Har panikbytt tak under hösten 2014 för att det säkerligen skulle hålla vintern, trät blev såklart fuktigt, då det regnade kraftigt och jag inte använt mig av någon gigantisk tält-model av skydd.

Här är bilder på hur det nu ser ut efter vintern/våren.
DSC_0054_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0046_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver denna fina fuktiga trä-bonus så har vi haft ett hål i badrumstaket en längre tid, vilket har gjort att mycket av den fuktiga luften vid duschning har trängt upp på vinden då det saknats en avfuktare/paxfläkt i badrummet.

Tätat badrumstaket och släng in en fläkt så att fukten åker ut istället för att bo kvar i huset.

Frågan är vad jag själv kan göra för att åtgärda, ska jag vänta på bättre tider nu när klimatet (förhoppningsvis) är bra igen?
Spraya hela vinden med lämpligt medel? Fly landet och hoppas att möglet inte förföljer mig?


Tacksam för alla svar // Nybliven husägare
 
Tvätt med nå mögeldödare.
om inte klimatet på vinden är gynnsamt för mögel så kommer det inte att sprida sig.
Fukt från badrum är dock direkt gynnsamt så är det inte åtgärdat så bör det göras direkt.
 
  • Gilla
Stekgeten
  • Laddar…
Instämmer. Sålänge träet fortfarande är ordentligt fast och ej ruttet behandlar du med Mögel-fri (propylenglykol och bensaltensid) så att det dör. Du kan även skrapa om det behövs och behandla igen. Obs använd skyddsmask.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.