Hej,

målade i dagarna om en vägg här hemma.

Gjorde såhär:
1. Skar bort tapetskarvarna med en hyvel
2. Spacklade området vid tapetskarvarna med finspackel
3. Slipade (tydligen för dåligt). Använde kornstorlek 60.
4. Målade 3 lager vit färg

Detta utfördes i ganska dåligt ljus. När dagsljuset ligger på ser man spackellinjerna om man står en meter ifrån väggen. Jag själv kan leva med det, men frugan tycker annorlunda.. :rolleyes:

Därför undrar jag nu: Hur kan jag åtgärda detta på bästa sätt?

Dom alternativ jag väljer bland:
1. Ta bort allt och gör om. Dvs riv ner tapeten. Frågan är då om en tapetborttagare fungerar, då det ju ligger 3 lager färg över den? Måste man sedan spackla i princip hela väggen för att få det slätt och fint?

2. Slipa områden där spackel syns väl. Spackla om och slipa ordentligt igen. Måla 2-3 lager till.

3. Ta in en målare som får åtgärda mina misstag. Undviker helst detta. :)

Vad säger proffsen?

Stort tack på förhand!
 
Sätt upp omönstrad glasfiberväv/målarfilt, det ger ett enhetlig yta.
 
Det är nästan omöjligt att inte få underliggande materials texturer att inte synas igenom när man målar. Det billigaste, smidigaste och snabbaste sättet är som Stefan N föreslår.

Är det större ojämnheter så är renoveringstapet att föredra. Den döljer det mesta :). Dock suger den färg, så det brukar vara ett tips att köra första varvet färg med en billig färg (dock av samma typ som du gör slutstrykningen med).

Lycka till!
 
Vis av erfarenhet håller jag med, spackel syns alltid när du målar, hur noga du än slipat, om du inte bredspacklar hela ytan. Men renoveringsväv förlåter allt. Använd gärna våtrumslim att sätta upp den med, då suger den inte fullt så mycket färg när man grundar.
 
Man kan även måla första lagret med vävlim för att mätta ytan, innan två varv med färdigfärg.

KONKRET är lite dyrare, men förmättad och väldigt bra textur och grovlek.
 
Märk väl att målarfilt och renoveringstapet inte är samma sak.
 
Alternativ 2 är helt klart bäst. Spackla en eller två gånger till, men bredare än första gången, så inte väggen blir vågig. Och slipa med 100 eller 120-papper! Använder du grövre papper än så kommer det se ut som skit. Sen måla om. Och gör allt spackleri på dagen så du ser resultatet innan du målar :cool:
 
Redigerat:
Det finns en variant till och det är att du dekormålar väggarna så att det inte är en enhetlig yta, då döljs eventuella skavanker en hel del. Det finns olika sätt att gå tillväga, man kan stänkmåla, måla med schabloner, trycka upp ett mönster på väggen, drickamåla, eller köpa mönstrade rollers.
[video=youtube;oEYnuwelZEo]https://www.youtube.com/watch?v=oEYnuwelZEo[/video]
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Det finns en variant till och det är att du dekormålar väggarna så att det inte är en enhetlig yta, då döljs eventuella skavanker en hel del. Det finns olika sätt att gå tillväga, man kan stänkmåla, måla med schabloner, trycka upp ett mönster på väggen, drickamåla, eller köpa mönstrade rollers.
Jag brukar kvasta färgen med en tapetborste för att få mer liv i ytan (och dölja mina lathetsmisstag). Blir en rätt diskret effekt som inte sticker ut så mycket.
 
BRA grundfärg.

Nyss målat om ett 40-tals hus. Gjorde alla fel i första rummet. Sökte information här (som i alla mina projekt). Dock ingen tråd med helt konsekvent svar tycker jag och tänkte ge tillbaka till forumet lite.

Resultatet i sista rummet jämfört med första rummet blev så stort att jag gick tillbaka och gjorde om allt från början igen.

Största och kanske enklaste fixen som många trådar missar var att använda en BRA grundfärg. Överallt annars får man spackel som syns igenom, kan måla 1-2-3 lager med väggfärgen och det är aldrig lika bra som en bra grundfärg. Nyckeln till framgång för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.