Denna stödmur byggdes 2020 och har dränering på insidan. Jag tabbade mig genom att sätta upp en ovanmarkspool 2m ifrån muren vilket bidrog till att murstenarna började gå isär av trycket tänker jag. Poolen är nedmontering men muren lutar nu utåt. Har någon tips på åtgärd? Gräva upp bakom och sedan sätta mer makadam eller en mur innanför muren? Eller hur kan jag göra?
 
  • Stödmur av sten med mellanrum mellan stenarna och lutande utåt, bakom muren växer grönska och blommor, framför muren syns en asfalterad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange vattenpass på mur, bubblan indikerar en lutning utåt. Bakgrunden visar en trottoar och grönska vid en gata med hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Tråkiga svaret är gräv upp, räta upp och lägg i dräneringsrör o makadamm 8-16.
Dvs gör om o gör rätt.
 
wildeside wildeside skrev:
Tråkiga svaret är gräv upp, räta upp och lägg i dräneringsrör o makadamm 8-16.
Dvs gör om o gör rätt.
Ok tack, bara så jag fattar rätt så gräva upp bakom och räta upp med en grävmaskin? Och sedan rör och makadam i.
 
wildeside
J J.W.S skrev:
Ok tack, bara så jag fattar rätt så gräva upp bakom och räta upp med en grävmaskin? Och sedan rör och makadam i.
Japp så tänkte jag.
Gräva för hand eller maskin går vilket som😂 tror inte du behöver gräva upp speciellt lång sträcka ser ut som muren har get med sig ganska kort.
Det borde finnas makadam och dräneringsrör bakom muren redan nu om den är byggd på rätt sätt.
Tror muren rätar upp sig själv om inte den är förskjuten redan från botten skiktet.
 
  • Gilla
J.W.S
  • Laddar…
Tackar så mycket. 😀
 
Om man plockar en rad med stenar i taget så kanske det går ganska enkelt att skyffla bort gruset bakom och sedan plocka bort nästa rad.
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Om man plockar en rad med stenar i taget så kanske det går ganska enkelt att skyffla bort gruset bakom och sedan plocka bort nästa rad.
Tack, kan vara värt att prova.
 
Komplettera med ”geonät” vid 4:e varvet…..
Men tyvärr är det gräva upp och sätta om för att få det bra
 
  • Gilla
J.W.S
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Komplettera med ”geonät” vid 4:e varvet…..
Men tyvärr är det gräva upp och sätta om för att få det bra
Tack, bara att kavla upp ärmarna och gräva :)
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.