Ska installera (eller låta installera) en motordriven markis. Styrdosan kommer att sitta utanpå innerväggen med en kabel till markisen upp genom innertaket, den kan jag smyga utefter fönsterfodret största biten. Men styrcentralen behöver också eltillförsel. Kan man på ett lagligt sätt hämta den från ett eluttag intill? Närmsta dosa är en bra bit bort.

En variant är förstås att byta vägguttaget mot ett doslock med rum för utgående kabel, då får jag sätta dit ett utanpåliggande vägguttag. Är det då tillåtet att ansluta styrcentralen för markisen fast till klämmorna på vägguttaget? Har inte sett doslock avsedda för flera utgående kablar men det kanske finns.

Alternativt skulle man kunna lägga alla ledningar till och från styrenheten i en (lite för stor) vit kabelränna med lock som fästs på väggen utefter fönsterfodret och hämta eltillförseln från vinden. Men vilka ledningar får man lägga i en sådan?
 
Om styrdosan kan, eller är utrustad med en vanlig anslutningskabel med stickkontakt så är det inga problem att att koppla den till ett uttag.
En passande kabelkanal döljer det hela.

Ska det dra enkelisolerade ledare, så måste kabelkanalen har ett lock som ej går att öppna utan verktyg.

Lite bilder och länk till styrdosan ger möjlighet till bättre svar.
 
Ja det är okej att gå vidare, om plinten är ledig. Ofta är det förberett för att ta upp ett hål i kanten på uttaget.
 
Tack för svar!
Styrdosan har plintanslutningar, avsedd för fast inkoppling. Så här ser en "ideal" inkoppling ut i den tyska installationsanvisningen. Inte får jag väl sätta på en anslutningskabel med stickkontakt?
Tyvärr finns inte jord framdraget till det befintliga vägguttaget, ser i mina ögon lite udda ut att dra jord till motorn från en dosa och nollan från styrenheten (som inte behöver jord, dubbelisolerad). Om jag väljer att gå från vinden kan jag väl ta nollan därifrån? Då blir det en klen signalkabel+fyra ledare utan jord som behövs men såna kablar finns ju inte. Finns det små kabelkanaler där man skruvar fast locket? Skulle göra det mycket snyggare (tror jag).

På bilden finns två olika sensorer upptill (kommer att använda sol/vindsensorn i högra hörnet) och nertill till höger har smugit in sig början på ett alternativ schema, bortse från det. Markismotorn längst ned. Elektriskt kopplingsschema för styrdosa med plintanslutningar, markerat med dosa, motor, sensorer och alternativt schema.
 
OK, en vanlig anslutningskabel med stickkontakt blir inte bra här.
Styrboxen ska ha 1,5 mm2-ledare samt jord. Du måste säkerställa att du har tillgång till det vid styrboxen.
Kanske får du försöka att få fram en egen grupp till boxen.
Du bör ha separata kablar till markismotorn och sensorenheten och inte kombinera 230V och sensorsignalerna.
 
Nja, det finns ingen anslutning för jord i styrboxen. Till sensorsignalerna tänkte jag använda någon klen kabel med tre ledare som är vad jag behöver, det är 5-voltselektronik.

Det är ju inte svårt att göra något som är säkert och kopplingsmässigt korrekt men att samtidigt få det snyggt är knepigt, därför söker jag hjälp angående vilka metoder som är tillåtna.
 
Kanske kan du sätta en förhöjningsram på ditt uttag, och sedan ta dig ut med lämplig kabel upp till styrboxen.
 
Ja, det skulle funka. Bara ett problem kvar: där finns ingen jord. Antingen skippar jag helt rått jorden (men det vill jag inte) eller så får jag dra den från annat håll. Men är det tillåtet? Matning från två håll brukar ju vara omgärdat med restriktioner, i apparater ska man använda orange kablar. Men bara skyddsjord?
Att jorda hela rummet som berört vägguttag sitter i är ett stort projekt, elektrikerna (2st) använde tre dagar för att reda ut en annan del av huset när vi byggde ut. Pansarrören är nog från 30-talet men de äldsta ledningarna är från 1970 eller möjligen 1960 (hittade röda jordledare på en del ställen i källaren men här där ingen jord finns....?). Inte självklart att jag hittar alla ledningsvägar eller att det går att dra igenom nya ledare även om de säkert får plats i princip.
 
Nej, skyddsjorden får inte gå annan väg än resten av strömkretsen, skyddsjorden ska(/bör) gå i samma rör/kabel som fas(er) & nolla hela väger från centralen till förbrukaren.
 
S
Det borde ju inte bli så dyrt att jorda rummet, vilket bör vara den självklara lösningen i det här fallet.

Annars får du väl dra en ny matning från elcentralen bara för markisen.
 
Om vi vetat var alla rören går kunde vi jorda den halva av huset som är ojordad. Efter tidigare erfarenheter avstår vi. Men jag har tur: elektrikerna som la om halva nätet när vi byggde ut fick ut en jordledning till närmsta dosan. Den slutar där, men jag kan dra den vidare genom röret till vägguttaget, som jag inte jordar - man får ju inte blanda i ett rum - och sedan fortsätta till markismotorerna.
Nu återstår bara det känsliga momentet att dra ut en befintlig ledning som jag skarvat i två nya i, förbi de två 90-graderskrökarna. Hoppas det bara är böjar på pansarrören och inte några anordningar med kanter att haka upp sig i. Det gick inte att skjuta in en ledning förbi första böjen från någotdera hållet.
Tack för all hjälp!
 
tommib
För att tänka lite lateralt, kan du inte bara köra Somfys RTS? Då kan du dra ut en helt separat matning till markisen. Styrbox och sensor kan ha sina egna anslutningar.
 
Har tänkt tanken men jag behöver ändå ha ut jord till båda markiserna och matning till alla komponenter så huvudproblemet hade blivit detsamma. Och så blev det nån tusenlapp billigare med ledningsbundet. Och inga borttappade fjärrkontroller:)
 
tommib
Jo, men om elinstallationen blir krångligare ryker den tusenlappen snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.