Hej på er!
Jag hoppas på goda råd om installation av Trygghetsvakten vind i mitt 1½-planshus.

Huset är byggt 1981, har bra ventilation (FTX) samt en ångspärr runt bostadsdelen. Jag har haft vinden under bevakning ett antal vintrar och jag tycker mig se att det blir värre och värre år för år. Denna vinter har vi snö fast det inte har snöat. Snön kommer av rimfrost, samma som jag har fläckvis på undertaket på vinden. Det känns som läge att ta ett djupt andetag och punga ut med de 15 lakan utrustningen kostar. Installationen gör jag själv, förmodligen först till våren när vinden börjat torka ut av sig själv. Nu några frågor till er som har installerat TV vind.

1. Huset är som sagt 1½ plan, med en smal spalt i varje takstolsfack som är ganska lång. Spalten löper där det är snedtak på övervåningen, från takfot upp till vind, se bild nedan. Frågan jag har är om takfotsventilationen skall täppas igen i detta fall, och i sånt fall om det ska ske vid 1 eller 2 på bilden.

Det jag oroar mig för är vad som händer med den oventilerade spalten. Då den är lång så når varken värmekablar eller luftflöde från Trygghetsvakten dit.

2. Jag GISSAR att man tar upp brädor i taklådorna och tätar utifrån vid 1 på bilden, frågan är vad man tätar med? Drevar med gullfiber eller sprutar fogskum? Gullfiber är lättare att få bort ifall allt skiter sig.

3. Hur gör man med nocken? Jag har nockband och nockfolie under nockpannorna och är osäker på om jag har någon nockventilation överhuvudtaget. Vad har ni gjort med er nockar? Tätat? Och i sånt fall med vad?

4. Var sätter man fläkten till Trygghetsvakten? På nord- eller sydsida?
 
  • Vind.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Var sätter man fläkten till Trygghetsvakten? På nord- eller sydsida?
På nordsidan om jag kan läsa deras installationsanvisningar rätt - det är där resten av sladdarna finns i alla fall ;) - se http://www.trygghetsvakten.se/index.php?option=com_ionfiles&func=download&fileid=9

Funderar själv i samma banor - har klar mögelkänning där upp och just nu (5-10 minusgrader i nån vecka) har det bildats ett fint frosttäcke på insidan av taket :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.