Vi har fått ett golv inlagt i vårt badrum - dolomitkross, därefter armeringsnät och slutligen Maxit 318. I betongbjälklaget uppstod en del hål sedan vi bilade bort det gamla golvet samt avloppsrören. Under bjälklaget syns panelinnertaket till gillestugan.

Hantverkaren (eller snarare klantverkaren) lade inte igen hålen i bjälklaget innan han hällde på dolomit. Jag ser därför en risk för att dolomitkrosset kommer att rinna ut och bom uppstå under betongplattan i badrummet.

Jag vill helst inte bryta upp golvet och få det omlagt, utan helst laga hålen underifrån sedan jag tagit bort delar av panelinnertaket. Lagningen är till huvudsakligen för att hindra ytterligare dolomitkross från att rinna ut. Golvets bärighet i nuläget ser jag som oförändrad så länge inte dolomit har runnit ut i större mängder.

Här är den lösning jag funderar på:

1. Spruta in fogskum i hålen underifrån, så mycket som får plats.
2. Fästa plyfaskivor (minst 12 mm) över hålen med antingen spikplugg eller skruvar med plugg.


Nu till mina frågor:
- Är det här en bra lösning?
- Om något händer, vad kommer försäkringsbolaget att säga om den?
- Vilka alternativa lösningar finns? Är t.ex. injektering uppifrån något som skulle passa, eller är det "overkill"?

Jag blir otroligt tacksam för svar. Det skulle vara väldigt trevligt med ett riktigt badrum... Tack på förhand allihop.
 
Beroende på jur tjockt bjälklaget är så kanske en skvätt plstic padding eller liknande kan vara användbart. Lite hårdare än fogskummet. Dock tror jag att det kan vara smart med lite fogskum längst upp för att täta under jobbets gång men ta då lite i taget. Fogskum sväller som bara den och härdar vid luftkontakt så om du tar för mycket så härdar det längst ned först och när resten sen sväller så finns det risk för spänning mot golvet ...
 
Tack för varningen om fogskum. Jag visste att det svällde, men inte riktigt så mycket...

Har du - eller någon annan - andra tips som är användbara för någon som aldrig har lagat betong i hela sitt liv? Jag tänker närmast på vilka verktyg som är bra att ha till hands, bra märken och varunamn på paddingen och så vidare.

Är det någon som vet om byggnormen eller motsvarande säger något om detta?
 
Nix har bara plastat springor och porer i ett golv och då var det ovanifrån
 
Hur stora är hålen?
Djup?
Diameter?
 
Svårt att säga exakt, eftersom jag bara har foton att gå efter just nu. Uppskattningsvis är de största hålen 15 cm långa och 4-6 cm breda. De går genom bjälklaget; omgivande material är ett par centimeter tjockt eller mer.

Har ventilerat min idé med en hantverkskunnig (deltidsarbetar med det) kompis, som tycker det borde hålla även utan plyfa med med spackel istället. Har skaffat spackel och fogskum på Bauhaus, så i helgen blir det till att plocka bort takpanel.

Stort tack för era svar. Fler tips mottages gärna.
 
Spackel?
Kanske...
Jag skulle nog rekommendera att du försöker sätta in ngn form av stift (dubbar) eller skruv snett från sidan in i brottkanterna.
Om det nu ska kunna hålla kvar den där dolomiten.
OM jag skulle gjort det så tror jag att jag skulle ha tagit undergjutningsbruk (tror det heter så), ett bruk som expanderar ngt när det härdar. Valigt bruk, och även spackel, krymper!! Dvs det blir risk för att det släpper från hålens kanter.
Spackel är tilll för kosmetiska lagningar, det har mkt liten hållfasthet.
 
Jag tänker mig en lösning där fogskummet står för det mesta av utfyllningen och hållfastheten. Spacklet tänker jag lägga på sist, så att ytan blir slät om jag någon gång vill ta bort takpanelen. Dolomitlagret är inte mer än 6-7 cm, och hålens kanter lutar åt rätt håll. Är det ändå risk att enbart fogskummet inte kan hålla tror du?
 
Nu har jag sprutat in en hel hög fogskum. När jag öppnade takpanelen fullkomligt rasade det ner dolomitkross. Det blev en halv pappkasse full innan det bedarrade!

In med lite skum i taget, vänta en timme på yttorrhet, sedan in med nästa. En stor fördel var det att dolomitkrosset rann ganska lätt, för då uppstod inga håligheter dit skummet inte nådde.

Nu väntar jag över natten och låter det härda, därefter ska jag sätta dit panelen igen. Tyvärr visade det sig att det inte gick att ta bort den utan att skada två panellängder, så i nästa vecka måste jag fylla på med 2 x 3 meter panel... Nåväl, det går inte att få allt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.