Hej!
Vi är fyra personer som funderar på att köpa en tomt & bygga ett parhus.
Tomten är godkänd för en huvudbyggnad med max 2 lägenheter men det jag undrar är:

Köper man tomten tillsammans alla 4 för att bygga parhus eller måste man stycka den på något sätt?
När någon sedan vill sälja blir det ju konstigt om tomten inte är uppdelad tänker jag?
Men jag är inte säker på att man får stycka denna tomt... Hur går det tilll om man skulle göra det?

Vänligen
Eve
 
Om vi nu antar att det är EN icke styckbar tomt.

Då får ni antingen äga alltihop tillsammans, ex. 50% var (jag antar att det gäller 2 familjer, inte 4 separata hushåll).

Eller så äger ena familjen alltihop, och hyr ut halva till den andra familjen.

Nackdelen med samägande är att ni dels blir solidariskt ansvariga för lånen, väljer ena ägaren att sluta betala till banken, så kommer banken att kräva den andre ägaren. Det kan gälla nuvarande ägare (era kompisar), eller någon som de säljer till i framtiden. Och blir det problem med betalningarna, så kommer banken att ta hela fastigheten, inte bara den halva där ägaren har problem.

Vid samägande gäller också samägandelagen, det ger möjlighet för den ena delägaren att kräva tvångsförsäljning av hela fastigheten (auktion).

Det går i princip inte att skydda sig med olika "ägaravtal" med ex. hembudsregler, sådana avtal är i de flesta fall inte giltiga, eftersom de bryter mot jordabalkens regler om ägande.

Skulle det nu vara tänkt att bli 4 separata hushåll, så blir de här problemen ännu mera uppenbara.

Generellt så ger den här typen av ägande sämre andrahnadsvärde på fastigheten, många ev. köpare (av halva), kommer att vara oroade över de tänkbara problemen.

En annan väg att göra en sådan här lösning är att bilda bostadsrättsförening, men då måste det vara minst 3 lägenheter. Så små föreningar ger i många fall problem med banken, de vill inte låna ut för ägande av bostadsrätt i en så liten förening, det finns risker med en liten förening.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det där med "max 2 lägenheter" är en standardformulering, som i praktiken betyder en vanlig villa, inte parhus.
 
Tack för svaren! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.