Hej alla,
eftersom vi hade slut på ved så provade jag att elda med en braskubb i kaminen igår. Det fungerade riktigt bra, även om glaset sotade något mer än när vi eldar med björkved. Clas Ohlson säljer en braskubb för drygt 16 kr / styck som brinner i två timmar. Den vi provade igår var från Rusta och innehöll parafinolja, vilket Clas Ohlsons inte gör.

Frågan är ju om man med gott samvete kan köra en braskubb kvällar när man inte behöver så mycket värmetillskott eller när man har slut på ved. Det går inte in 25+ cm vedträn i vår lilla kamin så tills vi kan få egen ved tillkapad så gäller det att ha lite tur när man handlar ved.

Jag antar att den mängd syre som kaminen konsumerar (har inte separat tilluft till den och har självdrag i huset) är i förhållande till hur hårt man eldar och då borde ju en braskubb inte ge ett underskott, men som sagt, det är min teori.

Vad säger ni andra vedeldare?
 
Har inga som helst belägg för detta eller någon egentlig kunskap i frågan, men jag hade undvikit produkter med paraffin och liknande. Borde inte det kunna ge otrevliga avlagringar i skorstenen vid ofullständig förbränning?
 
Med så lite eldande har det marginell påverkan, mera av trevnadseldande.
 
AndersS skrev:
Med så lite eldande har det marginell påverkan, mera av trevnadseldande.
När det gäller paraffinet eller min frågeställning?
 
fredl skrev:
När det gäller paraffinet eller min frågeställning?
Tänkte nog på din frågeställning. Eldar själv i Keddy både hemma och fritidshuset där första brasan inte ger så mycket då materialet kring ska värmas upp.
Om en sådan här brinner i 2 timmar kan den inte ge så mycket energi utan är till för att synas och trevnad.
 
Någon av lågprisladorna (Rusta, ÖoB etc) sålde stora briketter, 5 pkt för 100:-, det är väl mer än en veckas eldande i dom.
 
Tror att briketter blir för stora. Är väl mer än 1.5 kg björkvedsekvivalent i dem.
 
Vad har du för kamin? Jag har kört såna i min Contura utan problem.
 
Contura i4.
 
Det måste funka bra med briketter i den också....ev blanda med lite vanlig ved.....
 
Tänd upp med vanlig ved så du får lite grundtemp i den, sen i med en brikett i taget. Fungerar utmärkt på min Contura 510, så stor skillnad på i4 och 510 är det inte.

Jag har så andra sidan alltid fläkten på när jag eldar lite kraftigare, så avkylningen finns där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.