Har nyligen skaffat mitt första hus. 30-tals enplanshus med betonghålstens källare där "källaren" till största del är över mark med krypgrund under. Jag har mätt relativa fuktigheten i källaren och ligger i dag på ~85% och ~15ᵒ C. Jag kan inte se någon påväxt eller känt någon mögellukt men det är mycket organiskt material i form av jord med stora rötter och något som påminner om torv.

IMG_0795.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Krypgrunden består av 2 delar ca 20m2 styck och möjligt en mindre del som man inte kommer åt. Ska man göra en öppning i grundmuren till den stängda delen?

IMG_0794.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0798.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den ena delen sticker det in en berghäll som är ganska fuktig och grundmuren också.

IMG_0797.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke vara att jag skulle börja med att rensa krypgrunden från jord och sen lägga in makadam och plast. Anledningen till makadam är att jag tror det är svårt att inte få in vatten från berghällen och att makadam kan hjälpa att dränera.
Låter det som ett vettigt första steg att rensa krypgrunden och lägga makadam och plast?
Det är ganska bra höjd ca 1.5m så det är relativt enkelt att arbeta. Men det är en ganska liten öppning i golvet som allt ska bäras upp igenom. Är det värt att hitta någon som kan utföra jobbet med en torrsug och sen motsatsen med makadam och blåsa ut i krypgrunden.
Finns det några förslag på firmor i stockholmstrakten?
Grundsulornas ovandel är synlig utanför huset så grunden ligger inte djupt alls finns det någon risk med detta? I och för sig har huset stått sen -39 så om det skulle vara ett problem så borde man se sättsprickor.
 
Vad du gör där nere är väl mest dekorativt, borde inte spela någon roll om det så stod 20cm vatten på golvet, det finns ju inget som kan bli dåligt.
Men har du inget annat att göra, eller vill använda utrymmet som förvaring så kan du se till att få bort all jord
 
Som tidigare talare så är det enda du åstadkommer en kosmetisk förbättring som inte är värd varken pengar eller tid. Har det inte hänt nå sen 1939 så har du inga problem!
 
  • Gilla
Magnus Landén
  • Laddar…
Det som hänt är att bergvärmepump installerats för 3 år sedan istället för oljepanna. Så krypgrunden värms inte upp alls av murstocken längre. Balkarna tittar fram på sina ställen och även armering. Kan man inte få problem med rostangrepp och slutligen bärigheten?
Man skulle ju även kunna få till lite varmare golv i källaren om man isolerade marken. Nu är dom rätt kalla med klinker direkt på betongbjälklaget. Att Installera golvvärme utan isolering känns inte rätt.
 
Ja du hade kunnat göra en varmgrund för att få ökad komfort i huset, tror inte att byte av värmekälla gör så hemskt mycket i krypgrunden men däremot på vinden!

Googla lite på varmgrund så får du skapa dig en bild av detta, men du har be förutsättningar för att lyckas med detta.
 
Har försökt läsa på men det är en djungel av information. De företag som som ser risker i att konvertera till värmegrund verkar av någon anledning vara återförsäljare av avfuktare. Och de som förespråkar konvertering säljer isolering. Den enda objektiva sida som jag hittat är Lunds tekniska högskola http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/byggnadsdelar/grunder_och_golv/
och dom förespråkar stegvisa åtgärder.

Är det pga att min krypgrund inte är jämn iom berg i dagen som du inte tycker att jag har förutsättningar? Eller är det för svårt att få tätt?

Även om det är ganska långsökt att jag skulle få problem med betongbjälklag pga fukt tycker jag att det borde vara bra att få bort organiskt material och lägga plast för att minska risken för lukt. Nästa steg skulle kunna vara att lägga tunn isolering (betongtäck matta). Skulle även gärna försöka leda bort vattnet från bergklacken utanför grunden.
Eller är jag för nojjig och borde koncentrera mig på vinden istället 😄?
 
Ja, om det ser ut så efter 80! år, så är det nog inte något du måste göra akut.
 
Köp cellplast och skruva upp den i bjälklaget, ta bort det organiska materialet och lägg plast på marken.

Spelar ingen roll att det är fuktigt men du lär ju tjäna mycket på att isolera. Stor vinst i komfort. Satsa gärna på PIR-isolering när du ändå gör jobbet.
 
Hur mycket måste bort för att man inte ska riskera dålig lukt? Räcker det att kratta runt lite eller ska man hyra in en torrsug för att få bort allt?
 
L
Hur gick det? 3 år senare?
 
L Lärospånet skrev:
Hur gick det? 3 år senare?
Det har inte hänt så mycket med krypgrunden på 3 år...

Planerar en tillbyggnad under nästa år och kommer troligtvis isolera golvet underifrån i samband med detta.
 
L
Tack för svar! Blev nyfiken på hur du löste det eftersom du har en potentiell källare där.
 
Tanken har slagit mig. Men får bli efter tillbyggnad, fasadrenovering och takbyte :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.