Jag tänkte måla ett badrumstak ikväll.
Var till färgaffären och berättade att jag hade 13 - 14 m^2 badrumstak som skulle målas.
Jag fick med mig 2l Alcro - Tät grundfärg och 4l Tät Täckfärg.
Enligt burkarna ska 1l Täckfärg räcka till 7 m^2 och borde därmed räcka till 2 strykningar.

Grundfärgen är jag lite tveksam över.
Det står såhär: "1 liter räcker till: vid limning 6-7m2 vid grundning 3-4m2"

Alltså man kan även klistra upp glasfiberväv med denna färg men hur kan det gå åt mindre mängd vid limning än grundning?

Jag ville inte chansa, jag vill inte få en rand på mitt nyspacklade släta tak pga grundfärgen/klistret inte skulle räcka till.

Affären är ju stängd, så vad säger byggahusarna, räcker färgen?
 
Syftar inte 3-4kvm/l grundning på väv då. Annars borde åtgången vara samma som färgen typ
 
Ja, kanske, men det är lite oklart..

Det blev inget målat idag, får höra mig för imorgon istället.
 
6-7 kvm är limning på slät (och förlimmad) spackelyta innan glasfibern. Den suger mindre än GF som alltså tar 3-4 kvm vid grundning.

Så kör du VT-system med glasfiber blir det rätt mycket färg som går åt till både limning och grundning av denna, men det var verkligen rörigt uttryckt.
 
Ja, jag bytte ut 2 x 1 liter mot 4-litersburk.
C:a 3 liter gick åt på 13 m^2 tak.

Så med facit på det är jag nöjd att jag bytte till en större burk.
1 liter räcker således till lite drygt 4 m^2 obehandlad och skarvspacklad gipsskiva.
 
Däremot kan man bli tokig på att måla tak med halvblank färg.
Har målat en del tak förut, både små och stora rum utan problem.
Men denna halvblanka är inte rolig, släpljuset från fönstret gillar jag inte.....
 
Våtrumsfärgerna är lite knepiga att jobba med överlag tycker jag, men jag antar att de måste prioritera funktion framför arbetsegenskaper.
 
Ja, jag målade enligt konstens alla regler...
Mycket färg, överlapp vått i vått, rollat i två riktningar, efterslätat allt i samma riktning (från fönstret)..
Taket ser helt perfekt ut från alla riktningar utom från ingången (mitt mot fönstret), där kan man ana rollerdragen.
Men nu fick det bli "good enough", kan ju inte springa o köpa hur mycket färg som helst!
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.