Vi har byggt nytt hus är missnöjda med en massa grejer på kakel/klinkerjobbet. En vägg lutar, det är olika bredd på fogarna, missfärgade fogar mm. En besiktningsman har varit här och vi fick väl en 6-7 fel noterade bara i WC/dusch.

Imorn ska vi ha möte med husfirman och deala om kompensation för en massa andra fel samt gå igenom hur en del fel skall åtgärdas. När det kommer till WC/dusch föreslog dom att lägga nytt golv samt ny vägg (den som är värst och lutar) utanpå den befintliga. WC-stolen skulle behöva nån excenterkoppling då den annars skulle slå i nya väggen.

Är detta ok?

Läste nånstans att det kan indikera fukt med dubbla keramikskikt vid framtida försäljning då det tar en evighet att torka ur och då lär ju en köpare se rött även om tätskiktet skulle vara intakt. Jag kan tänka mig att även om det finns dokumenterat VARFÖR man gjorde dubbla skikt så kan en köpare bli skeptisk och tänka "jaha undra vad som mer är felgjort, är tätskitet också slarvigt gjort?"
 
T
Hur mycket lutar väggen?

Nej, det är ingen fara med dubbla kakelskikt och stänger inte in fukt mer än ett lager.

Vad är det för fel på golvet?

Lite bilder hade inte skadat att se på.........
 
Det kan ju bli problem med hur man ordnar genomföring av vatten till toan och om där finns andra rör som går igenom väggen. De flesta kopplingssystem som används förutsätter att röret ut ur väggen kapas till en bestämd längd på ex. 10mm utanför färdig vägg. Om nu väggen blir tjockare så...

Jag skulle nog begära att byggare i detalj specar hur man tänker genomföra det med skriftlig beskrivning från rörfirman, plattsättaren osv.

Det är en sak att byggfirman tycker att det går att skarva ihop, en helt annan sal om rörfirman tycker det. Och sedan att ni kollar beskrivningarna mot säkert vatten, mot tillverkaren av tätskikt osv.
 
Väggen bakom toan har en buktighet så att om man tar en 2m lång aluminiumprofil och håller i lod från golvet så är det runt 15mm glipa mellan profilen och väggen på mitten. Håller man ett 60cm vattenpass i lod mot golvet och väggen så är glipan kanske 20mm i övre änden av passet så det lutar också

Det är de två nedersta plattraderna som lutar kraftigt in mot golvet. Antagligen var inte rummet helt kvadratiskt för golvplattorna är helt oklippta, de gick jämnt upp, och då försökte plattsättaren antagligen låta de två nedersta raderna följa golvet för att det inte skulle bli bredare och bredare fog i golv/väggvinkeln.

Håll tillgodo, fjärde bilden visar hur väggen svänger...
 
  • IMG_0984_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0985_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0986_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0989_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0991_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0992_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0993_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0994_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0995_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0998_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0999_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1000_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1001_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1010_1280x960.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Firman ska väl göra jobbet rätt. Och det är inte att sätta kakel på kakel. Fanns väl en tråd/artikel nyligen om det här på forumet.
 
Vad ända in i hela, vad är det där för något?

//Patrik
 
Tyvärr inget svar på din fråga men måste bara säga en sak...acceptera inte att samma (fulla-blinda?!) kakelsättare närmar sig ert badrum..:-S
 
Patrik_Hed skrev:
Vad ända in i hela, vad är det där för något?
Jadu,det är ett arbete utfört av troligen Sveriges största husfirma, Myresjöhus. Fast det är ju en underentreprenör som gjort jobbet så klart.

Frågan är ju vad man ska acceptera för åtgärder, helst vill vi nog att dom gör om hela skiten och så byter vi till andra plattor så att det känns nytt, för vi har levt med den här nytthus-glädjedödaren i ett år nu. Andra alternativet är ju som de föreslår att göra om golvet och den risiga väggen och ger nån kompensation för att rummet blev mindre och att det inte är proffessionellt utfört med dubbla plattskikt. Tredje är att vi lever med detta men då vill vi nog ha 100 papp eller nåt för att det ska kännas i plånboken, ett belopp som dom sannolikt inte kommer gå med på för de är väl billigare att göra om.
 
Ja, jag skulle nog kräva ett nytt badrum. Det är ju en sak om något sitter lite snett eller någon fog som är större än de andra, men det där ser för j*vligt ut! Med lite råd om hur man ska göra så skulle ju säkert vilken normalhändig som helst göra det där snyggare.

//Patrik
 
T
Bland det jävligaste jag har sett, allvarligt talat alltså!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
steppen7 skrev:
Jadu,det är ett arbete utfört av troligen Sveriges största husfirma, Myresjöhus. Fast det är ju en underentreprenör som gjort jobbet så klart.
Det finns gott om trådar här med misslyckade Myresjöhus. Det som är liiite speciellt med Myresjöhus är att de envist fortsätter att använda samma entreprenörer även när de har bevisat att de är odugliga. De upprepar tidigare misstag med viss envishet.

Så jag är övertygad om att din plattsättare har sabbat ett antal badrum åt dom redan tidigare.
 
Ifall arbetet var gjort av en praktikant utan tidigare erfarenhet som jobbade gratis, och det var ett 100 år gammalt hus med ojämna väggar och golv.. då hade jag sagt att du får leva med det.. men i ett nybygge???

Helt otroligt, jag hade inte krävt något annat än ett helt nytt badrum, det där hade jag aldrig någonsin accepterat, det kommer sänka andrahands-värdet med flera hundra tusen ifall ni skulle vilja/behöva sälja huset eftersom köparen lär vilja göra om hela badrummet.

Det där ser till och med värre ut än vad kaklet/klinkern gjorde i vårt hus när vi flyttade hit!, och då var hela huset byggt av emballagevirke och rivningsmaterial och allt var tvunget att rivas och göras om...
 
Jag tycker att du ska föreslå att dom river skiten och så tar du in en annan firma som gör jobbet ordentligt.

Det finns föreskrifter och toleranser kring fogsprång, fogar , slutresultat osv.

Detta var som tank skrev, något av det jävligaste jag sett..
 
Skulle skämmas utav bara hvte.... att tycka att detta var ok utfört, man förstår att det finns kunder som är irriterade, du ska inte nöja dig med en renovering, riv skiten, gör om, gör rätt.............. de borde skämmas..

"fd våtrumsbyggare"
 
Ja Myresjöhus fortsätter. Byggledaren erkände att dom hade haft problem med flera hus efter vårt, och dom fortsätter säkert att bli fler och fler...

För att ge lite nyans så är bilderna givetsvis närbilder på det värsta. Det ser ut ok ut på sina ställen, men helheten känns som nåt gammalt äckligt badrum då fogarna är svart/vitspräckliga osv.

Ett problem är totalentreprenaden. Myresjöhus säger att entreprenörerna har rätt att åtgärda felen vilket säkert stämmer, så vi kan nog inte kräva att någon annan skall göra om jobbet. Däremot om entreprenören inte vill åtgärda så kan nog Myresjöhus anlita någon annan och fakturera vidare.

Här kommer två bilder till under byggets gång som visar lite mer helhet:
 
  • IMG_0435.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0436.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.