Hej allihop!

Jag har en nylagd grusuppfart på cirka 40 kvm. Problemet jag har är att det är för mjukt och när jag kör in bilen sjunker den ner väldigt mycket och det känns som att man ska köra fast. Det är schaktat och sedan markduk och upp till 15cm makadam som mest. Makadamet har slagits med asfaltspadda vilket gjorde ytan hård ett tag men efter att uppfarten använts luckras gruset upp och blir mjukt igen.

Hur kan jag åtgärda detta utan att göra om hela uppfarten?

Har funderat på att lägga ut 0-4 eller 0-8 stenmjöl som skulle kunna "binda" makadamet så jag kan få en hårdare yta. Kan jag göra det eller kommer stenmjölet bara sjunka under allt makadam och problemet kvarstå?
 
S
Skotta bort 5 cm.
 
du kan blanda in stenmjöl, hur stora sten är makadamen?
 
Ja, du behöver en 0-fraktion för att gruset ska hålla sig packat. Det fina gruset kommer inte bara att lägga sig underst, men hur mycket du behöver vet jag inte. 0-8 låter dock rimligt om du har 8-16 eller 8-32 eller liknande nu.

Var det en firma som lade 15 cm makadam, eller gjorde du det själv? Var det en firma borde de vetat bättre och då kan du nog reklamera arbetet.
 
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
Det är en bekant med tillgång till grävmaskin som hjälpt mig. Jag är inte hundra men har för mig att det är 8-16 makadam.

Min tanke är isåfall att hämta stenmjöl med eget släp, kanske kan gubbarna på grustaget lyfta på en bigbag eller så fyller jag bara släpet och räknar med lite spill på vägen hem. Då blir det bara att åka och komplettera ifall ett lass inte räcker.

Tror ni jag behöver hyra en padda och slå det när jag fått ut mjölet?
 
S
Ett vanligt släp som är fullt med stenmaterial är överlastat. ;)
 
Jag tror att du framför allt behöver vattna det för att få stenmjölet att blanda sig med makadamen, det är ju lite fel ordning att först lägga det ena och sen det andra. Jag är inget vägbyggarproffs men jag tror att det bästa vore att blanda upp makadamen med stenmjöl, packa det och sen lägga ett tunt lager med makadam ovanpå alltihop så att du får ett översta lager som inte binder vatten. Det lagret kan dock (som du redan märkt) inte vara så tjockt som 15 cm, utan kanske 4-5.

Så om du orkar:
1. Gräv bort 4-5 cm makadam.
2. Häv på stenmjöl.
3. Vattna och/eller kratta runt för blandning.
4. Padda.
5. Ös tillbaka den bortgrävda makadamen.
6. Ta en öl.

Steg 1, 4 och 5 går nog att slarva med och klara sig ok ändå.
 
  • Gilla
Toha0030 och 2 till
  • Laddar…
L
Har en P-plats Ordning

Uppgrävt , markduk , 15 cm kross 8-16 , paddat ( 500kg slag ) , 10 stenmjöl , paddat ,
vattnat ner ( det riktigt små partiklarna går ner i krossen ) , paddat , lite mer stenmjöl , paddat många vändor , blir stenhårt , naturen sköter resten , fryser ner på vintern , kanske en vända till med stenmjöl till nästa sommar , får kännas av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.