Jag vet att ett liknande problem var uppe i en tidigare tråd men jag lyckas inte hitta den.

Problemet:
En starkt sluttande skogstomt.

Hur mätar man avståndet mellan två hörnmarkeringar om tomten är väldigt sluttande?

Jag har inte lyckats hitta det fjärde stålröret på min sommarstugetomt.

Jag har tomtkartan med avstånden från de andra hörnen Och tänkte med hjälp av måtten försöka hitta röret. Men hur var det nu man mäter avståndet?

Är avståndet "fågelvägen" eller efter marken som är utmärkt på tomtkartan?

Jag hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Avstånden på kartan är "fågelvägen". Men även om din tomt sluttar mycket så skiljer det inte så väldigt mellan en linje direkt på marken och en helt vågrät. Mäter du med långa måttband så kommer du i alla fall så pass nära så du ser var du ska leta.
Låna en metalldetektor, det underlättar.
 
Har jag förstått saken rätt om det är enligt alternativ 1 jag ska mäta?
Inte alternativ2?

Det borde ju skilje en hel del i avståndet.

se min fina illustration.
 
  • sallad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du har rätt, alt1.

Om alt2 kan approximeras till en rak linje, och du kan uppskatta höjvskillnaden mellan rör1 och rör2, så kan du beräkna dess längd med pytagoras(sp?) sats.

Om inte kanske du kan dela upp sträckan i flera mindre delsträckor som kan uppskattas var för sig.

Mvh/abbe
 
Lutar din tomt så mycket som det ser ut på bilden? Ca 45°? I så fall ändrar jag mig, då blir det skillnad. Då får du räkna lite trigonometri.
 
ha ha, nej lutningen är nog inte riktigt så mycket som det ser ut på bilden, men den är ganska brant.

Avståndet ska vara 56,52 meter enligt tomtkartan och jag uppskattar att höjdskillnaden mellan markeringarna är 20 meter.
Det min sommarstugetomt så jag står inte vid tomten nu.

Tack för hjälpen, ska göra ett försök att hitta markeringen bland alla träd och snår när jag är där nästa gång.
 
Det är kanske enklare att försöka räkna ut riktningarna på linjerna mellan de andra gränspinnarna och din saknade. Sedan gäller det ju bara att följa rakt och leta skärningspunkten!
 
Om höjdskillnaden verkligen är så mycket som 20m, och om man kan approximera bilden ovan som en triangel. Då blir avståndet efter marken 59m istället för 56. Det är ju ett rimligt sökavstånd. Sedan beror det ju på hur dte ser ut. Om det ex. först är helt plant och sedan ett i stort sett lodrätt stup så blir ju läget ett helt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.