Hej!

Såg på tv-programmet "tonårsbossen" för några veckor sedan, där det var en familj som bodde i ett hus 10 meter från havet i Tyresö. Både huset och tomten var väldigt påkostade, trots en ganska modest månadsinkomst på 54000 kr. http://www.tv3play.se/play/326522?autostart=true

Både jag och min fru har länge fundert på att flytta till Sthlm, pga jobbsituationen som blir sämre och sämre här i södra sverige. Och det huset vi såg där är just precis et sådant vi har letat efter i flera år. Min fråga till er som kan marknaden i Sthlm är:

1) Vilka kontakter behövs för att lyckas förvärva en dylik tomt, havstomt, bygglov 10 meter från havet i ett liknande område som Tyresö?

2) Vad kan priserna ligga på? Jag kollade lite snabbt på hemnet och en tomt i Tyresö Strand låg på 2.2 vilket får anses ganska rimligt för att vara Sthlm, då en havstomt i Karlskrona (2 mil från centrum) ligger på ca 3,5 Mille. Den tomten vi kollade på på hemnet i Tyresö låg några hundra meter från havet, så man får nog plussa på minst en mille för att hamna precis vid havet med egen eller delad båtbrygga?

Tar gärna emot andra tips på tomter/områden där det är möjligt att uppföra ett hus etc för en månadsbudget på ca 50000 kr utan att skuldsätta sig upp över öronen (räknar på en boendekostnad på ca 12000 kr max)

Vänligen
S
 
Nu har jag iofs ingen erfarenhet av marknaden just i Tyresö, men jag tror att skillnaden i pris mellan en tomt några hundra meter från stranden, och en renodlad strandtomt är väldigt stor. Hus med strandtomt går ofta lös på 10 - 15 milj. utan att huset behöver vara så väldigt häftigt.

Hur familjen i programmet får ekonomin att balansera kan man spekulera över. Men det är väl ganska ofta fråga om att man kommit över tomten genom arv, eller liknande.
 
1) Det är inte billigt i Tyresö. Finns ingen enkel väg till strandtomt i Stockholmsområdet.
Många i Tyresö tex Strand har bebyggt gamla fritidshustomter. Det har hänt jättemycket i det området de senaste åren. men grunden har varit att det faktiskt funnits gammal bebyggelse. De kanske har ärvt sin mark?

2) Strandtomt kostar skjortan var det än är. Och är det billigt så har det med att kommunikationerna och service helt enkelt är undermåliga. Personligen tror jag att du får plussa på mer än en mille för att få ett hus precis vid vattnet. Tyresö har trots allt fungerande/bra kommunikationer. Skall du komma billigt undan måste du nog längre från stan.
 
Hemmakatten
Vi har en sjötomt i Roslagen köpt 2004 (till ett överkomligt pris för att vara Sthlm), en bit norr om Stockholm på bekvämt pendlingsavstånd. Dock en insjö, men nära kusten, och vi har lite vatten tillhörande fastigheten och kräftor i sjön. Vi var den absolut sista fastigheten som beviljades bygglov och fick strandskyddsdispens vid denna sjö.

Likadant är det överallt längs kusten och vid kustnära sjöar. Dvs. totalt stopp för nya byggnationer inom strandskyddat område (100 eller 300 m). En sjöfastighet kostar enorma summor om den ligger nära Sthlm (pendlingsavstånd).

Dock är priserna lite lägre en bit norr om stan än samma avstånd söderut.

Den möjlighet jag ser är att köpa en gammal fritidshustomt, med eller utan hus, som är i ett skede.där VA kommer att dras in om några år och som så smått börjar permanentas. Men även i ett sådant område kostar sjötomterna många miljoner.
 
Redigerat:
Hej
Vi bor i Tyresö.
Det är utåt Brevik och Tyresö strand som det är strandtomter.
Räkna med 6-7 miljoner för ett ordinärt hus. Nu finns det väl mest exklusiva villor där det är stadsplanelagt och sommarstugor där det inte är stadsplanelagt.
Det man ska veta är att det är oerhört bergigt och att markarbetet inte är att leka med för att kunna bygga.
Brevik och Strand ligger en bra bit (ca 40km) från Stockholm C. Här i stan räknar man inte avståndet i km utan i tid. Räkna med minst 1,5 timme med bil till stan enkel biljett.
Kolla sl.se där kan du se hur ofta bussarna går och hur lång tid det tar. Brevik trafikeras inte speciellt mycket och ofta med SL.
Ta även en titt på www.tyreso.se
Fredrik
 
@fredrikÅ 1,5h med bil från Tyresö till city? Kör du via Södertälje då? För mig tar då inte den sträckan det ens om jag kör via älta in.

Till TS du får räkna med minst priserna som strandtomterna på Hästö men troligen ännu mera. 10milj har jag inte svårt att tänka mig för sådant läge.
 
Utan att skriva det så tänkte jag på rusningstrafiken.
Nog tar det minst en halvtimme från Brevik till Skarpnäck.
Sen har man ungefär 40-50 min in till stan på morgonen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.