Tobbe.A
Hej!

Delar av vår gräsmatta på baksidan av huset är vattensjuk, när det regnat en del eller när snön töat så står den i vatten på sina ställen.

Baksidan vetter mot en granntomt och tidigare igenvuxen allmänning, det blev väldigt mycket mer vattnen efter kommunen röjde upp allmänningen för två år sedan. Marken lutar mot huset så man kan på vissa ställen ser hur vattnet rinner (som i barnens potatisland från förra året som syns på en av bilderna), som tur är dränerades huset om för 10 år sedan. Även grannens gräsmatta står i vatten.

Har någon ett förslag på hur jag enklast kan leda bort vattnet?

Kartbilden visar vilken riktigt vattnet kommer ifrån och hur vår nuvarande dränering ser ut runt huset.

Tack på förhand!
//Tobbe
 
  • Ett fuktigt grönområde delat av ett staket och en vit vägg med tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräs, blöt fläck, staket, buskar, stenar och del av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygfoto, byggnad, skuggor, träd, blå markeringar, suddig, overhead perspektiv, utomhus, urban miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Lösningen för situationen med naturmark som lutar mot ens tomt och för in dagvatten är ett avskärande dike. De kommer i två varianter, dels ett vanligt öppet dike och dels ett täckdike (stendike).

Det öppna diket är inga konstigheter och ofta räcker ett rätt grunt dike, det som avgör djupet är att det måste ledas någonstans med visst fall (helst minst 0,5%).

Täckdiket (stendiket) är samma dike i grund och botten men du lägger grovmakadam i det och en perforerad ledning i botten så att vatten lätt kan rinna bort.

Utmaningen är alltså att hitta stället dit vattnet ska rinna, recipienten. Vilka möjligheter finns på fastigheten och i grannskapet?
 
Tobbe.A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utmaningen är alltså att hitta stället dit vattnet ska rinna, recipienten. Vilka möjligheter finns på fastigheten och i grannskapet?
Det är ett problem. Både jag och grannen som berörs har hus på båda sidor, så det finns egentligen inget bra ställe att leda vattnet (om man inte vill förstöra för de andra grannarna vill säga).

Jag hade en tanke om ett alternativ är att gräva ner dräneringsslang som täcker ca fem meter från den sidan där vattnet kommer ifrån, längs med tomtgränsen till grannen för att sedan koppla på det på befintlig dränering? Eller om det kanske räcker att vattnet leds mot befintlig dränering?

Ritade ut hur jag menar med röda streck på bilden.
 
  • Flygfoto av byggnad med tak, träd runtom, skuggor, och markeringar i bildens kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har kommunen för planer med tomten i framtiden?
 
Tobbe.A
Z z_bumbi skrev:
Vad har kommunen för planer med tomten i framtiden?
Finns ingen direkt plan vad jag vet. Enligt detaljplanen står det ”park eller plantering”.
De kommer hit och röjer typ vart 10:e år när aspar och sly tagit över och när grannarna klagat tillräckligt mycket. Det finns inte utrymme att anlägga vägar dit så ytan lär aldrig bebyggas heller.

Fram till slutet av 90-talet tog tydligen kommunen hand om den ordentligt, då var det en välskött gräsyta.
 
Övertala grannarna att se det vettiga i en skogsdunge istället så slipper ni en hel del av vattnet. Nu kommer ni få problem varje gång kommunen röjer och några år efter det.
En variant att skydda sig vid röjning är att skapa egen växtlighet, gärna tillsammans med en fördjupning, som fungerar som bufferrt. En annan är att hoppas det "dyker upp" någon snabbväxande ett- eller tvåårig växt efter varje röjning på kommunens mark.
 
Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Vad har kommunen för planer med tomten i framtiden?
Jag skulle säga att det är mycket olämpligt att koppla på ett dike på husets dräneringssystem, risken är ju att vattnet kommer till husets grund och orsakar skada där. Skapa en parallellt system som inte är ihopkopplat.
 
Tobbe.A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle säga att det är mycket olämpligt att koppla på ett dike på husets dräneringssystem, risken är ju att vattnet kommer till husets grund och orsakar skada där. Skapa en parallellt system som inte är ihopkopplat.
Om jag skapar ett parallellt system så är ju frågan vart jag ska leda vattnet?

Där det är som blötast idag står det ett ganska dassigt förråd, det står ju nästan i vatten. Min plan har länge varit att bygga ett större där när det gamla faller ihop, men då måste jag lösa vattenfrågan först.

Eller så skiter jag i det och anlägger en damm i trädgården som fylls med dagvattnet…:)
 
Tobbe.A
Z z_bumbi skrev:
Övertala grannarna att se det vettiga i en skogsdunge istället så slipper ni en hel del av vattnet. Nu kommer ni få problem varje gång kommunen röjer och några år efter det.
En variant att skydda sig vid röjning är att skapa egen växtlighet, gärna tillsammans med en fördjupning, som fungerar som bufferrt. En annan är att hoppas det "dyker upp" någon snabbväxande ett- eller tvåårig växt efter varje röjning på kommunens mark.
Det är bara vår fastighet och de bredvid oss som drabbas av vattnet på detta sätt, de andra ligger högre upp eller inte i direkt anslutning till allmänningen. De grannar som klagat har gjort det pga att de vill ha mer sol, inte en tanke på vatten.
Även jag har klagat till kommunen när det blev för mycket, men jag ville bara att de skulle ta ner ett par träd som växte in över min tomt.

