Hej,

Vi ska bygga ett hus, och byggledaren sa att det eventuellt inte behövdes någon dränering runt huset. Vi ska ta upp frågan med kommunen på nästa möte.

Min fråga är då. Vad är fördelen med att INTE dränera?

Förutsatt här att markförhållandena är så att man faktiskt inte "behöver" dränera
 
Det är som vanligt en prisskillnad...
 
För vår del är pengarna ingen fråga då dränering ingår i hus priset.

Men jag undrar om det finns någon annan fördel.
 
Då é de bara att lägga dränering givetvis och skulle nån hitta en nackdel så gräv ner en bit och täpp till den. Nån fördel med att inte dränera kan jag inte tänka mig. Bara om det skulle bli nån ev extra kostnad i onödan, vilket inte gäller i ditt fall... ;)
 
Byggledaren nämnde något om att marken kunde bli väldigt torr om man dränerade också.

Men det kanske bara är ett sätt för dom att tjäna en hacka.
 
Bara be dom fixa dräneringen och kolla vart du ev kan plugga om det skulle bli för torrt ( ??? ) eftersom det ändå ingår.

Om dom sedan kontaktar oscar82, återstår att se... ;)
 
:( tyvärr är det i Genarp i skåne
 
Där finns säkert kunnigt folk också. :)
 
oscar82 skrev:
om huset står på sprängd yta där marken lutar från huset, då behöver man inte dränera... men jag hade aldrig byggt ett hus utan att dränera... ´det är värt dom extra kronorna..
Vårat hus står på just detta underlag men jag dränerar ändå pga berget i botten har ju håligheter som samlar upp vatten, men det ska dräneringen sätta stopp för. Har inte ens funderat på att inte välja dränering, prislappen på min dränering är ju mikroskopisk jämförbart med fuktskador ;)
 
Tjena Draven!
Hur fick du in din "quote" utan att den ser ut så här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.