Hej.

Jag tänkte köpa fönster och vet inte riktigt om jag ska köpa fönster som har måtten 10x13 eller 11x14.
Hur ska jag räkna och tänka?

Hålmåttet är 108 x 138 cm, från väggkant till väggkant.

Om jag köper 10x13 kommer jag få lägga 2.5 cm plank runtom för att fönstret ska passa och då har jag räknat med drevning på 2.5 cm.

Hur blir det om jag köper 11x14 fönster?
 
Då kommer du att få nollapel mellan stomme och fönster. Om du tycker att det är okej att ta bort lite material från stomme och/eller fönster så funkar det. Men jag skulle inte räkna med att det går att montera rakt av.
 
  • Gilla
Malko
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då kommer du att få nollapel mellan stomme och fönster. Om du tycker att det är okej att ta bort lite material från stomme och/eller fönster så funkar det. Men jag skulle inte räkna med att det går att montera rakt av.
Då var ändå jag ändå lite med i matchen, att jag skulle behöva fylla på med plank för att fönstret ska passa och man ska kunna dreva, det var många nya ord man lärde sig gällande hålmått, karmyttermått, modulmått
 
Malko Malko skrev:
Hej.

Jag tänkte köpa fönster och vet inte riktigt om jag ska köpa fönster som har måtten 10x13 eller 11x14.
Hur ska jag räkna och tänka?

Hålmåttet är 108 x 138 cm, från väggkant till väggkant.
När jag beställde (PVC) fönster kunde jag beställa fönstren i vilken storlek som helst på millimetern.
Ska du köpa standardmått så skulle jag råda dig att ta den mindre dimensionen. Det kan nli ett elände att montera fönster i för trånga hål. Har du kollat de exakta måtten, ett 10x14 till exempel brukar ju vara mindre än 1000x1400 mm?
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Någon gång på 70-talet?? Så bestämde man sig för att byggare gjorde fönster öppningar i fasta dm t.ex. 10-13 dm, fönstertillverkare tillverkar ett 10-13 med måtten 980x1280 mm.
Men beställer man PVC fönster som tillverkas i Polen är det karmen fysiska ytterst som skall anges.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Narren666
Jag har precis bytt ex antal fönster.
Det var ca 2mm drevmån i nuvarande fönster, 11*14 dm fönster.

Jag specialbeställd fönster som var 30 mm mindre på alla håll.

MEN när jag bytte på ovanvåningen så specialbeställde jag inte.
Då fick jag ta tigersågen med träklinga, och såga. Och det var inte kul att såga i 95mmstommen.

Kontentan, specialbeställd! Det är inte värt att såga och banka i befintliga reglar för att fönstret ska få plats och man kan dreva ordentligt.

Jag använde expanderade fönsterdrev. Mycket bra.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Jag tror det kommer luta åt att jag köper 10x13 och så får jag fylla sidorna med 2.5 cm plank.
Öppningen är 108 bred. Om jag tar 98 cm fönster så har jag 3 cm till drev samt 2.5 cm plank på vardera sida. Då slipper man såga i befintlig regel
 
S
Har du tagit loss foder och dubbelkollat måtten?

Kolla annars vad det kostar att få specialmått. SP och Traryd tar ca 500kr för det.
 
  • Gilla
Malko
  • Laddar…
S
Jag hade udda mått på min nedervåning (gammalt tegelhus från 50-talet) och beställde specifikt mått på sparfönster.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.