Hej!
Vi bor i ett 40-tals-hus och har länge irriterat oss över golven, man känner och kan ana det spontade träplanket under golvbeklädnaden som spretar som plockepinn. Ok, det där var lite överdrivet men det är tydliga åsar och dalar.

Så nu i helgen kavlade jag upp ärmarna och bröt upp det gamla golvet i ett av rummen för att ersätta med plana och trevliga golvspånskivor. I min tankevärld skulle det vara lätt som en plätt; bara limma och skruva och nytt golv på nolltid

Så blev det inte...

Problemet är nu att lägger jag vattpasset mellan golvbalkarna så lutar det oftast. Det lutar inte mellan alla balkar, utan endast mellan vissa. Värsta lutningen är 5 mm på ett avstång av 600 mm!

Lägger man vattpasset längs med balkarna så är många horizontella och fina, men många lutar och andra lutar som en banan, det vill säga lutar första metern eller så för att sedan plana ut.

En balk är dessutom lätt vriden.

Jag kan se att man har försökt rätta till det genom att spika masonit på balkarna. Det kan väl knappast duga till att limma och skruva golvspån mot detta? Dessutom så blir det ju som små trösklar när man går från ingen masonit till en masonitbit och från en bit till två bitar osv...

Så frågan är: Vad gör jag åt det?
 
I min tankevärld skulle det vara lätt som en plätt; bara limma och skruva och nytt golv på nolltid
:D det där känner jag igen, med ett hus från 1920.....

Det man kan göra är ju att skruva nya reglar på sidorna av de befintliga, Då blir det rakt och fint. Köp reglar i 45xlagom höjd, hitta den högsta punkten och utgå från den, sen bör du nog kunna få raka och fina golv.
 
Det man kan göra är ju att skruva nya reglar på sidorna av de befintliga.
Det är ju jättesmart. :D

Jag var så himla inställd på att jag skulle få rådet att såga ut oändligt smala fyrameterskilar och spika på reglarna. Jag såg verkligen inte fram emot det.

Men skruva nya regar på sidorna, varför inte? Nu får jag ju en utmärkt anledning och "investera" i en kapgersåg också!
 
Du kan kanske använda de brädor du just brutit upp (det gjorde snåla jag) och skruva på sidan.


Protte
 
Du kan kanske använda de brädor du just brutit upp (det gjorde snåla jag) och skruva på sida.
Bra idé, men det är ju inte mycket att skruva och limma i. De gamla brädorna är endast ca 27.
 
Det räcker. Märk ordentligt på spånskivan var mitten på brädan är.

Protte
 
AXS
Kolla över isolering, el, avlopp och kortla i några extra när du ändå håller på!
 
Skruva inte bara de nya reglarna, limma också!
 
Skruva inte bara de nya reglarna, limma också!
Tack för tipset. Det hade jag ingen koll på.

Kolla över isolering, el, avlopp och kortla i några extra när du ändå håller på!
Absolut! Spånisoleringen i golvet är uppslängd på vinden där den gör mer nytta och balarna med gullfiber står parkerade i vardagsrummet i väntan på att läggas i golvet.

Rörisen kommer på torsdag och ska temporärt plocka bort radiatorn och dra om en del värmerör som ligger lite illa till. Elektrikern ska också få ta en titt innan golvet sätts igen. Nu ligger hela övervåningen på en enda 6-ampere-säkring. I planen ingår att dela upp våningen på flera 10-amperes-säkringar.

Kortlingar ska sättas längs rummets kanter så att golvets ytterkanter har något att vila på.

Andra överaskningar som dök upp i helgen var en förkolnad innervägg. Tydligen lämningar efter en brand för 50 år sedan. Den är så pass kolad att man kan sticka en kniv rätt igenom. Sedan skivmaterielet på väggarna togs bort och väggen kom i dager så luktar det numera villabrand i blivande pojkrummet. Planen är att riva och bygga upp innerväggen på nytt.

Tyvärr är ytterväggarna, i rummet, också svedda av brand, dock så är de bara svedda och inte förkolnade tack och lov.. Jag funderar på att försöka slipa dem grovt för att få bort lukten. Missfärgningen sitter väldigt ytligt. Rispar man lite lätt så ser man fräsht virke.

Märkligt nog så luktade det inte brand innan jag började riva.

Ursäkta om det blev lite off-topic på slutet.

Har man ett gammalt hus så är det lite som på julafton: man vet aldrig vad man hittar när man öppnar och tittar efter :)
 
AXS
Då har du koll! Lätt att glömma bara, så bra att bli påmind.

Ang. det brända så finns det lack att lägga på som stoppar lukten.
Inte till det förkolnade kanske, men till andra delar.
Att slipa kan göra att det börjar lukta mer...
 
Att slipa kan göra att det börjar lukta mer...
När du nämner det så jo, jag har nog hört något om en färg som tar bort lukt. Ryggmärgsreflexen är annars att slipa bort...
 
Jag har två följdfrågor.
  1. Räcker det att skruva och limma på nya balkar på ena sidan av en gammal balk, eller sätter man på båda sidor för att få jämnvikt?
  2. Vad fylller de följande trädetaljer för funktion (se röd markering i bild). Kan de tas bort?
 
AXS
1. På ena sidan. Men ska gå längst ner, gärna botten på de gamla.
2. Vet ej på de korta, kanske något för när de byggde. De långa är ju kortingar! Kanske heter något
annat när de sitter sådär, men de fördelar iaf kraften.
 
Kryssen skall du INTE ta bort. Dom stadgar upp golvet. Du får göra urtag i de nya golvreglarna för dessa.
De små klotsarna har jag ingen aning vad de kan ha varit till. Förmodligen någon gammal distans. Ta bort !
Det räcker att skruvlimma på en sida.

Ursäkta upprepningen Zeus_axel. Du var aningen snabbare :)
 
Redigerat:
Jag misstänkte att det skulle vara dumt att plocka bort kryssen, men oroa er inte, de sitter fortfarande kvar :)

För att vara kortlingar som ger golvet stadgar så ser de så himla klena ut i jämförelse. Allt annat i 40-talskåken är ju robusta och rejäla grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.