Är full gång med att lära känna mitt nya värmesystem efter tillbyggnationen (från liten kökspanna med nåra radiatorer utan ack till en ny Wamsler-kökspanna, ack 750 l med vv- och solslingor, gamla radiatorer och golvvärme i tillbygget).

Den gamla Parcan brann mycket hårt och rent - fick man igång den rejält såg det ut som en liten kärnexplosion i pannan med ett "eldmoln". Å andra sidan gick mycket värme ut i skorstenkanalen som blev ganska het. Wamslern brinner mycket lugnare och går i princip inte att få igång lika hårt. Jag skulle tro att den inte förbränner veden lika effektivt men den ger rejält med värme till både kök och ack. Skorstensstocken blir inte lika het men den verkar ge något mer synlig rök.

Vad tror ni? Vilken panna har störst verkningsgrad? Är det någon fara med mer sot så länge pannan inte pyreldar och ger tjära/blanksot? Bäst att tillägga att vi bor på landet utom syn/lukthåll till någon granne. Å andra sidan blir det ändå väldigt lite synlig rök utom vid vedinlägg och tändning.

En annan sak jag funderar på är att acken stiger jämnt och fint upp till drygt 80 grader. Där någonstans försvinner skiktiningen och när hela tanken håller 80 grader är det svårt att få upp tempen mer - det går åtminstone väldigt långsamt.
 
Rökgångar och värmeväxlingsytan är säkert annorlunda i den nya pannan och den verkar jobba effektivare än den gamla ( kallare rökgaser och mindre ved för att tillverka 1kW värme). Den kanske inte orkar tillverka tillräckligt med värme för både huset och akumulatorn och eldstaden kylls konstant med den kalla returvattnet :-/. I sån fall kommer pannan kanske till max 80 grader och ger inte varmare vatten att ladda akumulatorn med :-/. Den nya pannan har säkert bättre verkningsgrad men frågan är hur många kW/timme den kan prestera jämfört med den gamla ?

Det är normalt att röken är grå när man startar eller lägger in men i övrigt bör du endast se vit rök som är inget annat än mest ånga :). Ångan syns tydligast när det är minusgrader ute. Jag tror inte att du får problem med sot om du inte stryper luften eller har ovanligt hög skorsten.
Lycka till med den nya anläggningen!
gaia
 
Ursäkta mitt inlägg i denna tråd, men jag tar varje tillfälle i akt att suga gaia torr på kunskap :)

Gaia: Hur påverkar en lång skorsten vad gäller sot? Blir det mer sot med lång skorsten? Att draget blir bättre har jag läst. Utveckla gärna! Mitt motto är att lära mig en ny sak varje dag, så du har nästan 10½ timma på dig! :D
 
dogen skrev:
Gaia: Hur påverkar en lång skorsten vad gäller sot? Blir det mer sot med lång skorsten? Att draget blir bättre har jag läst. :D
När du ställde frågan så ser jag nu att jag har skrivit mer sanning än jag vet :-[.
Nu har du lärt mej att vara mer uppmärksam när jag skriver och skriva ner det jag tänker.... :-[ .... Jag tänkte på kondensproblem / lång skorsten men det kom inte med ....
Soten tillverkas så klart redan i pannan och skorstenen levererar den bara ut oavsett hur lång den är :). Nu är jag bara 10 timmar efter :D
gaia
 
Hehe, okej. Även solen har sina fläckar ;)
 
Rökgångar och värmeväxlingsytan är säkert annorlunda i den nya pannan och den verkar jobba effektivare än den gamla ( kallare rökgaser och mindre ved för att tillverka 1kW värme).
Bättre sent än aldrig:

Jo, det stämmer nog. Två saker som ska fixas: En sotningslucka längst ner i pnanna stod halvöppen efter transporten vilket lär kunna påverka draget. Jag tänkte också ställa ner hastigheten på cirk.pumpen för att lättare komma upp i högre temperaturer till acken mot slutet av eldningen.

