Jag håller just på att laga grunden på mitt något instabila hus, inte stort 32 kvm, som byggdes för snart 50 år sen. Riv det ! säger folk som jag försöker anlita, för olika omfattande jobb, men jag vägrar, tills jag en dag har råd att bygga nytt. Nu är läget väldigt fint så det är värt att jobba på.
Till saken: huset har glidit något i sluttningen, en del sprickor, men det verkar ha stannat ändå. Men man har glömt att armera och grunden som är en låg källare, murat med gråsuggor 7-8 lager och delvis gjutet rakt på backen, har bara lös sand i fogarna. Jag har just krafsat ut det jag kan och lagat med nytt bruk. Undrar nu vad som gör att bruket i fogarna beter sig så, vad gjorde de för fel? Det är uppenbart att de hade lite pengar, en del rivningsvirke har använts, men bruket ska väl behålla sin hårdhet?? Grunden blev aldrig putsad på långsidorna, ägaren lär ha dött innan det blev klart.
Kanske måste göra samma procedur på insidan(phu!) då jag vill lyfta huset lite för att kunna sätta in ett rejält fönster (mot sjön).

försök lappa in armeringsjärn i fogarna när du lagar. Jag skulle ha putsat utsidan och sen målat med en grund färg. Varför det har släppt i fogarna kan bero på en dålig blandning
av murbruket....men det är bara en gissning. Jag är själv lekman på området men har i dagarna faktiskt fått lära mig att mura/putsa då jag har satt igen ett källargarage:)...och det är rätt kul men tidskrävande.....
lycka till nu:)
/
M

Mikael_L
Absolut ingen aning egentligen, men jag tänkte på kalkbruk...
Kalkbruk användes väl mer förr i tiden, och det blir väl inte så väldans hårt?

Vi drog ner en skorsten en gång, och bruket lossnade från nästan varenda tegelsten, så det var bara att plocka från marken de stenar man ville ha... Någon påstod att det var för att det var kalkbruk.

Tack för svaren, jag får krafsa vidare och försöka armera där det går. Det blir nog dags att putsa snart. kalkbruk kan det handla om... ska undersöka det, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.