Hejsan!

Jag undrar om det finns någonstans man kan vända sig för att få lite tips om färgsättningar, material etc. när man skall bygga ett nytt hus?

Vill inte att det skall kosta skjortan... :-/ Kanske någon site där man kan ställa frågor till en inredningsarkitekt eller liknande?

//Helena
 
Varför inte tala med en arkitekt. Ett par timmar behöver inte kosta skjortan....
 
Seså, ös på med frågorna här bara. Här får du både svar som du vill ha och som du inte vill ha..;)
 
Hmmmm, skillnaden är kanske att vi säger hur vi vill ha det, men en bra arkitekt lyssnar på vad kunden vill ha ;)
 
helenae - var bor du??

Tycker att måleributiken i Alvik, Stockholm är ruskigt bra. De ger råd hela tiden, både vad gäller färg, tyger och tapeter.
Man kan också boka tid med en av deras inredare - kostar inte så mycket och jag tycker det är värt det. Dock så bör man ha förberett sig lite. Kikat i deras böcker några timmar och det är nog bra om man kan säga vad man gillar resp inte gillar. Tag också med en planlösning så de ser helheten.
Jag tror jag spenderade ett tjugotal timmar där innan jag bestämde mig, tog sedan en timmes rådgivning för att få till det lilla extra och för att försäkra mig om att jag inte var ute och cyklade.
Ett tips är att måla så mycket som möjligt (eftersom huset rör sig ganska mycket i början) och komplettera med fondväggar i tapet för att få lite liv och rörelse. Vi har gjort så i tre rum och målat i alla andra.
Använda också gärna mycket färg, inte bara vitt....det gör så otroligt mycket.

//anna
 
Hej,
visst är det så att det kostar att anlita inredare men poängen är ju att de ser på rummens förutsättningar och kundens behov från ett annat perspektiv än vad man som boende gör. Låter som en bra ide att vända sig till färgbutik för konsultation men om man vill ha något utöver standardtips så blir det nog till att vända sig till yrkesman. Vitsen med dem som är utbildade inom inredning är ju att de oftast finner lösningar och föreslår val som är unikt anpassade för rummen/huset och det är det man betalar för. En färgbutik ser inte till husets förutsättningar på samma sätt då de inte är på plats utan bara till färgkombinationer.
/Caroline
 
Gå till bibloteket, låna en massa böcker om inreddning.
Det finns mer än vad man tror på bibloteket, inte utan att man blir imponerad.
Sedan när ni vet vilken stil ni vill ha kan ni köpa några timmar och sitta med inredningsarkitekt, gärna med favoritbilderna uppslagan.
Kolla på andra hus fotografer, fyll pärmar med inspiration.

Precis som AndersG sa innan, vi lekmän ger gärna tips om hur vi vill ha det.
För att illusterar detta säger jag helt emot Annas. ;)
Gör det enkelt, mycket vit, massor av träa (samma träslag) och få detaljer. Detta passar oss (Less is more)
;D
 
Fast de somjobbar med tyger och tapeter på Måleributiken i Alvik är inredare!
Där kan man köpa en timme konsultation upp till färdiga förslag. De älskar sitt arbete och ger oftast en massa råd om man frågar på ett bra sätt....
Typ: Vad tror du om den här tapeten till ett sovrum med ett stort fönster? Det är ett ganska stort rum....vänta jag har ju en ritning.....   Sedan är de igång och man kan fråga vad för tyger/färger/tapeter de tycker passa till.....
Man får massor med bra tips. Dock skall man gå dit mitt på dagen en vardag. På kvällar och helger är det helt kört. Tror att många butiker som erbjuder både färg, tapeter och tyger har den kunskapen hos sig. Kanske inte på en affär som bara har färger...
Fördelen är dessutom att de kan ge råd om just allt, d.v.s. om du har den här tapeten på en fondväggen så passar en grå kulör och du bör inte ha för mörka gardiner för då blir rummet för fyrkantigt.....ovärderligt.

//anna
 
Hej,
kan inte låta bli att undra var gränsen går för dyrt? Vad är det du vill ha hjälp med och vad får det kosta i runda tal?

/Caroline
 
Jag håller med Annas. En bra måleributik kan sådant. Måleributiken i Alvik tycker även jag är kanon (men ganska dyr), men det finns fler runt om i landet som är riktigt duktiga.

Angående begreppet "inredare" är det inte ett "skyddat" begrepp, varför i stort sett vem som helst kan kalla sig det.

(Jag, som är ingengör och inte har någon färg och formutbildning och dessutom ganska dålig känsla för det, har faktiskt kallats inredare på ett visitkort en gång i tiden då jag jobbade för ett byggbolag.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.