Bor i en BRF och vad jag kan se är inget gjort i badrummet sedan 40 talet, förutom att det är om målat några gånger av att döma när man kikar bakom badrumsspegeln. Eftersom det är byggt i slutet på 40talet antar jag att det bara är målat direkt på väggen?



Min plan är att renovera hela badrummet, men just nu har jag inte ekonomi till det. Så jag måste börja någon annanstans. (läs: nödlösning).

Jag är osäker på vad som är bästa sättet.

Min fundering har varit att det kanske räcker med att pilla bort all sprucken färg som släppt från väggarna, spackla över och sedan dra på ny badrumsfärg.
Även fogen mellan badkar(inkaklat) och kakel har försvunnit på vissa delar, bör man fylla på med fog, silicon?

Lite bilder:


spucken färg, mitt emot toaletten, bara stänk från när man hoppar ur duschen kan komma hit.

golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"bakändan" på badkaret, (om man säger att fram är där blandaren sitter)
saknas bitvis fog mellan det inkaklade badkaret och kaklet.
kant_badkar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bakändan igen, fast i hörnet.
Saknas fog i hörnet
badkar_bakkant.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framändan, sprucken färg. Blandaren sitter ca 40cm åt det hållet pilen pekar.
sidovagg_blandare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



vägg, saknas bitvis fog mellan badkar och kakel.
Badkar_saknad_fog.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan bidra med några amatöråsikter.
I skarvarna mellan badkar o kakel kan du använda våtrumssilikon. Vit eller ljusgrå. Peta bort lös kakelfog först. Tryck i ordentligt så det blir fullt i skarvarna och jämna till med fingret alt en sådan där plastgrej. Jag kör alltid med fingret fuktat med lite diskmedelslösning. Där färgen har flagnat kan du spackla lite och sedan måla med färg. Tror att det finns väggfärg lämplig för badrummet. Bättre med dessa akutåtgärder än inga alls.

Jag har för mig att det är brf-innehavarens ansvar när det gäller ytskikt och tätskikt samt klämring i golvbrunn. Föreningen skall ansvara för rör och golvbrunn. Är det stambyte på gång? Verkar som det behövs då det annars kan bli omfattande fuktskador då våtrummet inte alls är byggt med dagens standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.