att det hänger ner lite mer.

Nu är det snart dags för nästa lager och då är vår tanke att limma resten med PU700. Vad jag förstår så ersätter 1 flaska PU700 20 KG cement så vi bör inte behöva allt för många till vår enkla låga mur(just nu har vi 5 i förrådet).

Hur får jag jag nu detta jämnt och snyggt? Vad jag förstår så ska man spänna upp mursnöre? Men hur gör man detta? Misstänker att avstånden ska vara korta då man annars får spänna snöret tokigt hårt? Jag har sett någon video där de byggt upp med par lager sten på var sidan och sen fäster de mursnöret i dessa sten lager för lager. Man kan säga att de bygger upp 2 turn först och sen drar de riktsnöre mellan dessa torn som kanske står 2 meter ifrån varandra.

Och hur gör jag när tegeln går lång över/under snöret? Misstänker att stenlimmet bara kompenserar för mindre skillnader mellan stenarna?
 
Slå ner käppar och spänn snöret mellan, beroende på längden så kanske du få sätta en käpp i mitten.
Första varvet skulle ha varit spikrakt, nu blir det nog svårt om du ska använda lim, annars får du byta till fix där det är för lågt men då blir ju fogarna ojämna
 
Här är det hjälpmedel jag pratar om :
[video]https://youtu.be/ExltDReEdno?t=92[/video]

Men det är alltså käppar man ska använda, typ handtag/köppar till räfsor och liknande? Hur många meter mellan varje käpp kan vara lagom utan att få ett hän på linan?

Jo, jag försökte få det så jämnt det gick men klacken är uppenbarligen väldigt ojämn, fogen går från 2 cm(vilket inte var enkelt med fix) till bara 1 mm. Trotts att jag haft 2 cm att jämna ut det på så har det ändå blivit att på vissa ställen så är det inte i lod, d.v.s bubblan är något utanför markeringarna. Alternativet är att lägga fix en nivå till men det tar enorm tid då att ska hämnas till med lod, inte bara att slänga på. Dessutom lär fogarna bli ojämna som du säger.

Egentligen är det bara ett ställe där det är synligt att den går ner i en svacka, kanske man kan lägga fix just bara där men jag misstänker att det faktiskt slår på merän 1 cm.
 
Såhär ser ena delen ut.

qtTxiT0.jpg
http://i.imgur.com/qtTxiT0.jpg

Det är med andra ord ganska svårt att komma åt för att sätta ner käppar. Första laget har jag egentligen bara kört på frihand och med lod då såklart. Det hade dock varit smidigt om man kunde använda snöre för de andra nivåerna ihop med ett lod. Jag vet ju redan nu att muren kommer troligen inte följa tråden o höjdled men det ger mig en bättre bild av läget, kanske kan man kompensera med fix på vissa ställen.
 
När jag satt plint för en carport så hade jag bara 2 käppar på 8m
Du kan använda vad du vill, spetsad regel, skaft
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tror det blir svårt att sätta några käppar i marken här MEN det borde gå att använda skruvtving och skruva fast par pinnar i befintliga sten även om de är runda i framkant(rundhuggna).

Får prova det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.