Ska lägga mönstrade cementplattor i köket. Trägolv idag, gammalt, tjockt och oerhört stabilt. Jag tänkte testa att lägga golvvärme (el), flytspackla över det och sedan fästa plattorna med fix på det.

Jag funderar nu på att strunta i fog, dels av estetiska skäl och dels pga det faktum att underlaget är trä och rör sig.

Finns det någon risk/nackdel med att skippa fogen?
 
Låter inte så praktiskt i mina öron att ha ett ofogat golv i köket där man lagar mat och är mycket. Tror det kommer att samlas ganska mycket skräp i fogarna som blir svårt att få bort.
 
Underlaget blir väl snarast flytspackel? Om det ändå rör sig och du kör utan fog blir väl konsekvenserna ännu värre.
Är det inte sågade plattor och perfekt jämt golv kommer det bli ojämnheter både på höjden och i raderna. Det blir både estetiskt och praktiskt sämre skulle jag tro.
Jag är inte fackman så hittar du någon som rekommenderar det så kanske det finns ett sätt. Jag skulle kört med smal fog.
 
Jag är inget proffs men har lagt plattor hos mig. Jag kan tänka mig golvet kan svikta även om det är stabilt som du säger. Sviktar det så kanske det finns risk att plattorna rör sig o vips åker en flisa av (om plattorna ligger helt tätt) Jag känner till att plattläggare gärna vill ha så fet fog som möjligt för att det är lättare att lägga plattorna, man får mer spelutrymme att justera felaktigheter/ojämnheter - ligger en plattrad 1mm fel så kommer rad nummer 10 bli märkbart sned, men har man fog så kan du rädda situationen på vägen. Jag själv tycker fog är fult men ett ont måste antar jag. Matcha plattor med fog så ser det ju ändå homogent ut.
 
Det estetiska tänker jag inte kommentera. Men "döda" golvet med en gips åtminstone, om så bara en renoveringsgips. Därefter prime och flyt.

Men gör det ännu hellre korrekt, dvs ta reda på dimension och konstruktion på bjälklag och golv och därefter ta beslut. Tråkigt oneliner, men det kändes bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.