Nu kan jag dessvärre inte testa alls eftersom skorstenen blev utdömd efter provtryckning :( Vi väntar på glidgjutning av en kanal men skorstensfirman har så mycket att göra att det lär bli vårvarmt innan vi kan börja elda igen. Så nu kör vi helt och hållet med elpatronen...
 
[quote author=Kasch link=1142350689/0#5 date=1144312764 En sotningslucka längst ner i pnanna stod halvöppen efter transporten vilket lär kunna påverka draget. Nu kan jag dessvärre inte testa alls eftersom skorstenen blev utdömd efter provtryckning  :( [/quote]
Det var ju bra att du upptäckte den öppna luckan :). Det blir helt annat eldning när den är stängt.
Det var tråkigt med din skorsten .... nu när vi har så lång vinter ... :'(
men som med allt annat ... det ordnar sej till slut!
Lycka till!
gaia
 
Igår var de äntligen och glidgjöt pannkanalen. 10 000:- för 6 m (puh) men firman som gjorde det finns dryt fem mil bort och de verkar ha gjort ett rejält jobb. Dessutom hölll de det offererade priset trots lite oväntat krångel samt var allmänt trevliga och professionella. Jag blev nästan chockad eftersom jag tar för givet att de flesta hantverkarkontakter = strul.

Nåja, de sa att jag i princip kan elda idag och att kanalen nu är tät (de provtryckte naturligtvis själv) men att sotaren egentligen ska provtrycka själv först. Men nog måste jag väl kunna få prova lite...? :)

En annan fråga är det här med vår sotningsfirma - de är allmänt ökända i bygden som regelbundna och helt oresonliga. De konkurrerade ut den lokala sotninsgfirman i nån upphandling. Jag känner mig kollektivansluten och sånt gör mig skogstokig. Vill nu byta till en annan firma men killen som gjöt skorsten sa att de ogärna går in på varandras områden. Men va f-n - så får det väl ändå inte fungera? Känns osm om sotarbranschen kommer att vara mitt nästa gnällobjekt efter rörmokarna... :p
 
Sota själv! :) Då vet du att det blir ordentligt gjort! ;)
 
  • tarkett_alicante_gamma.jpg
Kasch skrev:
Igår var de äntligen och glidgjöt pannkanalen. 10 000:- för 6 m (puh) men firman som gjorde det finns dryt fem mil bort och de verkar ha gjort ett rejält jobb. Dessutom hölll de det offererade priset trots lite oväntat krångel samt var allmänt trevliga och professionella. Jag blev nästan chockad eftersom jag tar för givet att de flesta hantverkarkontakter = strul.

Nåja, de sa att jag i princip kan elda idag och att kanalen nu är tät (de provtryckte naturligtvis själv) men att sotaren egentligen ska provtrycka själv först. Men nog måste jag väl kunna få prova lite...? :)

En annan fråga är det här med vår sotningsfirma - de är allmänt ökända i bygden som regelbundna och helt oresonliga. De konkurrerade ut den lokala sotninsgfirman i nån upphandling. Jag känner mig kollektivansluten och sånt gör mig skogstokig. Vill nu byta till en annan firma men killen som gjöt skorsten sa att de ogärna går in på varandras områden. Men va f-n - så får det väl ändå inte fungera? Känns osm om sotarbranschen kommer att vara mitt nästa gnällobjekt efter rörmokarna... :p


Det är numera fri etableringsrätt i sotarbranshen så du är fri att välja vilken sotare du vill. Att de sedan ogärna går in i varandras gamla "distrikt" för att så långt som möjligt hålla kvar vid det gamla monopolet - inte minst i folks medvetande!!! - är en annan sak.

Eller, sota själv!
 
Sota själv! Då vet du att det blir ordentligt gjort!
Jo just det - skorstensgjutaren undrade om vi inte haft sotaren där det senaste året - det var tjockt med sot i alla kanaler. Sotaren har varit här fyra ggr per år.
 
O tusan? Börja gör det själv då. Det är ju inte svårt egentligen...
 
Är du nöjd med pannan nu när du har haft den ett par år? Jag funderar själv på att köpa en Wamsler 1100. Hur stor yta värmer du upp och hur bra isolerat är huset? Har du haft några problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.