Vi får la se om det dyker upp någon växt i framtiden som dricker mycket vatten…
 
Claes Sörmland
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Om jag skapar ett parallellt system så är ju frågan vart jag ska leda vattnet?
Vart leder husets dräneringsledningar? Och takavvattningen? Det låter som rätt plats. Finns inget dagvattenavlopp i gatan som din fastighet har en anslutningspunkt till? Eller är det lokala stenkistor på varje tomt?
 
Tobbe.A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vart leder husets dräneringsledningar? Och takavvattningen? Det låter som rätt plats. Finns inget dagvattenavlopp i gatan som din fastighet har en anslutningspunkt till? Eller är det lokala stenkistor på varje tomt?
Dränering leder till en brunn som är framsidan av huset, alltså på andra sidan. Det finns bara två stuprör på huset, de är anslutna till samma brunn som dräneringen. Ett stuprör sitter på gaveln till framsidan, ska jag koppla på där måste jag gräva upp nästan hela trädgården. Det andra är mitt på långsidan mot grannens tomt, vattnet leds sedan till ett rör under vår carport. Vårt hus är byggt med ena sidan på tomtgränsen till grannen, så det försvårar åtgärder åt det hållet. Förra ägarna fick godkänt att lägga dräneringen för den sidan huset på grannens tomt, så även om jag skulle få gräva på deras tomt så ligger ju redan vår dränering precis där.

Lägger upp en ny bild där det gula är brunnen, de röda cirklarna är stuprör och röda strecken hur vattnet är anslutet till brunnen. Till höger i bild är ju då granntomten.
 
  • Luftbild av en byggnad med tak markeringar, några träd, och annotationer med färgade cirklar och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Dränering leder till en brunn som är framsidan av huset, alltså på andra sidan. Det finns bara två stuprör på huset, de är anslutna till samma brunn som dräneringen. Ett stuprör sitter på gaveln till framsidan, ska jag koppla på där måste jag gräva upp nästan hela trädgården. Det andra är mitt på långsidan mot grannens tomt, vattnet leds sedan till ett rör under vår carport. Vårt hus är byggt med ena sidan på tomtgränsen till grannen, så det försvårar åtgärder åt det hållet. Förra ägarna fick godkänt att lägga dräneringen för den sidan huset på grannens tomt, så även om jag skulle få gräva på deras tomt så ligger ju redan vår dränering precis där.

Lägger upp en ny bild där det gula är brunnen, de röda cirklarna är stuprör och röda strecken hur vattnet är anslutet till brunnen. Till höger i bild är ju då granntomten.
Ja det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

Den där brunnen - är den ansluten till en kommunal dagvattenledning? I så fall är ju det dagvattnets väg ut från din tomt och du betalar för det. Eller en gemensamhetsanläggning som du via din fastighet är delägare i?

Du får helt enkelt gräva runt huset om brunnen är den enda möjliga recipienten. Gräver du med minigrävskopa är det bara en sommars lidande och sen är gräsmattan rimligt återställt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tobbe.A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

Den där brunnen - är den ansluten till en kommunal dagvattenledning? I så fall är ju det dagvattnets väg ut från din tomt och du betalar för det. Eller en gemensamhetsanläggning som du via din fastighet är delägare i?

Du får helt enkelt gräva runt huset om brunnen är den enda möjliga recipienten. Gräver du med minigrävskopa är det bara en sommars lidande och sen är gräsmattan rimligt återställt.
Ja, brunnen är ansluten till en kommunal dagvattenledning. Jag hade verkligen hoppats på att slippa gräva runt, det var därför jag tänkte att man kunde koppla på det på befintlig dränering.

Nu är jag inte orolig för själva huset, än, så jag får väl avvakta och se om vattnet försvinner ju mer det växer på kommunens mark.

Tack för råden!
 
Vad du än hittar på för din sjö, så koppla inte på dräneringen. Den brunn du har kan användas men då ska det nya ligga lägre in, annars om det blir någon form av sropp eller förträngning ut från brunnen, så kan vatten siga upp och in i dräneringen. Vet du hur det är kopplat från stupen, egna rör direkt till brunnen eller som en del dumskallar gör. Kopplar ihop stup och drän ditrekt vid husgrunden.Är det långt rill brunnen från sjön, det går att få till en dränbrunn med en pump och en pempslang 16 eller 20 direkt till brunnen. Den behövs bara vid exdremt mycket vatten i naturen hos dig.
 
Tobbe.A
J jonaserik skrev:
Vad du än hittar på för din sjö, så koppla inte på dräneringen. Den brunn du har kan användas men då ska det nya ligga lägre in, annars om det blir någon form av sropp eller förträngning ut från brunnen, så kan vatten siga upp och in i dräneringen. Vet du hur det är kopplat från stupen, egna rör direkt till brunnen eller som en del dumskallar gör. Kopplar ihop stup och drän ditrekt vid husgrunden.Är det långt rill brunnen från sjön, det går att få till en dränbrunn med en pump och en pempslang 16 eller 20 direkt till brunnen. Den behövs bara vid exdremt mycket vatten i naturen hos dig.
Efter rådet jag fick tidigare så kommer jag inte koppla på nytt på befintlig dränering.

Stuprören har egna rör till brunnen. Om jag ska gräva mig runt huset så är det ca 50 meter till brunnen. Ca 40 om jag ska koppla in det på takavvattningen på framsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.