Jag står i startgroparna att bestämma mig för en ny panna.. Och var ett bra tag inne på en orlan 40Kw.. Men nu lutar det heltklart åt Atmos DC35 eller 40..

Nån som Kör Atmos och kan rekommendera eller avråda??

Mvh Rodge
 
Hej Rodge
Vi har en Atmos 40 sen 1½ år. Vi är helnöjd, eldar mot 3 m³ ackumulatortank, 2 ilägg vid 0 grader och vi har full tank ( 90 grader).
Sotning på den nya modell är bättra, den har tubar, vår har 4 kantiga kanaler, men det funkar också.
Maile mig privat, så får du lite foto.
Mvh
Gaia
 
Har en DC35 som jag installerade i höstas. Värmer 2,5 m3 accumulator tankar. Med väldigt sur ved så behöver jag 1,5 inlägg för att ta tankarna från 45 i toppen till full laddning. Min ved är dygn sur eftersom jag inte hunnit bygga mig ett ved förådd, och när veden legat ute så har "taket" ovan veden läckt som ett såll. Tror det kommer att bli guld när jag får mig fin ved till nästa säsong.

Hel nöjd med pannan. Lätt sotad. Väldigt lätt att tända. Dessutom luktar det inte fastän veden är dygnsur så grannarna är nog också nöjda.... Skulle dock ha köpt en lite större panna än 35:an så här i efterhand. Hur stora tankar skall du ha? Över 2m3 ta en 40 eller större panna.
 
Jah är mest fundersam just nu till Sorlek. 35 eller 40 det skiljer trots allt 5700:- mellan dom.

Jag kommer att ha nån liter mer än 2500 liter tank.
 
Rodgeman skrev:
Jag står i startgroparna att bestämma mig för en ny panna.. Och var ett bra tag inne på en orlan 40Kw.. Men nu lutar det heltklart åt Atmos DC35 eller 40..

Nån som Kör Atmos och kan rekommendera eller avråda??

Mvh Rodge
Är nyfiken vad som fått dig att ändra dig? Atmos har ju sämre verkningsgrad enligt test protokollet från SP?
 
Skulle utan tvekan ta 40 kw. Den har 190 liters vedförådd och det borde räcka till att värma 2,5 m3 på ett inlägg.

/Anders
 
wodda skrev:
Är nyfiken vad som fått dig att ändra dig? Atmos har ju sämre verkningsgrad enligt test protokollet från SP?
Ja varför jag ändrade mig!! Ja först började jag läsa Den långa Orlan tråden här i Forumet och var väl ganska säker på att det skulle bli en sådan.. Men ju längre tråden led.. så kändes det som det fanns en del små saker som inte var perfekta.. Och jämför jag priset hemma på gården så skiljer det bara 3000:- drygt mellan pannorna.. samt att det äe lite si och så med tryckande fläkt tycker de flesta.. Sedan har jag ett par vänner som kör Atmos och dom har jag nu under ett par år sett i drift..
Och det är ju en del bekymmer med reservdelar mm.

Så det lutar nu mest åt atmos.. men satsar jag på en atmos 40 så blir det ju lite mer prisskillnad igen.
 
Jag har 2250 liter i tankarna och en Atmos DC 35 SF. Det passar bra ihop, den vattenvolymen och pannmodellen.
När det är riktigt kallt ute, under -10°C, blir det bra med två inlägg för att värma tankarna från 30°C eller så. Är det varmare ute behöver man inte lägga i riktigt fullt andra gången.

Min panna är modellen med fyrkantiga tuber. Men det går bra att sota ändå. Tar ungefär 15 minuter att dra ut askan, ta av luckorna, borsta tuberna, suga upp stoftet, skruva tillbaks luckorna, in med keramiken, lägga in ved och tända.

Tända är en baggis. In med veden, tidningspapper framför, tutta på, fläkten igång, färdigt. Det gäller att trava på ett speciellt sätt, bara, när man lägger in veden. Då får man snabb start utan separat tändbrasa. Allt extra öppnande är bara av ondo.

