Y
En vägg som vi trodde var bärande, består av enbart massa grövre reglar. fast de är inte direkt överdrivet stabila för det, obelastade så att säga..

Så är jag påväg att ta bort några utav de reglarna men känner det att jag vill inte chansa heller - ifall de i själva verket var bärande... vilketsom skadar de ju inte med så mycket stabilisering som möjligt..


Är det bara till att sätta några grova reglar och trycka mellan tack och golv och vips så är det bärande, eller är det mer avancerat än så?
 
Y
Jag har en stor öppning till vardagsrummet, och nu blir det snart en till, har klätt av väggskivorna nu så bara reglarna är kvar.

Jag hade tänkt sätta likadant, rejält trästycke, som den första öppningen har mot taket, och sätta på samma sätt över den blivande öppningen.

Men detta ifrågasattes utav en. Samt att han pratade om metallbalk...

Hur räknar man ut hurpass rejäla grejer man behöver använda?
 
Är det en villa, lägenhet?

Har du en planritning?
 
Mikael_L
Det finns lite gratisprogram som åtminståne ger en fingervisning om vad för dimensioner som behövs:
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Industritra/Limtra1/lagerbalksprogram/
http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2461&amid=8736

En sak man också bör tänka på vid alla sådana här ombyggnationer är att all vikt man växlar av med någon balk ska ju ta vägen någonstans. Så den vikt som tidigare var spridd längs en hjärtvägg blir nu ersatt av två betydligt större punktlaster och då är kanske inte grunden eller bjälklaget dimensionerat för detta.
 
Y
villa, modul, var egentligen menat att vara öppning där enligt mor fast hon bestämde annat, så jag blev förvånad att den var bärande och inte något snabbt ihoplappat.

grunden, torpagrunden, är som en mur under där, hela vägen, så den ska nog klara av det...

tyvärr har jag inte funktionell kamera för fota planritningen, och jag har bara en jag gjort i 3d för illustrera (med riktiga mått) ifall den duger? eller har planritningen lite markeringar och sånt som avslöjar något?
 
C
Det duger nog, det är uppenbart oftast vilka väggar som är bärande, om det inte är nån riktigt krabbig konstruktion...
 
Yrrol skrev:
villa, modul, var egentligen menat att vara öppning där enligt mor fast hon bestämde annat, så jag blev förvånad att den var bärande och inte något snabbt ihoplappat.

grunden, torpagrunden, är som en mur under där, hela vägen, så den ska nog klara av det...

tyvärr har jag inte funktionell kamera för fota planritningen, och jag har bara en jag gjort i 3d för illustrera (med riktiga mått) ifall den duger? eller har planritningen lite markeringar och sånt som avslöjar något?
Visa bilden då. Kanske det framgår tydligt om det är bärande.
 
Y
Lite synd för jag hade bara fotat den enklare planritningen, där syns det inte att det är en till, kort, mur. Förmodligen på var sin sida runt trappen.

Kusliga är att dom har nog murat igen öppningen till ena halvan utav huset så går det läck under badrummet så kommer jag inte dit!?... dyrt att göra en öppning?

Enligt de alternativa planritningarna så kunde man få övervåningen utformad på alla sätt och vis, med både ett eller två små badrum, sovrum osv...

Idag... så har jag öppnat väggarna där kring trappen, och tänker sätta fler reglar för att det verkligen ska stå emot sen när jag fått isolerat kallvinden och springer runt däruppe... funderar på stärka vid wc och den vägg mellan sovrummen. 5,6x8cm reglar i dessa väggar... ni ser den mellanvägg i nedre sovrummen, trax ovanför finns två garderober, däremellan är en redig tjokisbalk. medans den större öppning mellan vardagsrum och hall har en något lägre tjockisbalk...


röd linje = vägg som jag klätt av och ska göra öppning sen...
lila linje = den extra muren...
thumb-B6EC_4B4B7F13.jpg
(klicka för fullstorlek)
 
Det gula är garanterat bärande!. Troligen har du förstärkningar uppe i tak vid öppningar. Saknar du dem, är det tänkt att avlastningen från vägg bredvid ska taga över funktionen.
För att plocka bort nåt, måste du ha stör längst hela huset. Även om du tror att inget vilar på väggen. Man upptecker behovet då man har fest på ovanvåningen :D
 
  • xc.jpg
Y
om jag nu har två öppningar som bara är förstärkta, varför skulle jag plötsligt behöva göra så drastikt mycket mer för den 3e öppningen?

förvisso funderar jag på öppna den sista innerväggen utanför WC och kolla samt montera rejälare reglar även där... och vid trappen...
 
Y
mellan två nedre sovrummen.
mellan hall och wc
mellan trapp och vardagsrum.
mellan trapp och kök..

så är det alltså 5,6x8cm med ett avstånd på 54,5....

ovanpå dessa ligger en (horisontellt) 3x8cm bräda mellan reglar och tak...

förutom vid öppningarna... där är det rejälare grejer..24x7cm är den in till vardagsrummet, vid sovrummen är det typ 28x7cm...

----

vad vore bäst... att jag lät de liggande brädorna få vara men monterar fler och tjocka reglar, så dom står tätare eller något..

eller att jag kortade ner reglarna och lirkade upp tjockare horisontella balkar vid taket?
 
Y
Är lite bekymrad över den ena befintliga limträbalken..

I ena delen av korridoren, som har en mindre öppning, där har de satt en jättehög limträbalk, medans den större öppningen till vardagsrummet har betydligt lägre balk.. Ska jag kanske passa på och lossa denna och få dit en kraftigare måntro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.