Hej är detnågon som vet något om Atmos ved pannor typ Atmos dc30
 
Vet vadå? Jag har en DC 35 SF, så jag vet att den går att elda i.
 
Jag har en DC30 och den är blå och svart ;)

Skämt och sido - pannan har bra verkningsgrad = liten vedåtgång, utgående rökgastempratur ligger på 175 - 225 grader beroende på vedens sammansättning. Tar halvmetersved, lätt att sota om den står lämligt placerad (fast det blir inget sot i konvektordelen). Är väl att betrakta som en optimal konstruktion vad gäller förbränning, men de skulle kunna jobba lite på några detaljer.

Men på det stora hela - står den rätt (man måste komma åt baksidan från sidan eftersom det sitter en del viktiga detaljer där som luftintag, sotluckor, fläkt) så är den ett bra köp. Har eldat i min sedan 2001 och inte haft ett enda problem med vare sig elektronik, mekanik eller keramik.

Jag är nöjd helt enkelt. :)
 
Det beror ju även på vad man verkligen får betala för pannan. Det finns ju ofta marginaler på allt. Jag gav inte så mycket för min som det står i testen, men det hindrar ju inte att det går att förhandla de andra priserna där också.

Jag har bara eldat några veckor i min, så den har inte hunnit bli sliten alls.
Lätt att tända, lätt att sota (jag har gott om plats runt min), ren installation utan rör åt sidorna (bara kylrören sticker upp ovanpå), värmer bra.
Det går åt 1½ - 2 vedinlägg, beroende på utetemperaturen, att värma upp mina tankar från "kallt", alltså 30°C eller nåt. Då har jag 2250 liter vatten.
Det ger en uppfattning om hur mycket tank man behöver.
Ett inlägg brinner 3-4 timmar.
Hur det sen verkligen är med verkningsgraden är ju omöjligt för en hemmaeldare att reda ut. Enl. Råd&Rön är ju flera andra pannor bättre i det avseendet. Jag har så hög skorsten (nästan 13 meter) att jag inte kan ha alltför låg rökgastemperatur nere vid pannan, för då blir det för svalt längst upp. Sånt måste man ju också ta hänsyn till.

Nä, mycket sot blir det inte, men det flyger ut en del "damm" i konvektionsdelen på min. Enklast blir det att ta bort detta om man har en grovdammsugare.

På bilden ser du hur den står hos mig.
 
  • PannaS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej "850"det såg ju prydligt ut i ditt pannrum.har en liten fråga har du exp.kärlet kopplat på kalla sidan.har äntligen fått mina delar och påbörjat instalationen,har dock ej löat placerings frågan på en del saker än,hade visst inte så gott om plats som det var tänkt
 
Inte för jag vill skryta - men mitt pannrum är mer eller mindre identiskt med 850:s både vad gäller utrustning och rördragning. ;D

Åter till frågan - ja mitt exp.kärl sitter på den kalla sidan. Se även till att du har en kran så du kan fixa med det utan att tömma systemet (den kan sitta efter övertryckventilen).
 
Jag har också expansionen på kalla sidan (tankarnas bottenrör).
En kulventil före och en efter expansionen (den efter syns på bilden).

På den här bilden syns samma rum, fast på andra hållet. Det framgår att expansionens rör går neråt.
Det är såpass nytta att allt är inte riktigt klart ännu. En del får man ju ta på sig själv, efter det att rörnissen gjort sitt, så snart man hinner, alltså...

Det finns tre tankar, men det är bara två som syns på bilden.
 
  • Pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det sol drivpaketet till höger om exp?
Fint pannrum :)
 
Ja, med jättebalja för att klara partiell förångning vid överhettning. Fast så här års är det inget problem.

Jag har faktiskt konstaterat att i januari är mina solfångare ett nollsummespel. Skiner solen får jag mer värme. Men att solen skiner beror på att det är klart väder. Då blir det kallare ute. Det visar sig att tankarna är precis lika varma (eller kalla) efter en viss tid, om det är mulet och 0°C eller klart och därför -10°C.

Så finessen ligger i att jag inte behöver elda mer för att det är kallare.
Snart är pannrummet återställt till normalt skick igen. Det är fortfarande lite stökigt på de här bilderna, som togs ganska kort tid efter installationen. Det är roligt efteråt att ha dokumenterat lite.

Jag har faktiskt gjort ett Publisherdokument över ombyggnaden. Den är i A5-format, än så länge innehållande 24 sidor med tankar, bilder och erfarenheter. Efterhand som jag blir klokare på hur det fungerar vid olika årstider så fyller jag på i skriften.
Den som kommer på besök kan få ett exemplar. Tyvärr tillåter inte min ADSL-leverantör att jag lägger upp en server här hemma, annars kunde ni fått den via FTP.
 
hejsan. har ytterliggare en fråga angående expansionen.har just packat upp min V33:a och i insallationsanvisningarna står det om den övre anslutningen :Till tank eller expansion. samma sak med min förra panna(keramex 35) många av oss här verkar ju föredra kalla sidan
 
Öppen expansion kopplas nog ofta på den varma ledningen, men sluten brukar kopplas kallt. Membranet håller längre då. Dessutom trycker det annars in en massa varmt vatten i expansionskärlet, som alltså blir ett rejält element i pannrummet. Speciellt om man har en sån "sjökrigsmina" som mitt kärl (300 liter).
 
Jag har faktiskt konstaterat att i januari är mina solfångare ett nollsummespel

februari e dubbelt så soligt som januari
 
håller med, 300 även här.har lite utrymmes brist för bra placering
 
Nu har vi slirat iväg en bra bit från Atmos pannor, men...

Expansionen är väl inte så petigt att placera ut. Kan du inte gå genom någon vägg och ha den i ett annat rum, då? Kanske vackert placerad i någon kul möbel eller något?

Ska bli intressant att se när jag når "break-even" med solpanelerna, så att jag kan sluta elda helt och hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.