Rökgastemperaturen är nog lite högre än för vissa andra pannor, men jag har 13 meter skorsten, med helsten * helsten till rökkanal, så jag behöver lite värme för att det inte ska bli för kallt upptill.
Ut från pannan ligger jag några tiotal grader över 200, vanligtvis.
 
Nu har jag bestämt mig!!

Det blir följande anläggning till att börja med:

Atmos DC 40 SF-V
3*840 l Acc Varav en teknik med vv och sol
Termovar
Shuntstyrning
Solfångare 4 celler..

Hoppas dett blir bra nu..
/Rodge
 
Rodgeman skrev:
Jag står i startgroparna att bestämma mig för en ny panna.. Och var ett bra tag inne på en orlan 40Kw.. Men nu lutar det heltklart åt Atmos DC35 eller 40..

Nån som Kör Atmos och kan rekommendera eller avråda??

Mvh Rodge
Hej Rodge

Jag tittade på en orlan panna men det blev en Atmos 50 instalerade den agusti 2006. Jag är helnöjd, eldar mot 3m³ackumulatortank plus 1m³ i värme systemet 1 ilägg vid 40grader och vi har full tank ( 90 grader). pannan rymmer 250 liter i ved förådet.jag värmer upp två bostäder på det när det har varit som kalast i vinter har jag fått lagt in ca en 1/4 del extra pannan står i ett fristående hus. Hus 1 har jag 21 meter kulvert wirbo Ecoflex Quattro - för värme och vatten. Hus 2 har jag 16 meter kulvert wirbo Ecoflex Quattro - för värme och vatten. tappar bara 1,5 grader på varmvattenet på hus 1 man känar på att köpa en färdig kulvert slang minder arbete bara att gräva ner inget problem med isoleringen m.m Uponor Kulvertsystem för husanslutningar - flexibel - lÃ¥nga längder
 
Beson:

Kul att höra att du är nöjd..

Min kompis kör sedan nyår 2006 en Atmos DC35 mot 2500 liter.. och han är hel nöjd.. Jag har många timmar hängt i hans Pannrum och tjötat skit.. faan vad enkelt det ser ut att elda..

Jag har fektiskt ännu inte någonstans hört nåt negativ att tala om ang Atmos.. Det ska vara att många Baxi killar här hänför till Verkningsgraden.. Men om man har egen ved.. så är det ju bara fråga om en timmas extra jobb / År..

Sedan säger några här att ATmos ryker in.. Men alla dom ggr jag varit hos kompisen så har det aldrig rykt in.. Han har aldrig heller upplevt det. Vet inte vad det heter men det sitter ju en liten spak som jag tror styr fläkten som man drar ut när man ska öppna luckan och det verkar funka kanon.

/Rodge
 
Spaken styr inte fläkten, åtminstone inte på en SF (Sugande Fläkt).
Spaken öppnar en lucka upptill i eldstaden, så att man drar ut rökgaser både neråt, som vanligt, och uppåt, som extra evakuering.

Om jag har mycket glöder i pannan, låter luckan stå öppen, lägger in lite ved, fortfarande har luckan öppen medan jag så sakteliga fyller på, då kan det ryka in lite. Men då får man skylla sig själv.
Lägger man in ved när det brunnit ut någorlunda, så att den nya veden inte futtar bums, och/eller lägger in veden raskt, då ryker det inte in. Inte ens om man inte öppnar direktspjället, något som man dock uppmanas göra.

Den ryker baklänges och "puffar" om man lägger in veden fel, men då får man också skylla sig själv.
 
Tack Apers.... Jag blir mer och med övertygad om att jag valt rätt panna.. Väntar riktig mycket till hösten nu.. *ler* (Lite bakvänt med stundande sommar) Men det blir först inkopplinga av Acc/Sol nu i April-Maj.. Sedan Pannan när det hinns med..

/Rodge
 
Ja, du har ju redan en plats för studiebesök, annars kunde du ju kommit och tittat.
 
Men du bor väl säkert en bit ifrån. Bor själv mellan Bårs & Göteborg

/Rodge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.