Jag bor i stan och drömmer om ett simplare liv. Här är två videon och berättelser som inspirerar mig, men är inte säker vilken som passar mig bättre:

900m2, en gammal skola, bo i den och driva värdshusverksamhet:
https://arenan.yle.fi/1-4671294

ett litet torp, utan rinnande vatten och el.
https://arenan.yle.fi/1-4671293

Kanske ingetdera passar mig, men roligt att dagdrömma.
 
Visst är det ukl att dagdrömma. Det kommer troligen att finnas gott om den typen av verksamheter att köpa till bra pris framöver.
 
Utan el och vatten kan vara slitigt. Och med ett pensionat är inkomstkällan osäker så det gäller att ha lite marginal. Tycker absolut du ska ta tillvara på din idé. Försök tänka dig in i situationen och hitta ännu djupare vad det är som driver dig så tror jag du kommer att komma fram till vad det är du vill
 
Anna_H Anna_H skrev:
Visst är det ukl att dagdrömma. Det kommer troligen att finnas gott om den typen av verksamheter att köpa till bra pris framöver.
Tror du att det kommer att gå så dåligt att det blir rea på sådana ställen? Hur snabbt sker det undrar jag.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Utan el och vatten kan vara slitigt. Och med ett pensionat är inkomstkällan osäker så det gäller att ha lite marginal. Tycker absolut du ska ta tillvara på din idé. Försök tänka dig in i situationen och hitta ännu djupare vad det är som driver dig så tror jag du kommer att komma fram till vad det är du vill
Ja, jag brukar vara på stugan 1-2 veckor per år utan el och rinnande vatten och det är skönt. Men jag är lite fundersam om man skulle vara längre tider utan bekvämligheter. En idé skulle vara att hyra ett ställe. Avsnitten jag länkade är från Finland.
 
Det är nog en bra idé, hitta ett ställe där man kan spendera några månader i enkelheten och att inte göra det mitt i sommaren när allt är lätt och underbart. Jag tror typ september-december

Men påverkan av Corona är det många B&B, vandrarhem etc. Som har låg beläggning och därför kan komma att säljas
 
L ledsenslipare skrev:
Tror du att det kommer att gå så dåligt att det blir rea på sådana ställen? Hur snabbt sker det undrar jag.
För dem som försöker leva på verksamheten ja. de har ju tappat 90-100% av sina inkomster från och med en månad sedan och minst till i juli, troligen längre, och det kommer att ta tid att få igång allt igen.För den som bara har det som "en kul grej", "lite extrapengar" eller för att ha något att göra när de gått i pension är det nog ingen fara, men de är inte så många. De flesta har någon form av kostnad för sin verksamhet, så det kommer att vara många mindre hotell, pensionat och liknande till salu framöver.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Pappa växte upp på ett småbruk utan väg och utan elektricitet och utan rinnande vatten. Det var ett slitsamt sätt att leva. Det är absolut nödvändigt att det finns en hemmafru som sköter hushållet och djuren för det är ett heltidsarbete och mer än så.

Jag vet inte hur det är i Nyland men om man tänker leva på en pensionatsverksamhet i Österbotten så lär det bli extremt magert. Det är alltid någon försöker men det är sällan någon får det att gå runt.

Det finns så mycket annat man kan försörja sig på ute på landet utan att falla in i de där två stereotyperna.
 
H heimlaga skrev:
Pappa växte upp på ett småbruk utan väg och utan elektricitet och utan rinnande vatten. Det var ett slitsamt sätt att leva. Det är absolut nödvändigt att det finns en hemmafru som sköter hushållet och djuren för det är ett heltidsarbete och mer än så.

Jag vet inte hur det är i Nyland men om man tänker leva på en pensionatsverksamhet i Österbotten så lär det bli extremt magert. Det är alltid någon försöker men det är sällan någon får det att gå runt.

Det finns så mycket annat man kan försörja sig på ute på landet utan att falla in i de där två stereotyperna.
Det är precis det här man lätt glömmer. De bekvämligheter som vi har idag är visserligen just det men det är tvättmaskin, dammsugare, frys och kyl som gör att vi faktiskt kan ägna oss åt andra saker än bara överleva.
Bara att hämta vatten, värma, tvätta, diska osv tar upp en stor del av dagen för minst en person i familjen.
Visst kan ett sånt torp ha sin charm. Ett par dagar åt gången om man kan åka till en lägenhet eller ett hus sen.

Jag tror att pensionat med mera. Det kanske fungerar på ställen där det finns en turistström.
Det jag sett av Österbotten (farmorn kom från Vörå) är som Heimlaga säger.... Ingen turistbygd.
Men delar av landskapet är så vackert att man får ont :)

Så. Satsa på att ha ett boende det går att leva i. Kanske ett "attefall" eller dylikt som gästhus/uthyrningsrum att lägga ut på AirBNB under sommarmånaderna om det är det som lockar.
 
Det är väl just därför som det är populärt med fritidshus. Koppla av ett tag och när man är less åker man hem till lägenheten med restauranger runt hörnet
 
Det lär ha varit tvättmaskinen som var den stora revolutionen när elektriciteten kom. I pappas hem skaffade de omedelbart tvättmaskin och en elektrisk lampa i fähuset så de såg att mjölka utan brandrisk. Sedan tog det något år innan de fick in elektrisk belysning i boningshuset.
Allt i rätt ordning.

Fast jag tror att folk som bor i tätort och har fritidshus på landet missar det väsentliga med att bo på landet. Nämligen friheten och möjligheterna att göra som man vill och tillgången på resurser att göra det av till låg kostnad. Det är en frihet under ansvar för man måste själv ta ansvar för betydligt mer än man måste i ett bostadsområde och enormt mycket mer än i en lägenhet men åtminstone jag skulle inte kunna behålla förståndet utan den friheten.
Fritidshus blir en liten enklav av tätort utplacerad i en lugnare miljö.
Vi som bor på landet hela året får ut mycket mer av det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.